Az új személygépkocsik várható kereslete

A GKI Gazdaságkutató Rt. - a Wallis Autó Holding Rt. együttműködésével - 2004 január -február folyamán harmadik alkalommal készített felmérést a személygépkocsi-piacról. A felmérés eredményeit mutatjuk be az alábbiakban

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2003-ban az új személygépkocsik értékesítése töretlenül növekedett. Összesen 208,5 ezer személygépkocsit értékesítettek, ami éves szinten 21%-os növekedési ütemet jelent. Ez 5 százalékponttal haladja meg a 2002. évi növekedés dinamikáját.

A 21%-os piacbővülés az európai 1,3%-os csökkenés mellett jól tükrözi a magyarországi új személygépkocsi piac térnyerését. Az újonnan értékesített gépkocsik darabszáma 2003-ban már számtalan EU tagország éves forgalmát meghaladta (Írország, Portugália stb.), és megközelítette a görög szintet (Görögországban közel 260 ezer új gépkocsit értékesítettek 2003-ban).

Az új személygépkocsik értékesítésének erősödő dinamikája tavaly is elsősorban a látványosan növekedő béreknek volt köszönhető. A piac számára kedvező volt az egyre szélesebb körben ismertté váló devizahitel konstrukció, ami - különösképpen a tavalyi évet jellemző erős kamatingadozás miatt - csökkenti a belföldi kamatváltozásokból fakadó kockázatot. Emellett azonban erős árfolyamkockázatot vállalnak ezen ügyfelek, ami nagy összegű kockázatvállalás és az árfolyam hektikussága esetén érezhető különbséget okoz a törlesztő részleteknél. Ennek megtapasztalására a 2003-as év kellően "kiszámíthatatlan" volt. A lakossági devizahitelek esetében azonban az árfolyam-ingadozásból fakadó forintban kifejezett kötelezettségállomány változás a havi törlesztésekben nem okoz drámai változást, ezért a lakosság erre viszonlyag rugalmatlanul reagál.

2003-ban összességében 10%-kal nőttek a reálkeresetek. Az infláció 2003-ban az év átlagában 4,7%-os volt. A GKI Rt. 2004-re a bruttó átlagkereset korábbi évekhez képest jóval szerényebb, mintegy 7-8%-os, s a reálbérek mintegy 1-2%-os emelkedésére számít.

A GKI Rt. 2004-ben éves átlagban 6,7% körüli inflációt valószínűsít.

A gépkocsi árindex 2003-ban 99,4% és az augusztusi 102,7% között változott. Az év egészében azonban az új személygépkocsik ára mintegy 3%-kal növekedett.

2003 második félévében a fogyasztási hitelek kamatlába az erős jegybanki kamatláb ingadozást óvatos korrekcióval követte. Tekintettel azonban a fogyasztási hitelek egyébként is magas kamatszintjére, ez csak kis mértékű emelkedést eredményezett. 2004-ben jelentős változás itt sem várható.

2004 első negyedévben a háztartások 1,4%-a gondolja úgy, hogy nagy valószínűséggel új személygépkocsit vásárol, míg a válaszok alapján a háztartások további 2,8%-a számít potenciális vásárlónak. Az előző negyedévekhez képest összességében mintegy 1%-kal csökkent azon háztartások aránya, akik a következő 12 hónapban szándékoznak autót vásárolni.
További 2,7% (100 ezer háztartás) tervezi használt autó vásárlását a következő egy évben. A gépkocsit vásárlók 93%-a úgy gondolja, hogy 3 millió forintnál kevesebbet, 5%-a 3-6 millió forint között, 2%-a pedig 9 millió forint feletti összeget költ a gépjármű megvásárlására.

A LAKOSSÁG GÉPKOCSIVÁSÁRLÁSI TERVEI

2004 első negyedévben a háztartásoknak csupán 1,4%-a (52 ezer háztartás) gondolja úgy, hogy várhatóan egy éven belül új személygépkocsit vásárol. További 2,7% (100 ezer háztartás) tervezi használt autó vásárlását a következő egy évben. A gépkocsit vásárlók 93%-a úgy gondolja, hogy 3 millió forintnál kevesebbet, 5 %-a 3-6 millió forint között, 2%-a pedig 9 millió forint feletti összeget költ a gépjármű megvásárlására. A személyautó vásárlását tervezők 43%-a a teljes vételárat egy összegben kívánja kifizetni, míg 52%-a várhatóan részletfizetés mellett dönt. A vásárlók csupán 5%-a akarja a finanszírozást lízing formájában megoldani.
2004 első negyedévében a modellek alapján mintegy 55 ezer új személygépkocsi kerül eladásra. Ez 2003 első negyedévéhez képest 16%-os növekedést jelent, ami alacsonyabb, mint a tavalyi átlagos növekedési ütem. 2004 első félévére a növekedés üteme tovább lassul, az új személygépkocsi értékesítés üteme várhatóan 11% körül alakul.

Az új személygépkocsi eladások volumenének változása negyedévenként, 1995-2004 (előző év azonos időszaka = 100)



Az új személygépkocsi eladások alakulása negyedévenként, 1995-2004 (darab)



Forrás: MGE, 2004: GKI Rt. előrejelzése

Tervezi-e, hogy egy-két éven belül személygépkocsit vesz? (egyenleg) pont*



Forrás: GKI Gazdaságkutató Rt., Szonda-Ipsos

* Az egyenleg-mutató értéke 100, ha minden válaszadó pozitív és -100, ha minden válaszadó negatív választ ad.

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo