2001 őszén negyedik alkalommal keresték meg a kutatók meg a települési önkormányzatokat, hogy felmérjék várakozásaikat, nehézségeiket, problémáikat. A felmérés során vizsgálták az önkormányzatok részére kötelezően előírt olyan feladatokat és azok megvalósításának korlátait. Ehhez kapcsolódóan kérték az önkormányzatokat, hogy nyilatkozzanak arról: csatlakoznának-e önkéntes társuláshoz, ha igen miért, ha nem miért nem.
Az ország önkormányzatainak 50%-ának nem haladják meg a feladataik a teljesítőképességüket, de a válaszoknak településkategóriánként van szórása. A „legkiegyensúlyozottabb” működésről a megyei önkormányzatok adtak számot, melyeknek 71%-uk nyilatkozott úgy, hogy nincsenek olyan feladataik, amelyeknek elvégzését kapacitás-korlátok gátolnák.
Érdekes módon a kerületek átlagon felüli arányban adtak számot arról, hogy meghatározott feladataik végrehajtása kapacitás korlátokba ütközik. Továbbá szintén a kerületek közül jelezték a legnagyobb hányadban, hogy tevékenységüket mind anyagi, mind humán-erőforrás oldalról kapacitás-korlátok jellemzik.
A kapacitás gondokkal küszködő önkormányzatok véleményét kérték abban, hogy fontossági sorrendben nevezzék meg azon feladataikat, amelyek meghaladják a rendelkezésükre álló erőforrásokat. A válaszok gyakorlatilag átkarolják a létező összes önkormányzati feladatot, de az egyes feladatok gyakorisága alapján egyértelműen meghatározható, melyek a komolyan problémás területek. A leggyakrabban említett feladat – és a legnagyobb gondot – az oktatással kapcsolatos feladatok elvégzése és az oktatással kapcsolatban felmerülő feladatok elvégzéséhez szükséges szakmai és anyagi korlátok okozzák (Idetartozik – legtöbbször említett – a pedagógusok béremeléséhez, az iskolai, óvodai korszerűsítéshez szükséges források hiánya). Az önkormányzatok által második helyen a szociális feladatok állnak, melyek szintén túlzott erőfeszítéseket követelnek. Ezen belül a családsegítő- és gyermekjóléti szolgálat a legtöbbször említett olyan feladat, amely különösen nagy terheket ró az önkormányzatokra. A szociális feladatok mellett komoly gondot jelent az önkormányzatok számára, a környezetvédelemmel, a hulladékkezeléssel és a szennyvízkezeléssel kapcsolatos teendők, amelyek a rendelkezésükre álló erőforrásokat szintén meghaladják.
Az önkormányzatok 30%-a foglalt úgy állást, hogy amennyiben tehetné, megnevezett feladatok saját hatáskörű elvégzéséről lemondana. Legnagyobb arányban a megyei jogú városok (33%), legkisebb arányban a kerületek (22%) nyilatkoztak úgy, hogy lehetőség esetén a feladat elvégzését másra testálná.
Az önkormányzatok 22-22% gondolja úgy, hogy önkormányzati társulás keretén belül, illetve állami szervnek kellene ellátni azon feladatokat, amelyek az önkormányzatok rendelkezésére álló erőforrásokat meghaladják. A városok és a megyei jogú városok önkormányzatai az átlagnál nagyobb arányban (35% és 27%) vélik úgy, hogy ezen feladatokat állami szerveknek kellene átvenniük. A kerületek az átlagnál nagyobb jelentőséget tulajdonítanak az önkormányzati társulások létjogosultságának és az átlagos (22%) értéktől jóval nagyobb arányban (33%) szánnak szerepet az önkormányzati társulásoknak.
Átlagosan az önkormányzatok 54%-a csatlakozna kötelező feladatok ellátását szolgáló önkéntes önkormányzati társuláshoz. Természetesen településkategóriánként eltérés mutatkozik a társuláshoz való viszony megítélésében és amint az várható volt a községi önkormányzatok mutatják a legnagyobb hajlandóságot (55%) a társulásba való belépésre. Ettől azonban arányukat tekintve nagyságrendileg nem maradnak el a városok sem, hiszen 51%-uk pozitívan áll a kérdéshez. A megyei jogú városok és a kerületek (a kerületek következetesek ebben az értelemben) az országos átlagtól kissé elmaradva értékelik az önkéntes társulások szerepét.
Az önkéntes társulások kérdéséhez való pozitív hozzáállásukat a legtöbb esetben az önkormányzatok a gazdasági racionalitással magyarázták, azonban egyéb észrevételek is akadtak. Több település jutott arra az ésszerű következtetésre miszerint a nagyobb saját forrás rendelkezésre állása a pályázatokon nyerési esélyeiket növeli. Az önkéntes társulási formát elvető önkormányzatok megjegyzései leginkább arra utaltak, hogy az adott önkormányzatnak a társulással kapcsolatban rossz tapasztalatai voltak, az utazási költségek megnövekedése állt máshol magyarázatként, valamint az ügyintézés további bonyolódása, bürokratizálódáshoz vezethet.
További információk: GKI/Ajánlat/Rendszeres/Piaci várakozások
Az önkormányzatok fele el tudja látni feladatait
Az ország önkormányzatainak 50%-ának nincsenek olyan feladataik, amelyek meghaladják a települések teljesítőképességét, illetve anyagi és/vagy humán erőforrás kapacitás korlátokba ütköznének – derül ki a GKI Gazdaságkutató Rt. és a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége (TÖOSZ) közös felméréséből.
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.