A tanács jelentős visszalépésnek tartaná azt a rendelkezést, amely eltörölné az államháztartás központi alrendszerének mérlegével kapcsolatban a konszolidációs kötelezettséget. Megjegyzik, hogy a konszolidálásnak ugyan lehetnek - bizonyos részletezettségén túl - technikai akadályai, de semmiképpen nem igaz, hogy még részleges konszolidálásra sincs lehetőség. A testület ezért a megfelelő módosító benyújtását és a kifogásolt rendelkezés eltörlését javasolja. (Itt elolvashatja a teljes elemzést.)
Kifogásolják azt a javaslatot is, amely eltörölné a többségi állami tulajdonú társaságok eredmény-elszámolására vonatkozó szabályozást, ez a tanács szerint károsan érintené az átláthatóságot. Megjegyzik, hogy a benyújtott módosítók döntő része első ránézésre egyenleg-semlegesnek tűnhet: a kiadási és bevételi főösszeget egyenlő mértékben változtatja. Alaposabb vizsgálat után azonban belátható, hogy valójában módosítják az egyenleget, mert például nem veszik figyelembe a különböző kiadástípusok eltérő átlagos adótartalmát, vagy éppen megalapozatlan bevétel-növekedésre, kiadáscsökkentésre alapozva hozza ki - papíron - a szükséges egyensúlyt. Számos javaslat pedig úgy kívánja növelni - ritkán csökkenteni - egyes felhalmozási tételek nagyságát, hogy ehhez nem mutat be hatásvizsgálatot.
Hasonló kritika érte a terhességmegszakítás támogatásáról szóló javaslatot is: A T/10554/3 számú „Jelentés a Magyar Köztársaság 2010. évi költségvetéséről szóló törvénytervezetről" című Költségvetési Tanács véleményben közölt technikai kivetítésünk 2010-re terhesség-megszakításra 1,6 milliárd Ft-tal számol, ami megegyezik a kormányzati tervszámmal. Az előirányzat teljesülése a módosító javaslatoktól független, hiszen a támogatásra tervezett összeg csökkentése - a vonatkozó jogszabályok változása hiányában - várhatóan nem fogja csökkenteni a terhesség-megszakítások számát. Ennek fényében az egyes módosító javaslatokban különféle belső tételekre megjelölt többlettámogatások ellentételezés nélküliek.
A testület az összesen 1.448 módosító közül 340 elfogadását nem javasolja. Két kirívó példát említ a testület: az egyik, fideszes és kereszténydemokrata képviselők javaslata 200 milliárd forint összegű gazdaságélénkítő programot finanszírozna kamatkiadás- és tartalékcsökkenésből. A másik, az Országgyűlés Egészségügyi Bizottságának javaslata pedig több mint 22 milliárdos elképzelt bevétel-növekedéssel és 16 milliárdos tartalékcsökkentéssel ellensúlyozná az egészségügyi kiadások 38 milliárd forintos növekedését.