Az Y és Z generációk térnyerése a magyar üzleti életben

Magyarországon a generációváltás az üzleti életben kiemelten aktuális, mivel sok cég alapítója elérte a nyugdíjkorhatárt. Az X generáció még mindig a legnagyobb tulajdonosi réteg, de arányuk 2023-ban 50  százalék alá csökkent. Ezzel szemben az Y és Z generációk egyre nagyobb szerepet vállalnak, különösen az új vállalkozások alapításában, ahol a generációváltás már az ő javukra dőlt el.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Magyarországon a generációváltás az üzleti életben különösen időszerű téma, mivel sok tulajdonos a rendszerváltás után alapította vállalkozását, és mostanra közelíti vagy elérte a nyugdíjkorhatárt. Ezzel együtt a generációváltás kérdése már nem csupán a cégeket érinti, hanem az egész magyar gazdaságra is hatással van. A veterán generáció számára már elengedhetetlen a generációváltás meglépése, de a baby boom generáció tagjainak is napirenden kell, hogy legyen a kérdés. Jelenleg a társas vállalkozások legnagyobb tulajdonosi körét az X generáció adja, arányuk közelíti az 50  százalékot a teljes tulajdonosi körnek.

Az X generáció már korán megszerezte a vezető szerepet a hazai vállalkozások tulajdonosi körében. Az Opten adatai szerint 2001-re abszolút többséghez jutottak, és egy évvel később már a cégjegyzésre jogosultak között is domináltak. 22 évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy ez a hegemónia megtörjön, 2023-ban az X generáció tulajdonosi aránya 50  százalék alá csökkent. Bár valóban fordulóponthoz értünk – több mint 13 ezerrel kevesebben vannak a tulajdonosi körben –, még mindig a legnagyobb arányban képviseltetik magukat, és csak 49  százalékra esett vissza a részesedésük. Míg a tulajdonosi arányuk csökkent, a cégjegyzésre jogosultak között továbbra is megtartják az abszolút többséget.

„Úgy vélem, hogy a magyarországi generációs tulajdonosi szerkezet jövője kapcsán van ok optimizmusra. Az X generáció számára, amely még mindig a legnagyobb részesedéssel bír, rendelkezésre áll az idő a szükséges váltásra. Ha eddig nem léptek, most itt az alkalom, hogy belekezdjenek, így nagy eséllyel elkerülhetik, hogy kifussanak az időből” – mondta Alföldi Csaba, az Opten céginformációs szakértője.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo