Az Y és Z generációk térnyerése a magyar üzleti életben

Magyarországon a generációváltás az üzleti életben kiemelten aktuális, mivel sok cég alapítója elérte a nyugdíjkorhatárt. Az X generáció még mindig a legnagyobb tulajdonosi réteg, de arányuk 2023-ban 50  százalék alá csökkent. Ezzel szemben az Y és Z generációk egyre nagyobb szerepet vállalnak, különösen az új vállalkozások alapításában, ahol a generációváltás már az ő javukra dőlt el.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Forrás: Opten
Forrás: Opten

Az adatok szerint a fiatalabb generációk először a tulajdonosi körben jelennek meg nagyobb számban, majd fokozatosan lépnek be a vállalati szféra menedzsmentjébe és a cégjegyzési jogokkal rendelkezők közé. Ez a folyamat különösen erősen megfigyelhető az Y generációnál és az utánuk következő generációknál, akik már beleszülettek a vállalkozások világába.

A digitalizáció szerepe a hatékonyság növelésében is indokolja, hogy ezek a generációk egyre nagyobb szerepet kapjanak, hiszen számukra a digitalizáció szinte természetes közeg. Az Opten adatai szerint ezek a fiatalabb generációk már a 20-as éveik közepétől egyre hangsúlyosabb szerepet vállalnak a cégvezetésben. Érdekes módon, a milliárdos árbevételű cégeknél például háromszor annyian vannak a menedzsmentben, mint a tulajdonosi körben.

Forrás: Opten
Forrás: Opten

Az új vállalkozások alapítása terén a generációváltás már egyértelműen bekövetkezett, különösen a 2020-as járvány idején, és ez a folyamat azóta is folytatódik. Az Y generáció ma már több mint 40  százalékban képviselteti magát az új cégek alapításában, míg az X generáció aránya 37,5  százalékra esett vissza. A 2021-es alapítási „hullám” után a vállalkozói kedv jelentősen csökkent, nemcsak 2022-ben, hanem tavaly is, amikor az új tulajdonosok száma nem érte el a 30 ezret, szemben a 2021-es több mint 40 ezerrel. Ezért különösen figyelemre méltó az Y generáció aktivitása és vállalkozói szelleme, hiszen míg szinte minden más generációnál csökkent a tulajdonosi szám 2022-höz képest, addig náluk növekedett, elérve 2023-ra a közel 14  százalékos részarányt.

Véleményvezér

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott 

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sokszor hadilábon áll a valósággal.
Ingyen lehet utazni a Békemenetre

Ingyen lehet utazni a Békemenetre 

Vajon ki fizeti a Békemenetet?
Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban

Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban 

A „Nemo” hívójelű fiatal magyar önkéntes volt.
Jön az orosz hadiadó, nincs pénz a háborúra

Jön az orosz hadiadó, nincs pénz a háborúra 

Trump most Ukrajnára koncentrál majd.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo