Az adatok szerint a fiatalabb generációk először a tulajdonosi körben jelennek meg nagyobb számban, majd fokozatosan lépnek be a vállalati szféra menedzsmentjébe és a cégjegyzési jogokkal rendelkezők közé. Ez a folyamat különösen erősen megfigyelhető az Y generációnál és az utánuk következő generációknál, akik már beleszülettek a vállalkozások világába.
A digitalizáció szerepe a hatékonyság növelésében is indokolja, hogy ezek a generációk egyre nagyobb szerepet kapjanak, hiszen számukra a digitalizáció szinte természetes közeg. Az Opten adatai szerint ezek a fiatalabb generációk már a 20-as éveik közepétől egyre hangsúlyosabb szerepet vállalnak a cégvezetésben. Érdekes módon, a milliárdos árbevételű cégeknél például háromszor annyian vannak a menedzsmentben, mint a tulajdonosi körben.
Az új vállalkozások alapítása terén a generációváltás már egyértelműen bekövetkezett, különösen a 2020-as járvány idején, és ez a folyamat azóta is folytatódik. Az Y generáció ma már több mint 40 százalékban képviselteti magát az új cégek alapításában, míg az X generáció aránya 37,5 százalékra esett vissza. A 2021-es alapítási „hullám” után a vállalkozói kedv jelentősen csökkent, nemcsak 2022-ben, hanem tavaly is, amikor az új tulajdonosok száma nem érte el a 30 ezret, szemben a 2021-es több mint 40 ezerrel. Ezért különösen figyelemre méltó az Y generáció aktivitása és vállalkozói szelleme, hiszen míg szinte minden más generációnál csökkent a tulajdonosi szám 2022-höz képest, addig náluk növekedett, elérve 2023-ra a közel 14 százalékos részarányt.