Az ukrán és orosz vevők pörgették a budapesti prémium ingatlanok piacát

A prémium lakások piaca is túllendülni látszik a mélyponton. A 2023-as erős lassulás után idén a befektetők is kezdenek visszatérni ebbe a szegmensbe. Az OTP Ingatlanpont szakembere szerint az eddigiek alapján bízhatnak abban, hogy ez év végéig még a tavalyi forgalomcsökkenést is le tudják dolgozni.

2024 kifejezetten jól indult ezen a részpiacon is. Heinrich Krisztina tapasztalatai szerint idén már olyan ingatlanokat is sikerült eladniuk, melyekre egy éve még komoly érdeklődő sem volt. Visszatértek a piacra a tavaly még jobbára távol maradó befektetők is, így ismét van érzékelhető kereslet például szállodára, valamint ipari- és fejlesztési területekre is.  A prémium szektor vásárlóinak túlnyomó része – mintegy 60 százaléka – változatlanul külföldi. Közöttük most nagy számban érkeznek kínaiak, továbbra is jelentős az ukránok érdeklődése, s jönnek már az itteni befektetési lehetőségeket keresők Afrikából is.

A lakásokat tekintve most a jó helyen és újonnan építettekre látszik a legnagyobb kereslet. E mellett igen népszerűek a régi villák már felújított, vagy fejleszthető lakásai. Ezekből nagyon kevés van a piacon, s ha felbukkan egy-egy, azokra szinte azonnal lecsapnak a vevők. Igen keresettek még a pesti belvárosban az elegáns, felújított lakások is, amennyiben biztonságos parkolási lehetőségek is járnak velük.

Mostanra a prémiumpiaci vevők szemében is fontos szemponttá vált – úgy a házaknál, mint a lakásoknál – az ingatlan energetikai minősége. Megkövetelik a jó szigetelést, nézik, hogy van-e napelem, illetve hőszivattyú. A környezetvédelmi elkötelezettség mellett ebben a kategóriában is számít már a rezsi, mert ahogy a szakember kalkulál: egy villa energiaköltsége elérheti a havi 600 ezer, vagy akár az 1 millió forintot is.

Heinrich Krisztina az erős évkezdés és a jelenlegi érdeklődések nyomán úgy számol, hogy a piac élénkülése kitarthat az év hátra lévő részében, így az idei forgalomban azt is behozhatják, ami tavaly elmaradt.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo