Buzelis szerint Oroszország jelentős szerepet játszik az autóipari ellátási láncban. Németország például titánt, vasat és palládiumot vásárolt eddig a keleti államtól. A 2021-ben előállított 108 millió tonna vasérccel Oroszország a világ ötödik legnagyobb termelőjének számít. Az európai acélgyártókra most magasabb árak várnak, és nehézségeket jelenthet majd, hogy máshonnan kell beszerezniük ezt a nyersanyagot.
Az orosz invázió Ukrajna autóiparára is hatással volt. Az olyan német autógyártók, mint a BMW és a Volkswagen, egy-egy nagy ukrán beszállítótól vásárolták a kábelkötegeket. Ukrajna ezenfelül a világ harmadik legnagyobb nikkel- és alumíniumtermelője. Ezek értékes anyagok, amelyekre szükség van az akkumulátorokban és az elektromos járművek alkatrészeiben.
Ukrajna termeli a világ neongázának közel 70 százalékát, ami például a mikrochipekhez is szükséges, amelyekből már most is hiány van.
Használt autót is nehezebb lesz találni
Használt járművet vásárolni már 2021-ben is nehéz és költséges volt, és úgy tűnik, 2022-ben a helyzet tovább romlik. A használtautó-piac folyamatosan növekszik, a használtautó-kereskedők pedig járműhiánnyal szembesülnek.
A kialakult helyzet egyik fő oka az új személygépkocsik piacának válsága. A gyártók korlátozni kezdték a járműgyártást, hogy egy alacsonyabb, de stabilabb szintet tudjanak tartani. Mivel kevesebb új autót gyártanak, a használtautó-piacra is kevesebb autó kerül be. Az autótulajdonosok ezért elhalasztják a járműeladást, vagy inkább egyáltalán el sem adják az autóikat.
„Aki most szeretne használt autót vásárolni, rendkívül korlátozott és igen drága kínálatból válogathat. A korlátozott használtautó-kínálat mellett azonban a vásárlóknak ugyanúgy érdemes a megfelelő eljárásokat követni az átverések elkerülése érdekében. Mivel korlátozott a választék, jó, ha a vevők minden használt autó előtörténetének utánajárnak” – mondja Buzelis.
Ahogy a carVertical kommunikációs vezetője elmagyarázza, a használtautó-kereskedők sokszor bármit megvásárolnak, amit csak tudnak, kevesebb figyelmet fordítva az autó állapotára. Ha valaki ma használt autót vásárol, jóval nagyobb eséllyel futhat bele egy rossz állapotú járműbe, mint egy-két évvel ezelőtt.
Hektikus árak
2021-ben a használt autók ára már korábban nem látott magasságokba szökött. Az árak stabilizálódtak, és az év végéhez közeledve még esni is kezdtek, de az Ukrajna elleni orosz invázió példátlan helyzetet teremtett Kelet-Európa használtgépjármű-piacán.
Az elmúlt években rengeteg ukrajnai használtautó-vásárló keresett járművet Lengyelországban, Litvániában, Szlovákiában és Magyarországon. Míg az említett országok belső piacain jobban keresték az újabb autókat, az Ukrajnából érkező vevők sokszor vásároltak tíz évesnél is idősebb járműveket. Különösen nagy volt a kereslet a jó fogyasztású, de a modern károsanyag-kibocsátási normáknak nem megfelelő dízelmotorokra.
Az Ukrajnával szomszédos országok használtautó-piacain érződni fog, hogy kevesebb vevő érkezik. A régebbi autók valószínűleg olcsóbbak lesznek, ahogyan a kereskedők a helyzethez igazodva próbálják csökkenteni a veszteségeiket.
Az energiaköltségek növekedésének hatásai
Az üzemanyagárak sok európai országban meghaladták a kritikus literenkénti 2 eurót, így egyre többen változtatnak napi szokásaikon.
„Az emelkedő üzemanyagárak miatt lesznek, akik kevesebbet ingáznak autóval. Lehetséges, hogy sokan inkább a tömegközlekedést vagy egyéb közlekedési formákat választanak. A kevesebb kilométer kevesebb balesetet jelent, így kisebb fenntartási költségeket is” – mondja a carVertical szakértője.
Kevesebb lesz a jármű az úton, a magasabb üzemanyagárak miatt a kis fogyasztású járművek kereslete nő.
Így újra népszerűvé válhatnak a dízelmotoros járművek a verhetetlen autópályás fogyasztásuk miatt. Ez a tendencia azonban azokra az országokra korlátozódik, ahol nem vetnek ki adót a nagyobb szén-dioxid-kibocsátású járművekre.
A drágább üzemanyag miatt az emberek szívesebben vásárolnak használt elektromos járműveket. Az elektromos autók teljes élettartamköltsége az emelkedő energiaárak ellenére is alacsonyabb, ami napenergiára épülő töltéssel még tovább csökkenthető. A napenergiára épülő töltés a becslések szerint évi 600–800 euró megtakarítást jelent.