A GLP-1 gyógyszerek a glukagonszerű peptid-1 hormont utánozzák, amely segít szabályozni a vércukorszintet és az étvágyat. Eredetileg a 2-es típusú cukorbetegség kezelésére fejlesztették ki őket, és azért váltak népszerűvé a fogyásban, mert lassítják az emésztést, csökkentik az éhségérzetet, és elősegítik a teltségérzetet.
Az Egyesült Államokban nagyjából minden nyolcadik felnőtt (12 százalék) próbálta már a GLP-1 gyógyszereket, és 6 százalékuk jelenleg is használja őket. Ezek a gyógyszerek a köztudatba kerültek, olyan márkákkal, mint az Ozempic és a Mounjaro.
A márkanevek sokfélesége ellenére a piacot mindössze két vállalat uralja: az Eli Lilly az Egyesült Államokban és a dán Novo Nordisk. A Novo Nordisk az Ozempic-kel vezet, amely a piac közel egyharmadát (31,5 százalék) birtokolja, ezt követi az Eli Lilly Mounjaro 23,4 százalékkal.
A fennmaradó részesedés ugyanazon vállalatok tulajdonában lévő többi márka között oszlik meg. A Novo Nordisk esetében a Wegovy a piac 16,5 százalékát, a Rybelsus 6,0 százalékát, a Saxenda 1,6 százalékát, a Victoza pedig 1,1 százalékát birtokolja. Az Eli Lilly portfóliójában megtalálható a Zepbound is 11,6 százalékkal, a Trulicity pedig 8,4 százalékkal.
Kockázatos dinamika
Amikor két vállalat ural egy egész gyógyszerkategóriát, a piaci koncentráció lehetőséget és sebezhetőséget is teremt. Miközben az Eli Lilly és a Novo Nordisk az árazási erőből és az innováció előmozdításához szükséges pénzügyi erőforrásokból profitálnak, fennáll a veszélye annak, hogy szabályozási ellenőrzéssel és szabadalmi kihívásokkal kell szembenézniük.