Az árakon is egyre jobban látszik a fellendülés

Februárban ugrott az infláció, a legtöbb termékcsoportban gyorsulás látható. A GDP-növekedésben főszerepet vállaló piaci szolgáltatásoknál 2008 óta nem látott áremelkedés történt. Az inflációs nyomás és a kedvezőtlenebbé váló nemzetközi környezet miatt nehéz helyzetben van a magyar jegybank, de számottevő szigorítás egyelőre nem várható.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Felgyorsult az infláció. Éves összevetésben februárban 3,1 százalékkal emelkedtek az árak, szemben a januári és decemberi 2,7-2,7 százalékkal. Ráadásul az inflációs folyamatokat jobban bemutató – a magyar jegybank által kiemelten figyelt - maginfláció februárban 3,5 százalékos volt, ez szintén tempós gyorsulás a januári 3,2, valamint a decemberi 2,8 százalékhoz viszonyítva.

Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője elmondta, hogy a friss inflációs adat meglepetés, mert a piac valamivel alacsonyabb februári adatokra számított. A szakember elmondta, hogy februárban az átlag felett, 7 százalékkal drágultak a szeszes italok és dohányáruk, míg éves szinten 5,2 százalékkal nőtt az élelmiszerek ára.

Kép: Pixabay

„Alapvetően a legtöbb termékcsoportban gyorsuló infláció látható. A maginflációs mutató feldolgozott élelmiszerek és a nem tartós fogyasztási cikkek miatt gyorsult. A GDP-növekedésben a termelési oldalon legnagyobb szerepet játszó piaci szolgáltatásoknál is gyorsulás látható. Utóbbiak adószűrt éves inflációja idén februárban 2008 óta nem látott szintre emelkedett. Ezek az adatok jól mutatják, hogy a fokozott belföldi kereslet egyre inkább megjelenik az árakban, a cégeknél pedig költségoldalon a bérek emelkedése is inflációs nyomást okoz” – tette hozzá a K&H szakembere.

Márciusban Németh Dávid szerint 3,3 százalékos lehet az éves infláció, majd lassulás jöhet nyár végéig, 2,5 százalék körüli szinten jöhet a fordulat. Év végére pedig 3,5 százalékos inflációra lehet számítani a mostani kilátások alapján. Így az éves átlagos infláció 3 százalék körül lehet.

A Magyar Nemzeti Bank nehéz helyzetben van. Az inflációs nyomás ugyanis szigorítást követelne, ám a nemzetközi környezet kedvezőtlenebb. Ez pedig a laza monetáris feltételek fenntartását indokolhatná. A szakember szerint a gyorsuló inflációt mutató adatok ellenére sem fog számottevően szigorítani a magyar jegybank a következő három hónapban. A második negyedév vége felé elképzelhető, hogy a mostani mínusz 15 bázispontos egynapos betéti kamatszintet 0 százalékra emeli, miközben forintlikviditási többletet fenntartja a piacon.

Még mindig optimista a magyar gazdaság
A tavalyi év utolsó negyedévében folyamatosan emelkedett, 2019 első két hónapjában viszont csökkent a GKI konjunktúraindexe. Februárban az üzleti várakozások közül csak az építőipariak javultak, a fogyasztói várakozások pedig a februári javulás ellenére is elmaradtak a múlt év végitől. A magyar gazdaság szereplőire azonban összességében továbbra is erős optimizmus jellemző.

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo