Aranyba vagy olajba érdemes fektetni?

Az arany és az olaj bolygónk két legbefolyásosabb nyersanyaga. Áraikra a globális gazdaság állapotának mutatójaként tekintenek. Ennek megfelelően az arany-olaj árainak aránya egy fontos mutató. A magas arány azt jelzi, hogy az arany viszonylag drága a WTI kőolajhoz képest, és fordítva. Az egyik eset a túlméretezett energiaigény időszakait mutatja, a másik a monetáris bizonytalanság korszakait.

Az 1950-es és 1960-as években a rögzített arany és a stabil olajárak 20 évig 11 és 13 százalék között tartották az arany-olaj arányt.

Az 1980-as évek óta a mutató jellemzően 6 és 40 százalék között mozog, egyetlen figyelemre méltó kivétellel. 2020-ban a mutató elérte a 91,1 százalékos csúcsot. Ezt a COVID-19 okozta, amely biztonságos menedékként növelte az arany árát, miközben az olajkereslet és az árak bezuhantak a globális zárlatok miatt.

2000 és 2008 között az olaj ára viszonylag magas volt az aranyhoz képest. Ebben az időszakban az arány közel 6 százalékra csökkent, és soha nem emelkedett 16 százalék fölé.

A két nyersanyag összehasonlításakor azonban érdemes megjegyezni, hogy a kőolaj piaca körülbelül 10-szer nagyobb, mint az aranyé. A fekete arany mögött jelenleg a világ legnagyobb nyersanyagpiaca áll.

Véleményvezér

Putyin összes terve romokban

Putyin összes terve romokban 

Putyin nem így tervezte.
Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat 

Folyik a politikai iszapbirkózás.
Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.
Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság 

Pornóval vádoltak egy katolikus teológust.
Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo