Magyar üzembentartó csak magyar hatósági engedéllyel és jelzéssel vehet részt a közlekedésben a szeptember elsejétől hatályos törvény értelmében. A szlovák, román, német rendszámok száműzésével párhuzamosan a jogalkotó december végig tartó regisztrációsadó-amnesztiát hirdetett.
Az 50 százalékos adókedvezmény, a jelentősen szigorodó új szabályozás és a várható szankciók mértéke is sokakat ösztönözhet arra, hogy hazaköltöztessék gépjárművüket. Szeptember elseje óta ugyanis a külföldi rendszám használatának jogosságát a jármű üzembentartója vagy vezetője a közúti ellenőrzés során közokirattal, vagy teljes bizonyító erejű magánokirattal köteles igazolni. Ennek hiányában a jármű rendszáma és a forgalmi engedély a helyszínen bevonható, illetve végső soron 800 ezer forintig terjedő bírsággal sújtható az üzembentartó vagy a vezető. A csökkentett regisztrációs adó megfizetése után azonban már jár a magyar rendszám. (A tervezet illeszkedik Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter azon csütörtöki bejelentéséhez, mely szerint a jövőben szigorúbban fogják behajtani az adókat.)
Mégse olyan vonzó
Jelentősen csökkenhet az adóamnesztia vonzereje viszont, ha figyelembe vesszük, hogy a bonyolultsága mellett még áfa kötelezettséget is tartogat az érintettek számára, véli az RSM DTM Zrt. szakértője. Mivel az amnesztia nem érvényes sem az áfára, sem a gépjárműadóra, ezek megfizetése azonnali kötelezettség. Ráadásul a jogalkotó előírta pénzügyi képviselő bevonását is, aki a külföldi cég számára adószámot kér a magyar adóhatóságnál és a kedvezményes regisztrációs adó valamint a várható általános forgalmi adó és gépjármű adó összegének megfelelő bankgaranciát, vagy egyéb garanciát kér a partnerétől.
– A 10 ezer feletti külföldi rendszámmal közlekedők közül alig páran érdeklődtek a lehetőségek iránt. Meglepetés erejével hatott, hogy áfá-t is kell fizetni, és az is, hogy a pénzügyi képviseleti eljárás mit jelent és hogyan működik – összegezte az eddigi tapasztalatokat Kalocsai Zsolt, az RSM DTM Zrt. vezérigazgatója. „Mivel pénzügyi képviseletet csak legalább 50 millió forint jegyzett tőkéjű vagy ekvivalens bankgaranciával rendelkező társaság láthat el, ez könnyű helyzetbe hozza az adóhatóságot: biztosan talál egy olyan tőkeerős felelőst, aki a járműtulajdonos esetlegesen elmaradó adófizetése esetén felelősségre vonható. Kérdés azonban, hogy mindezeket figyelembe véve milyen mértékben tudja elérni a szabályozó a kívánt célt, a magyar rendszámra történő áttérést és valóban elégséges motiváció-e a kedvezmény valamint a kilátásba helyezett büntetések és szankciók összessége.