Adószint vagy kiszámíthatóság?

Az alacsony társasági adó jelentős versenyelőnyt jelenthet a gazdasági versenytársakkal szemben, és hozzájárulhat az átlagosnál nagyobb gazdasági növekedés eléréséhez. Ezek azonban inkább rövid távú előnyök - a külföldi befektetők hosszabb távú megnyeréséhez mindezt alá kell támasztani stabil jogi és gazdasági infrastruktúrával és célzott kedvezményekkel - állapítja meg nemzetközi felmérésében a KPMG, összehasonlítva a társaságiadó-kulcsok változásait az elmúlt 14 évben.

Noha Magyarország alacsony, 16 százalékos társaságiadó-kulcsával éveken át a régió éllovasa volt, a társas vállalkozások 4 százalékos különadójának bevezetésével - a nemzetközi trenddel szemben - nálunk lényegében idén szeptembertől 20 százalékra nőtt a társaságok adóterhe. Mike Glover, a magyarországi KPMG adóosztályának vezetője szerint ugyanakkor a befektetők számára az alacsony adótehernél egyre fontosabbá válik, ha egy ország adórendszere valóban vállalkozóbarát, átlátható és kiszámítható.

Az elmúlt 14 évben társasági adó kulcsa a vizsgált országokban átlagosan 38 százalékról 27,1 százalékra csökkent. A KPMG nagyobb régiók szerint is értékelte az adóteher változását, így az OECD, a G7-ek, az EU országaiban, valamint az ázsiai-csendes óceáni térség és Latin-Amerika 19-19 államában. 2006-ban az átlagos adókulcs a G7-ek országaiban a legmagasabb (36,5 százalék), és az Európai Unió tagállamaiban a legalacsonyabb (25,7 százalék).

A KPMG tanulmánya szerint a kedvező adórendszer is hozzájárult a vizsgált időszakban a gazdasági növekedéshez például Írországban, Norvégiában, Svédországban és Dániában. A leglátványosabb példa Írország, amely az elmúlt 15 évben következetes beruházásösztönző lépésekkel csábított az országba új befektetőket. A társasági adó kulcsát az 1993-as 40 százalékról, több lépésben mára 12,5 százalékra csökkentették, ami a fejlett országokban a legalacsonyabb kulcsnak számít. Az ír gazdaság, növekedésének csúcspontján elérte a 12 százalékos mértéket is - igaz, ez mára 2,5 százalékra mérséklődött, elsősorban éppen a kelet-és közép-európai régió országainak - Lengyelország és Magyarország - hasonló adócsökkentési és befektetés-ösztönző lépései miatt.

Norvégia, Svédország és Dánia szintén jelentős gazdasági növekedést könyvelhetett el az adócsökkentéssel párhuzamosan. Mindhárman a 80-as évek végén, 90-es évek elején az elsők között tettek radikális lépéseket az adócsökkentés és az adórendszer átalakítása irányába. Mindez segítette őket abban, hogy a gazdasági növekedést tekintve az elmúlt évtizedben világviszonylatban is az első tíz állam között szerepeljenek.

Az általános tendencia alóli legfőbb kivétel az Egyesült Államok, amely a viszonylag magas, 40 százalékos adókulcs ellenére is folyamatosan magas növekedést produkál. "Az Egyesült Államok puszta gazdasági ereje így is meghatározó vonzerő a multinacionális cégek számára. Ugyanakkor az adócsökkentés - bár más területen - ott is hatékony eszköznek bizonyult: a 2004-es munkahelyteremtést ösztönző törvény (American Jobs Creation Act) 35 százalékról 5,3 százalékra csökkentette az amerikai társaságok által külföldről kapott osztalékot terhelő adót (Repatriation Tax), aminek eredményeként, a JP Morgan Chase adatai szerint 2005-ben összesen csaknem 300 milliárd dollár áramlott vissza az Egyesült Államokba az amerikai cégek részére" - hangsúlyozta Mike Glover.

Véleményvezér

Ordító különbség a meggy árában idehaza és szomszédunknál

Ordító különbség a meggy árában idehaza és szomszédunknál  

Több mint kétszerese nálunk egy kiló, mint a szlovák Lidlben. 
Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa 

Érdemes újragondolni előítéleteinket.
Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa

Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa 

Félárbócon Amerika zászlaja.
Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek 

Több mint 11 év munka kell egy átlagos budapesti lakáshoz.
Kormányváltó a hangulat Magyarországon

Kormányváltó a hangulat Magyarországon 

Rosszul áll a Fidesz szénája.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo