ha az Ural ára magasabb 69,7 dollárnál, a többletbevétel a Nemzeti Jóléti Alapba kerül;
ha 60 és 69,7 dollár között mozog, akkor a bevétel közvetlenül a költségvetést erősíti;
ha 60 dollár alá esik, a hiányt a Nemzeti Jóléti Alapból kell fedezni.
Mivel az olaj- és gázbevételek még mindig az orosz költségvetés mintegy egyharmadát adják, az alacsony olajár különösen érzékenyen érinti az ország pénzügyeit.
Áprilisi társadalmi-gazdasági előrejelzésében az orosz Gazdasági Minisztérium az Urals típusú orosz olaj árára vonatkozó várakozását 69,7 dollárról 56 dollárra csökkentette hordónként. Az éves átlagos rubelárfolyamot 96,5-ről 94,3 rubelre módosították a dollárral szemben. Bár ez kedvező az infláció megfékezése szempontjából, a költségvetés és az olaj- és gázbevételek számára hátrányos, mivel az erős rubel csökkenti az export rubelben számított bevételét. A „kedvezőtlen konjunktúra” miatt a Pénzügyminisztérium csaknem 25 százalékkal, 10 940 milliárd rubelről 8 300 milliárd rubelre mérsékelte az olaj- és gázbevételekre vonatkozó várakozását.
Összegzés
Az orosz olaj- és gázszektor, amely a költségvetés minden harmadik rubelének forrását adja, összességében 50,4 százalékos nyereségcsökkenést szenvedett el a Rosstat adatai szerint: a féléves összesített pénzügyi eredmény 1 264 milliárd rubelre esett. Emellett a vállalatok 45 százaléka veszteséggel zárták a félévet. Bár önmagában a bevételcsökkenés nem feltétlenül jelent problémát, a háború finanszírozása miatt amúgy is feszes orosz költségvetés számára az ilyen bevételkiesés tovább nehezíti Oroszország pénzügyi helyzetét. A beszámoló továbbá a június 31-i állapotot tükrözi, nem tartalmazza a júliusi-augusztusi ukrán mélységi támadásokat az orosz olajinfrastruktúra ellen, amelyek egy időre az olajfeldolgozás mintegy 17 százalékát bénították meg, tovább csökkentve ezzel Oroszország bevételeit. (Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány)