A világturizmus 2002-es alakulása

A 2000-es millenniumi rekordév után, ami 7%-os forgalomnövekedést generált a turizmusban, a gazdasági recesszió, majd a szeptember 11-i események jelentősen visszavetették az utazási kedvet világszerte. 2001-ben, a második világháború óta először 1,3%-kal csökkent a turistaérkezések száma.

Nemzetközi elemzők szerint a világturizmus idei teljesítményét elsősorban a várható gazdasági növekedés határozza majd meg, az USA-át ért terrortámadás hatásai már egyre kevésbé befolyásolják azt. Annak ellenére, hogy egyre pozitívabbak az USA, illetve Európa gazdasági eredményeiről szóló hírek, a világturizmus 2002-es kilátásaira vonatkozó prognózisok még meglehetősen visszafogottak:

A WTO legkorábban a harmadik, vagy negyedik negyedévre prognosztizálja a forgalom helyreállását, szállodai elemzők pedig az európai piacon mindössze 1-1,5%-os növekedést várnak, amellett, hogy egyes városok esetében az eredmények csökkenését valószínűsítik.

A WTTC (Világturisztikai Tanács) jelentése szerint 2002 elsősorban a stabilizáció éve lesz, amikor a vendégforgalom ismét fellendülésnek indul és ez megalapozza, hogy 2003-ra az ágazat újra rekordbevételeket érhessen el.


A nemzetközi turizmus devizaforgalma
A januári csökkenés után, az MNB előzetes adatai szerint a turizmusból származó devizabevételek 2002. február hónapban elérték a 246 millió eurót, ami 10,3%-kal haladja meg a 2001. februárban regisztrált értékeket. Emelkedtek a turisztikai kiadások is a tavalyi 92 millió euróról 113 millió euróra (122,8%). Így a turizmus devizaegyenlege február hónapban 132 millió euró volt, ami közel 1%-kal meghaladja a tavaly februári 131 millió eurós szintet (100,8%).


A kereskedelmi szálláshelyek forgalma
Magyarországon a kereskedelmi szálláshelyek forgalma növekedést mutat az elmúlt év azonos időszakához képest. Ez mindenképpen kedvező, figyelembe véve, hogy 2001. kiemelkedően magas turisztikai bevételeket hozott, különösen az év első felében, amikor még sem a világgazdasági dekonjunktúra, sem pedig a szeptember 11-i terrortámadás nem éreztette hatását.

Az ország kereskedelmi szálláshelyein 480 ezer vendég több mint 1,2 millió vendégéjszakát töltött el az év első két hónapjában. A vendégek száma 4,5%-kal, a vendégéjszakáké 2,2%-kal emelkedett az elmúlt év azonos időszakához képest. A vendégek 60%-a belföldi volt.

Az összes forgalom majd 80%-át szállodában regisztrálták. A magasabb kategóriájú házak jelentős növekedést értek el mind a belföldi, mind pedig a külföldi forgalom tekintetében:

Az 5*-os házak külföldi vendégéjszakái február végéig 21,5%-kal, a belföldi forgalom 23,6%-kal emelkedett.

A 4*-os kategóriában 11,6%-os emelkedés mérhető a külföldi vendégéjszakák tekintetében, a belföldi vendégek forgalma pedig majd 21%-kal volt magasabb a 2001-es értékeknél.

Kiugró a forgalombővülés a gyógyszállodák esetében: 2001-hez képest 73,2%-kal több külföldi és 53%-kal több belföldi vendégéjszakát regisztráltak. Gyógyszállókban a vendégek összesen 256 ezer éjszakát töltöttek, ami az összes kereskedelmi vendégéjszaka 20,5%-a, az összes szállodai vendégéjszaka majd 26%-a. Ez a növekedés még akkor is jelentős, ha figyelembe vesszük, hogy a KSH adatai szerint az elmúlt évhez képest nagymértékben nőtt a gyógyszállodai kapacitás, ami nem új egységek átadását jelzi, hanem elsősorban a felújítás miatt ideiglenesen részben, vagy teljesen zárva tartó szállodák újranyitását, illetve a már működő hotelek időközbeni átsorolását.

Január és február hónapokban a kereskedelmi szálláshelyek szállásdíj-bevételei megközelítették a 7 milliárd forintot, ami megegyezik az 1 évvel ezelőtt mérttel, ebből csaknem 6,3 milliárd forint keletkezett szállodában. Az 5 és 4*-os hotelek összes bevétele meghaladta a 4,3 milliárd forintot, ami a kereskedelmi szálláshelyek összes szállásdíj-bevételének 62%-a.



A nemzetközi forgalom alakulása

2002. január –február hónapban különösen bíztatóan alakult az USA-ból és Japánból érkező vendégforgalom. A kereskedelmi szálláshelyeken regisztrált vendégéjszakák tekintetében az USA esetében 9%, Japán esetében 11,5%-os a növekedés az elmúlt évhez képest. Ez a változás azt jelzi, hogy az USA-t ért terrortámadást követően megcsappant vendégforgalom e két jelentős reláció tekintetében helyreállni látszik. Az észak-amerikai és japán turisták elsősorban a magasabb kategóriájú szállodák kiemelkedő szegmensei, így visszatérésük hozzájárulhat a 4-5*-os hotelek ez évi kilátásainak javulásához, amelyeket a szeptember 11-i események mellett tavaly az üzleti turizmus csökkenése is sújtott.

A francia piac erőteljes menetelése 2002-ben is folytatódik, az év első két hónapjában 27,2%-kal emelkedett a vendégéjszakák száma, növekedés tapasztalható a német, osztrák, spanyol relációkban is.

Ugyanakkor a több mint egy éve dinamikusan fejlődő izraeli piac csak mérsékelten, 2,6%-kal bővült a 2001. azonos időszakához képest.

A nemzetközi szervezett turizmus eredményei 2001-ben
Beutazó forgalom

A magyarországi székhelyű utazási irodák által meghirdetett, vagy igény szerint összeállított egyéni és csoportos beutazó turistaforgalom 2001-ben a kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalmának 17,7%-át érte el. A vendégéjszakák tekintetében 18,4% volt a “csomagutak” aránya. A szervezett vendégforgalmon belül a turisták száma 5,4%-kal, a kirándulóké 25,2%-kal csökkent 2000-hez képest, ami azt jelzi, hogy összességében az utazási irodák részesedése valamelyest csökkent.

Az utazási irodák közreműködésével Magyarországra látogató külföldiek közül a német (742,5 ezer), olasz (157,9 ezer), izraeli (97,9 ezer) holland (87 ezer), lengyel (80 ezer) vendégek töltötték el a legtöbb időt Magyarországon.

A legfontosabb küldő országok közül jelentősen bővült a forgalom Olaszországból (+14,2%), Hollandiából (+15,9%), Svédországból (+36,1%), Svájcból (+32,3%), Oroszországból (+27,1%), Jugoszláviából (+73,5%), Dániából (+20,9%), Belgiumból (+51,3%). Mivel a szervezetten érkezők száma meghaladta az összes szálláshelyeken mért forgalombővülés ütemét, a hazai utazási irodák pozíciói e piacokon erősödött.

Az elmúlt év általános tendenciáival összhangban, csökkenés volt tapasztalható a japán (-58,8%) USA-beli (-23,5%), lengyel (-35%), finn (-52,6%) relációban. Az utazási irodák részesedésének csökkenése ezekben az országokban nagyobb arányú volt, mint az összforgalomé.

A Magyarországon eltöltött vendégéjszakák számához viszonyítva a magyarországi utazási irodák közreműködésével érkező turisták aránya a következő országokban volt a legmagasabb: Svédország (39,9%), Finnország (39,1%), Izrael (34,7%), Olaszország (32,2%), Franciaország (26,3%), Japán (24,1%), Lengyelország (19,9%).

A szervezetten Magyarországra utazó külföldi turisták átlagosan 3,5 éjszakát töltöttek Magyarországon, ami 5%-kal elmarad a szálláshelyek forgalmánál (3,7 éjszaka). A legfontosabb küldő piacokat vizsgálva vannak azonban jelentősebb eltérések is:

Ausztria, Hollandia, Németország, Oroszország, Svájc, Japán esetében a szervezett turisták tartózkodási ideje 15-25%-kal elmaradt az összes kereskedelmi szálláshelyet igénybevevő turistáétól.

A Finnországból, Franciaországból, Olaszországból, Svédországból, USA-ból csoportosan érkezők ezzel szemben hosszabb ideig tartózkodtak hazánkban, ha szervezetten érkeztek, mint az átlag.

Kiutazó forgalom

A külföldre látogató magyarok 5,6%-a vette igénybe a hazai utazási irodák szolgáltatásait utazási csomag, illetve szálláshely foglalás révén.

A szervezett utak legkedveltebb úti célja 2001-ben Görögország, Horvátország, Spanyolország, Olaszország volt. Sokan látogattak még Tunéziába, Franciaországba, Törökországba, Ausztriába, Egyiptomba, Nagy-Britanniába. A csomagtúrák átlagos időtartama 6,8 éjszaka volt.

Előzetes szállásfoglalással legtöbben Olaszországba, Horvátországba, Ausztriába, Szlovákiába és Csehországba utaztak a magyar turisták, akik átlagosan 5,6 éjszakát töltöttek el.

A legnépszerűbb úti céloknál megfigyelhető, hogy a távolsággal emelkedik a tartózkodási idő: a városlátogató, körutazó túrákon résztvevők 4,3-8,3 éjszakát töltöttek el Ausztriában, Franciaországban, Nagy-Britanniában, Egyiptomban. A nyaralóhelyeken a turisták tartózkodási ideje 6,2-8,4 éjszaka között volt. A legkevesebb időt Olaszországban töltöttek a magyar turisták, majd a sorrendben követi Horvátország, Görögország, Törökország, Spanyolország, Tunézia. A szálláshelyet foglaló turisták általában a szervezett úton résztvevőkkel azonos időt töltöttek el külföldön. Kivétel Ausztria, ahol általában egy éjszakával hosszabb, és Olaszország, ahol pedig 8%-kal rövidebb ideig maradtak.

Magyar Kultúra Éve Olaszországban 2002-ben

2002-ben Olaszországban kerül megrendezésre a Magyar Kultúra Éve. A rendezvénysorozat előkészítéséhez és lebonyolításához a múlt évi franciaországi kulturális évad szolgál mintául.

Ez a rendezvénysorozat is közös – magyar és olasz - költségviseléssel valósul meg. A rendezvények 2002. júniusától az év végéig kerülnek megrendezésre. A rendezvénysorozattal kapcsolatos szervezési feladatokat itthon ismét a Hungarofest Kht. látja el. Az olaszországi rendezvénysorozat megvalósítását a Gazdasági Minisztérium összesen 40 millió forinttal támogatja.

Olaszországban a belföldi turizmusnak igen nagy szerepe van, ezért a két nyári hónapban (július és augusztus) nem célszerű jelentősebb rendezvényt szervezni, a rendezvények többségére az őszi hónapokban kerül sor.

A tervek szerint a GM támogatásával magyar kézműves vásárokra kerül sor az ősz folyamán Triesztben, Firenzében és Rómában, ahol alkalom nyílik gasztronómiai és borkultúránk bemutatására, illetve turisztikai promóciós anyagok terjesztésére.

Szintén a tárca anyagi támogatásával – várhatóan a Fővárosi Önkormányzattal közösen – muzeális villamoskocsi kerül felállításra Rómában a Villa Borghese-ben, ahol Mesterségek ünnepe (gasztronómiai és kézműves bemutatók) kísérőrendezvény is lesz. A villamoskocsi turisztikai információs központként történő működtetéséről a Magyar Turizmus Rt. gondoskodik, együttműködve a Budapesti Turisztikai Hivatallal.

Előreláthatóan pályázat kerül kiírásra Olaszország különböző régióiban megvalósuló különböző kulturális, folklór rendezvények lebonyolítására, intézmények (főleg önkormányzatok és iskolák) számára. A Turisztikai Célelőirányzatból 20 millió Ft-tal támogatjuk a pályázat kiírását.

2002-ben a Magyar Turizmus Rt. is kiemelt figyelmet fordít ebben az esztendőben az olasz relációra, és a milánói képviselet aktívan részt vesz a turisztikai rendezvények előkészítésében és lebonyolításában.

Örvendetes volt, hogy a múlt esztendőben jelentősen megnőtt a francia látogatók érdeklődése Magyarország iránt, és ez valószínűleg a Magyar Kultúra Íve rendezvénysorozat sikerének volt köszönhető. Abban bízunk, hogy az olaszországi kulturális év is hasonlóan jó eredményt hoz, és jelentősen megnő a hazánkba látogató olasz turisták száma.

Véleményvezér

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek 

A köztársasági elnök nyugodtan találkozhat politikusokkal, nem ez dönti el a függetlenségét.
Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát

Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát 

Nehéz a sorsa az almatermelőknek és a vásárlóknak, bezzeg a kereskedők.
Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo