A termelőket védik, a versenyt korlátozzák az új agrárpiaci szabályok?

Áprilistól nem lehet a beszerzési ár alatt értékesíteni az üzletekben a mezőgazdasági és élelmiszer-ipari termékeket, a gazdák és feldolgozók szállításaiért pedig harminc napon belül fizetni kell; így rendelkezik az agrárpiaci rendtartásról szóló módosított jogszabály. Szerencsés kézzel meghozott intézkedésről beszél az agrárszervezet vezetője, a versenyhivatal szakembere viszont kételkedik a verseny ilyen módon történő szabályozásának célravezetőségében.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ha körülnézünk Európában, a beszerzési ár alatti értékesítés tilalmát az írek, a franciák és a németek alkalmazzák, a spanyol kereskedelmi törvényben is vannak előírások, miként Angliában is rögzítették a kicsikkel való „méltányos bánásmód” kötelezettségét. A többi európai állam még ezt sem látta szükségesnek. A változtatásról erősen gondolkodó írek viszont ma azt mondják: a tilalomból több kár származott, mint haszon. A franciákról nincs ilyen információ, ám a tilalom bevezetését követő négyszázalékos fogyasztóiár-emelkedés meghökkentette őket. Ausztriában 1990-ig volt hasonló szabályozás, amelyről az ottani alkotmánybíróság úgy foglalt állást, hogy a csekély eredményhez képest aránytalanul szigorú intézkedés a beszerzési ár alatti értékesítés tilalma.

Versenykorlátozás vagy segítség?

Nálunk – az agrárpiaci rendtartásról szóló jogszabály módosítása értelmében – áprilistól a mezőgazdasági és élelmiszer-ipari termékeket nem lehet a beszerzési ár alatt értékesíteni az üzletekben. A törvény módosításának indoklása szerint a cél a mezőgazdaságban élők biztonságának, életszínvonalának emelése, az Európai Unióban alkalmazott agrárszabályozás folyamatos bevezetése. Ezért kell meghatározni, hogy mi az az árszint, ami alá nem mehetnek a kereskedők az élelmiszerek értékesítésekor.

Kanizsai-Nagy Andrásné, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) részéről elöljáróban leszögezi: a kereskedelmi szolgáltatások magyarországi piaca versenyjogi szempontból ideális. Létezik nyolc-tíz nagyvállalat – a tízszázalékos részesedést a piacvezetők sem haladják meg jelentősen –, és kétszázezer kicsi.

Mit tenne a GVH abban az esetben, ha a vállalkozások egymás közti szerződéseikben kikötnék a továbbértékesítési ár minimumát? Kanizsai-Nagy Andrásné jelzi: bírságolnának, mert az ilyen megállapodás versenykorlátozó hatású, és érvénytelen szerződéses kikötés. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy az állam nem hozhat korlátozásokat, ehhez joga van. De tudjuk-e a beszerzési árat? Ami a számlán szerepel? És ki tudja, milyen kedvezményeket adott a beszállító azért, hogy a kereskedelmi lánc másnap is vigyen el tőle hatszáz kamion terméket? A meghatározók a beszerzéshez kapcsolódó költségek, a számlaár alatti eladás pedig nem jelent feltétlenül veszteséges értékesítést a kereskedőknek.

Sakkozó nagyok

Az új rendelkezések segítenek a termelők gondjain – így látja Tóth István, a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetségének (MOSZ) főtitkár-helyettese. Mert a tőkeerős vállalkozás az olcsó, mindennap vásárolt élelmiszerek dömpingárával be tudja csalogatni a vevőket, és ugyanabban a légtérben még több tízezer más árucikket is kínál. A vevő pedig akkor már egy füst alatt elintézi az egész vásárlást, így a nagy áruházlánc, „sakkozva” termékeivel, a „húzd meg, ereszd el” taktikát követheti. Mindezt nem tudja megtenni a kicsi.

Kétségtelen, hogy a beszerzési ár alatti értékesítés a kisebb versenytársaknak rossz – ismeri el Kanizsai-Nagy Andrásné is. A tőkeerejük folytán komoly mennyiségben vásárolni tudó nagy beszerzőknek, a nagy kereskedelmi láncoknak „vevői erejük” van. Az óriási alapterületen árusító szupermarketek tehát, ha úgy tetszik, elkezdtek „diktálni”, mivel ebben a folyamatban a kereskedő méri fel a szükségleteket, és ezt közvetíti a termelők felé. Létezik tehát érdekellentét, ám addig, amíg a nagy vevői erővel rendelkező vállalkozások a megszerzett előnyöket átadják a fogyasztónak – azaz az eladói piacon nem alakul ki oligopólium –, az alapelvek nem sérülnek.

A felmérések pedig azt mutatják, hogy a kereskedelmi láncok átlagos árszínvonala alacsonyabb más elárusítóhelyekénél, és az európai gyakorlat szerint mindez egyszerű profitosztozkodás a fogyasztóval. Ami pedig a céglélektant illeti: a versenyhivatal megrendelésére tavaly készült GfK Hungária-kutatásban négyszáz élelmiszer-ipari vállalkozást kérdeztek meg, ebből kétszáz válaszolt, majd a kiválasztott harminc céggel mélyinterjú készült. Az eredmény: a beszállítók nem érzik magukat kiszolgáltatottnak. A felmérésekből az is kiderül, hogy a vevők hetven százaléka negyven napon belül fizet.

A fizetési határidő csak egy a sok közül

A módosított agrárpiaci rendtartás szerint a gazdák és feldolgozók szállításaiért áprilistól harminc napon belül fizetni kell. A helyzet azonban nem egyszerű: az általános adásvételi szerződésekhez tartozó úgynevezett „konjunkciós” (kapcsolt) listáknak rengeteg elemük van, és ezek közül csupán egyik a fizetési feltétel; mellette szerepelnek még – a teljesség igénye nélkül – reklám- és üzletnyitási hozzájárulásokkal, születésnapi akciókkal, mennyiségi kedvezményekkel kapcsolatos feltételek. (Az angolok például ötvenféle jogcímen képesek feltételeket állítani.)

Ha eddig valamely piaci szereplőnek kellő anyagi ereje volt a hatvannapos fizetési határidő eléréséhez, annak a mostani változás után is kellő „argumentációja” lesz a feltételek megváltoztatásához – szögezi le a GVH szakembere. Például a marketing-hozzájárulást két százalékról háromra növeli. Tehát a folyamatba szerinte nem kellene beavatkozni. Ellenben jó lenne, ha a négy-öt érintett nagy cég megfogalmazna egy etikai kódexet, hogy a vevő mit nem tehet meg a beszállítóval szemben, és nemcsak az élelmiszer-gazdaságra, hanem a teljes fogyasztásicikk-piacra.

Tóth István ellenben úgy véli, a jogszabály által rögzített tilalomnak igenis lesz hatása, noha illúzióik nincsenek: a szerződési feltételek egyikének megváltoztatásával akár kényszerhelyzetbe is kerülhetnek a termelők.

A nyugat-európai országok gyakorlatában nem találunk semmilyen, a fizetési határidővel kapcsolatos korlátozást – hívja fel a figyelmet Kanizsai-Nagy Andrásné. Ez közvetve azt bizonyítja, a probléma nem olyan mértékű, hogy törvényi szabályozásra lenne szükség.

Tóth István szerint viszont szerencsés megoldás a fizetési határidő rögzítése. Tarthatatlan ugyanis, hogy a termelőtől ma megvásárolnak több ezer liter tejet, és csak több héttel, akár több hónappal később fizetnek érte, miközben a tejet, a belőle készült joghurtot pár nap alatt megveszi a fogyasztó. Ez valóban az a szituáció, amikor a kicsi finanszírozza a nagyot – mutat rá. Még szemléletesebbé teszi a példát, hogy a termelőnek előbb meg kell vennie az üszőt, az legkorábban két év múlva ad tejet, közben a takarmányt – amit ajánlatos egy évre beszerezni – is biztosítani kell a számára, vagyis a finanszírozási lánc végén mindig a gazda áll.

Kisboltok virágzása

Amíg az új agrárpiaci rendtartás a Magyar Közlönyben meg nem jelenik, a nagy bevásárlóközpontok nem szívesen nyilatkoznak – derült ki néhány megkeresés után. Danks Emese, a Tesco-Globál Áruházak Rt. kommunikációs igazgatója is csak annyit mond: a fogyasztók érdekeit tartják szem előtt, és ez vezérli tevékenységüket a továbbiakban is.

A kérdést, hogy az intézkedés miképpen érinti a fogyasztók pénztárcáját, Tóth István úgy válaszolja meg, hogy az új jogszabálynak nem lesz áremelés a következménye. A hazai vállalkozások védelme szerinte a fogyasztó szempontjából is fontos, mert lehet, hogy néha olcsóbb az import, ám jellemzőbben a hazai termelés az.

– Ami valóban a nagy szervezetek mellett szól – mutat rá a GVH szakembere –, az a hatékonyság, amely nem mellékesen a verseny célja. Persze kétszázezer kiskereskedő helyzete gazdaság- és társadalompolitikai kérdés, amit ennek megfelelő komolysággal kell kezelni. De az nem igaz, hogy a kicsik tönkremennek, hiszen folyamatosan lehetünk tanúi az újjáalakulásuknak, és a kutatások szerint a számuk sem csökken. A hipermarketek terjeszkedését elsősorban a szupermarketek és a diszkontok sínylették meg. További jó hír a kicsiknek, hogy Nyugat-Európában a lakóhelyhez közeli kisboltok virágzásának lehetünk tanúi. A döntés lehetősége ott is a fogyasztóké volt.

Megjelent a Piac és Profit áprilisi számában

Drávucz Péter







Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo