A nyári forróságban belendül a hűsítő italok piaca

A hirtelen beköszöntő nyári forróság a hűsítők iránti kereslet ugrásszerű növekedésében is érzékelhető. A több héten át tartó kánikulának pedig már az éves fogyasztási adatokban is kimutatható hatása van. Az elmúlt évtizedben az alkoholmentes frissítők piaca mintegy 70 százalékkal bővült, amely leginkább az ásványvízfogyasztás több mint tízszeres, ugrásszerű növekedésének köszönhető. Az ásványvízfogyasztás a tavalyi évben már meghaladta a fejenkénti 50 litert. A növekedési tendencia várhatóan idén is folytatódik, s szakértők szerint az ásványvízpiac mérete megközelítheti a 700 millió litert. Az ásványvizek növekvő népszerűségét jelzi, hogy idén ez a piaci szegmens akár meg is előzheti a korábban domináns szénsavas üdítőitalokat. Az ásványvizek részaránya a teljes piacon belül így akár 40%-os is lehet. A szénsavas üdítőitalok között a kólaízek továbbra is stabilan őrzik 50% körüli vezető pozíciójukat, a citrom, a narancs, valamint a tonik ízek fokozatos térvesztése, az egyéb ízek növekedése mellett. A gyümölcslevek piacán a kedvező árú gyümölcsitalok aránya 60% körüli értékre emelkedett, miközben a nektárok iránt folyamatosan csökkent a kereslet. A kiélezett verseny jellemezte piacon az innováció az egyik legfőbb versenyerény.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A három fő szegmensből álló alkoholmentes italpiac jelentős növekedésen és belső arányváltozáson ment keresztül az elmúlt évtizedben. Az ásványvizek, a szénsavas üdítőitalok, valamint a gyümölcslevek piaca összességében 70% feletti volumennövekedést produkált ebben az időszakban. Míg 1994-ben a teljes piac mintegy 910 millió litert tett ki, a piac mérete 2002-re több mint 70%-os növekedéssel, másfél milliárd literre nőtt, ami egyes becslések szerint idén elérheti akár az 1,7 milliárd litert.

A nagyarányú növekedés leginkább azásványvízpiacugrásszerű fejlődésének tudható be. Egy évtizedes töretlen fejlődés eredményeként, tavaly hazánkban az egy főre jutó ásványvíz-fogyasztás már meghaladta az 50 litert. Szakértők nem tartják kizártnak, hogy az idén akár 30%-ot meghaladó mértékű is lehet az ásványvízfogyasztás bővülése. Bár az ötszázmillió literes összfogyasztás jelentősnek mondható, európai összehasonlításban a hazai piac még messze elmarad a francia vagy olasz piacok fejenkénti száz litert jóval meghaladó méretétől. „Arra számítunk, hogy a magyar ásványvízpiac néhány éven belül felzárkózik a nyugati szomszédunkra jellemző fogyasztási szinthez.” – mondja Barta Zsolt, a Fővárosi Ásványvíz- és Üdítőipari Rt. kommunikációs vezetője. „Hamarosan elérhetjük az ausztriai fejenkénti 80 literes fogyasztást, ugyanakkor a Franciaországra vagy Olaszországra jellemző 130-150 literes fejenkénti ásványvízfogyasztás egyelőre igen távolinak tűnik. Számítunk tehát a piac további bővülésére, ugyanakkor a januártól 25 százalékra emelt áfa biztosan nem kedvez az ásványvizek iránti vásárlókedvnek.” – teszi hozzá a Pepsi szakembere.

A hirtelen beköszöntött nyári kánikulában az egyébként egyre mérsékeltebb szezonalitást mutató ásványvizek értékesítése ugrásszerűen megnő. Az élesedő versenyben az innováció, a termékfejlesztés és az intenzív marketingkampányok képezik a gyártók eladást ösztönző arzenáljának gerincét. A szénsavas ásványvizek aránya továbbra is meghatározó. A buborékos vizek adják a piac valamivel több mint négyötödét, amelyből körülbelül 5-6 százalékot tesznek ki az enyhén szénsavas vizek.

A szénsavas üdítőitalok piaca 2002-ig, évi 1-2%-os bővülés mellett stabilan tartotta vezető szerepét az alkoholmentes italok piacán. Kiegyensúlyozott, 700 millió literes méretéhez 2003-ra azonban felzárkózni látszik a robbanásszerűen bővülő ásványvízfogyasztás. Bár a kóla íz stabil, 50% körüli dominanciája továbbra sem kérdőjelezhető meg, messze maga mögé utasítva a második, harmadik, illetve negyedik legkedveltebb narancs, citrom, illetve tonik ízeket, az utóbbi években az úgynevezett egyéb ízek figyelemre méltó arányt értek el. Ez utóbbi kategóriában különösen a „piros gyümölcsízek” kedveltsége nőtt meg, de megfigyelhető a hagyományosan magyar ízek, például a szőlő reneszánsza is. „A stabil, mondhatni stagnáló piacon legfontosabb a differenciált fogyasztói igények minél szélesebb körű kielégítése” – mondja Barta Zsolt. „2002 az innováció éve volt a Pepsi életében. Öt italkategóriában a márka-, íz- és kiszerelés fajtákat külön-külön számítva közel negyven újdonsággal leptük meg a piacot. Többek között ennek köszönhető, hogy cégünk eladásai tavaly kétszámjegyű növekedést értek el, miközben a piac bővülése alig 1%-os volt.” – teszi hozzá a szakember.

Az alkoholmentes italok harmadik nagy szegmensét, agyümölcslevek alkotják. A gyümölcslépiacot az elmúlt években a mérsékelt mennyiségi növekedés mellett, leginkább a belső átrendeződés jellemezte. Az egy főre eső gyümölcsléfogyasztás az elmúlt öt évben évi 29,7 literről, 35 literre növekedett, ami közel 18 százalékos növekedésnek felel meg. A piac 2003-ban várhatóan további 3%-kal bővül. A fejlődés mögött az alacsony - 25 % alatti - gyümölcstartalommal készülő, un. gyümölcsitalok növekvő népszerűsége áll. Ez a kategória az elmúlt fél évtized során 35 százalékos bővülésre volt képes. A piac prémium szegmensét alkotó juice-ok, azaz a 100%-os gyümölcstartalommal készülő gyümölcslevek mérsékelt növekedése mellett, a köztes szegmenst alkotó nektárok részaránya csökkent.

„Az Európai Unióhoz való csatlakozás az üdítőitalok piacát is érinti.” – hívja fel a figyelmet Barta Zsolt. „Az Unió előírásaival összhangban, várhatóan már ezév júliusától változik a gyümölcslé kategóriák besorolása. A jelenleg már 25 % gyümölcstartalom felett nektárnak számító termékeknek júliustól el kell érniük a 45-50 %-os gyümölcstartalmat, ami további átrendeződést vetít előre ebben a piaci szegmensben.” – teszi hozzá a Pepsi szakembere.

Az alkoholmentes italok készáruként a nagy térfogat és súly miatt jellemzően nem tartoznak a költséghatékonyan szállítható termékek közé, így jelentős átrendeződés az Európai Unióhoz való csatlakozást követően sem várható a piacon.

„Csatlakozásunk az Európai Unióhoz elméletileg tovább bővíti a legtöbb termékkategóriában egyébként ma is igen széles kínálatot.” – jelzi Barta Zsolt – „A választék további bővülése azonban nyilvánvalóan függ attól, hogy a kereskedelem a rendelkezésére álló korlátozott eladáshelyi területen mely árukat látja szívesen. A könnyen eladható, nagy növekedési potenciállal rendelkező és versenyképes áron kínált termékek, vagy termékkategóriák értelemszerűen több lehetőséget kapnak majd a jövőben is.”

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo