A nők háromszor annyit csinálják

Európában a dolgozó magyar nők töltik a legtöbb időt pénzkereséssel, a házimunka 80 százalékát akkor is ők végzik, ha magasabb presztízsű, jobban fizetett állásuk van, mint párjuknak. - állítja egy felsővezetőknek szóló esélyegyenlőségi kézikönyv bevezetőjének szerzője, egy korábbi EUROSTAT-kutatásra hivatkozva.

"A társadalmi nemek egyenlősége" címmel megjelent Zita és Cécile Küng osztrák szerzők által jegyzett kötetet a Szociális és Munkaügyi Minisztérium egy évvel ezelőtt indított esélyegyenlőségi projektjén belül adták ki magyarul. Az uniós támogatással indított program célja, hogy a férfiak nagyobb szerepet vállaljanak a nők munkaerő-piaci esélyegyenlőségének megteremtésében, és a családon belüli nagyobb munkamegosztás biztosításában. Cél továbbá - különösen a vállalati szférában - elősegítsék a döntéshozatalban való azonos részvételét, és átalakítsák a hagyományos, megrögzült nemi szerepeket és sztereotípiákat.

Nem érdekes?

A Gender Mainstreaming EWIV osztrák ügynökség, illetve észt és lengyel kormányzati szervek részvételével szervezett program egyik magyar kivitelezője a SEED Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvány volt. Laczkó Zsuzsa oktatási vezető szerint az esélyegyenlőségi program keretében szervezett képzés iránt azért volt olyan kicsi az érdeklődés, mert a cégek, vállalkozók nagy része - ahogyan a kérdésekből és gyakran negatív megjegyzéseikből kiderült - nem érzi, hogy egyáltalán probléma lenne az esélyegyenlőséggel, a nők munkaerő-piaci helyzetével.

A négy alkalommal, három helyszínen (Budapest, Debrecen, Zalaegerszeg) megrendezett tréningek során többek között arról próbálták meggyőzni a résztvevőket, hogy az esélyegyenlőség ügyének felvállalása a cégek érdeke is: segít például az alkalmazotti lojalitás erősítésében, a cég külső és belső megítélésének javításában, a jobb piacismeretben, s a termékfejlesztésben.

A megvalósítás hiányos

"Ugyan hazánkban az Alkotmány mellett külön törvény is garantálja az esélyegyenlőséget, a gyakorlati megvalósításban azonban hiányosságok vannak" - állítja Soltész Judit, a SEED Alapítvány ügyvezető igazgatója. Gyakori az esélyegyenlőtlenség meglétének tagadása, a szolidaritás hiánya. Soltész szerint bár vannak jó eredmények, ugyanis egyre több munkahelyen van rész- vagy rugalmas munkaidő, de a munkavállalók jogismerete, jogérvényesítési készsége még mindig igen hiányos. "A férfiakkal egyforma bérek eléréséhez a társadalmi hozzáállásnak és a családi munkamegosztásnak is változnia kell - a nők háromszor annyit vállalnak a gyermekgondozásból, házimunkából, mint a férfiak. A magyar társadalmi szemlélet meglehetősen konzervatív."- derül ki a SEED Alapítvány év eleji, négyszáz fő megkérdezésével végzett kutatásából. Az eredmények szerint a megkérdezettek egyharmada úgy látta, hogy nincs is gond a nők esélyegyenlőségével.

"A 90-es évek eleje óta egyre több a női vállalkozó, akik munkájuk mellett ugyanúgy otthoni feladataikat is teljes mértékben ellátják. A családi vállalkozásoknál a vezető szerep általában automatikusan a férfiaké." - hívta fel a figyelmet Soltész Ágnes. A nőkre kettős feladat hárul a jövőben: míg az öregedő társadalmakban a kereső és eltartott népesség arányának javításához a nők nagyobb arányú gazdasági aktivitása szükséges, ugyanakkor a nyugdíjrendszerek finanszírozása, az időskorúak munkaerő-piaci arányának csökkentése magasabb születésszámot kíván.

Véleményvezér

Hadházy Ákos megtalálta Orbán Viktort

Hadházy Ákos megtalálta Orbán Viktort 

Reméljük lesz indiai szelfi is.
Megvan az új lengyel minimálbér, alulmaradtunk

Megvan az új lengyel minimálbér, alulmaradtunk 

Hol van már a Magyarország jobban teljesít szlogen?
Azerbajdzsánnak nem elég Putyin bocsánatkérése

Azerbajdzsánnak nem elég Putyin bocsánatkérése 

Nincs bocsánat az azeri gép lelövése és a segítségnyújtás elmulasztása miatt.
Elképesztő, az oroszok gyakorlatilag kivéreztették a sebesült azeri utasszállítót

Elképesztő, az oroszok gyakorlatilag kivéreztették a sebesült azeri utasszállítót 

Minden képzeletet felülmúl az oroszok cinizmusa.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo