A kkv-k helyzetét könnyítené az Unió

Romlik az általános európai gazdasági közérzet, amit indokol, hogy az uniós gazdaságélénkülés viszonylag lassú és továbbra is bizonytalan. Egyértelműen negatív előjelű kockázatokat jelentenek a pénzpiacok, a növekvő energia- és nyersanyagárak, és a költségvetési konszolidációk szükségessége. Az Európai Bizottság életerős és összehangolt iparpolitikát és kkv-politikát sürget a kilábalás érdekében. A bizottsági jelentés szerint Magyarország a legtöbb pontban az uniós átlag alatt teljesít.

Az unió lassuló gazdasága és az euroövezeti válság egyértelműen rávilágított arra, hogy az egyes tagállamok fejlettsége között hatalmas különbségek vannak, és ez hosszú távon komoly problémákat okozhat. Míg Írországban csaknem125 százalék a munkavállalónkénti bruttó hozzáadott érték (termelékenység), Bulgáriában ez az arány nem éri el a 20 százalékot, a többi tagállamban pedig e két érték közé esik. Az innovatív vállalatok aránya is hasonlóan tág skálán mozog: 80 százalék Németországban és 25 százalék Lettországban. A vállalkozásbarát jogi szabályozásban Finnország áll az élen, az utolsó helyet Olaszország foglalja el.

E helyzettel szembesülve a bizottság közleményt tett közre, amely arra ösztönzi a tagállamokat, hogy gyorsan hajtsanak végre szakpolitikai intézkedéseket ahhoz, hogy az euróövezeti és az egységes piaci részvételnek megfelelő versenyképes szintet elérhessék. Konkrétan életerős és összehangolt iparpolitikát és kkv-politikát sürget a bizottság annak érdekében, hogy az európai gazdaság sürgősen visszataláljon a növekedést jelentő pályára.

Legfontosabb cselekvési területek

Az uniós export 75 százalékát a feldolgozóipari cégek adják, és ők adják az ipari K+F 80 százalékát is. A statisztikák azt jelzik, hogy ha a tagállamok – különösen azok, amelyek ma rosszul teljesítenek ezen a téren – fokozni tudnák az iparuk versenyképességét, jelentősen javulnának az unió növekedési kilátásai. Ehhez azonban gazdasági szerkezetátalakításokra van szükség számos területen. Növelni kell a termelékenységet a globális versenyben kevésbé érintett ágazatokban, mint például az ökoipar, villamos és optikai berendezéseket gyártó iparágak, a piaci igényekre válaszoló kutatási projekteket kell indítani, elő kell segíteni a fenntarthatóságot és az erőforrás-hatékonyságot az innováció és a tisztább technológiák alkalmazásának támogatásával.


Antonio Tajani
Kép: PP archív

Számos olyan javaslatot fogalmazott meg a bizottság, amely a kkv-k életét tenné könnyebbé. Ilyen például, hogy csökkenjen a vállalatokra nehezedő adminisztratív teher, induljon be a verseny a szélessávú, energetikai és közlekedési infrastruktúrákat használó szolgáltatók között és maradéktalanul hajtsák végre az egyes tagállamok a szolgáltatási irányelvben megfogalmazottakat (A szolgáltatási irányelv maradéktalan alkalmazása uniós szinten 140 milliárd eurós gazdasági haszonnal járhatna, amely a GDP 1,5 százalékos növekedési potenciálját jelentené). Szintén fontos „uniós követelmény”, hogy a kkv-k jussanak forrásokhoz, segítsék elő az egyes tagállamok a kisebb cégek külpiacra jutását, továbbá az államigazgatás csökkentse a fizetési határidőket.

– Az európai ipar jó formában van és készen áll a versenyre. A gazdaságélénkülés lelassulásának azonban arra kell ösztönöznie bennünket, hogy a versenyképesség és a növekedés még központibb szerepet kapjon a politikai programban. Szerkezeti reformokra van szükségünk ahhoz, hogy felszabadíthassuk a vállalkozóinkban, azaz a gazdaságélénkülés főszereplőiben, rejlő potenciált – hangsúlyozta Antonio Tajani, ipar- és vállalkozáspolitikai biztos, az Európai Bizottság alelnöke.

Magyarország az átlag alatt
A bizottsági jelentés főbb megállapításai: Munkatermelékenység (gyártásban dolgozó munkavállalónként): A termelékenység uniós átlag felett van Írországban, Hollandiában, Ausztriában, Finnországban, Belgiumban, Luxemburgban és Svédországban, míg Szlovákiában, Lengyelországban, Szlovéniában, Cipruson, Magyarországon, a Cseh Köztársaságban, Portugáliában, Észtországban, Litvániában, Romániában, Lettországban és Bulgáriában az átlag alatt van. Az EU-ban kevesebb az új, innovatív vállalat: Az uniós vállalkozások rosszabbul teljesítenek az innovációk gyakorlati alkalmazásának és ipari méretű gyártásának tekintetében, mint az USA és Japán. Az újító vállalkozások aránya különösen magas Luxemburgban, Németországban, Belgiumban és Portugáliában, míg Magyarországon, Lengyelországban, Lettországban és Litvániában alacsony. Az ipar egyre inkább összefonódik a szolgáltatásokkal: az ipar – közvetlen és közvetett forrásként – egyre gyakrabban használja a tudásigényes üzletviteli szolgáltatásokat, amelyek az EU-12-ben közel 9 százalékos, az EU-15-ben pedig 18 százalékos exportot jelent.
Az uniós ipar fejlődik a nyersanyag-hatékonyság tekintetében: egyre nagyobb arányban használ fel újrahasznosított anyagokat és innovatív helyettesítő anyagokat, de az energiahordozó nyersanyagoktól különböző nyersanyagokhoz való hozzáférés és az ezekhez elérhető áron való hozzájutás döntő jelentőséggel bír számos nyersanyagigényes gyártó ágazat versenyképessége tekintetében. Az ipar hatékonysága: az EU sok területen vezető szerepet játszik, általában az USA előtt jár és kezdi utolérni Japánt. Jelentős teljesítménybeli különbségek vannak azonban a tagállamok és az iparágak között. Vállalkozásbarát állami jogi szabályozás: Luxemburgban, Finnországban, Észtországban, Cipruson, Dániában és Svédországban a jogi szabályozás kevésbé megterhelő a vállalkozások számára, a belga, portugál, görög, magyar és olasz vállalkozások panaszkodnak e tekintetben a leggyakrabban.

 

Véleményvezér

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban 

80 felett már nincs sok esélyünk.
A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben

A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben 

A francia elnök keményen beszólt az európai gazdaságpolitikának.
Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága

Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága 

A kormány tavalyi, többször módosított hiánycélja sem teljesült.
Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo