A magyarországi légiközlekedési cégek három nagy csoportba oszthatók – segít a hazai piac megismerésében Kenyeres János, a szakminisztérium munkáját segítő Magyar Légiközlekedési Kollégium, és az Indicator Rt. Elnöke. - A Malév Rt. és a Travel Service Magyarország Rt. rendelkezik klasszikusan nagy utasszállító repülőgépekkel, és a nyári charter piac jelentős részét le is fedik. A fennmaradó kisebb hányadon osztozik az Indicator Rt., a Base Kft. és a Farnair Kft. Mindhárom cég négy-öt darab, húszszemélyes, kisebb géppel dolgozik (az Indicatornak vannak még ennél kisebb gépei, és összesen tíz gépe), és külön-külön 40-50 embert foglalkoztat. Az elmúlt néhány évben kialakult közöttük egy hallgatólagos munkamegosztás is. Eszerint a Farnair elsősorban az áruszállításra koncentrál, és gépeit úgy alakította át, hogy két tonnáig főként erre legyenek alkalmasak. A másik két cég a személyszállításból próbál megélni. A harmadik csoportba azok a számos, egy-két fős (egy pilótát és egy műszaki szakembert) foglalkoztató, jellemzően egy kisgéppel rendelkező kisvállalkozások tartoznak, amelyek a turista központokban sétarepülést, vagy az önkormányzatoknak mezőgazdasági légi szolgáltatást, szúnyogirtást kínálnak. Ezek természetesen az említett három középvállalkozás ajánlatában is szerepelnek, csak úgy, mint az úgynevezett munkarepülések, ejtőernyős ugratás, pilótaképzés, légifotózás, légi reklámszolgáltatás. A fapados szolgáltatás megjelenése pedig egyre inkább e tevékenységek felé fordítja őket is, hiszen míg korábban a közeli tengerpartokra rendszeresen indíthattak charterjáratokat, az idén az utasok inkább kivárják, amíg helyet kapnak a náluk is olcsóbb nagygépekre. Ügyfeleik tehát lényegében csak azokra a területekre maradtak meg, ahol a helyi repülőtér fizikailag nem képes nagygépeket fogadni.
Míg az egygépes légifuvarozók célcsoportja a turista, illetve a magánember, a három nagyobb cég megrendelői zömmel a multinacionális vállalatok. Ők képesek kifizetni a légireklámokat, és egy-egy közeli külföldi tárgyalásra számukra relatíve olcsóbb és gyorsabb eljuttatni a menedzsmentet egy magángéppel, mint autóval vagy menetrend szerinti repülőjárattal.
A kieső charterjáratok helyett új és fejlődő piacot jelent a légi áruszállítás, különösen a logisztikai központok közelében – folytatja Kenyeres János. - Továbbá egyre több, tehetősebb hazai vállalkozó szeretne kisrepülőre szóló jogosítványt szerezni, ami a pilótaképzést lendíti fel. Egy kisebb orvosi vizsgálat után ugyanis bárki jelentkezhet, és ha elsajátította az elméletet, ahhoz, hogy a gyakorlatban is vizsgázhasson, 40 órát kell minimum kötelezően repülnie. Így a szorgalmas és ügyes jelölt, 1,3-1,6 millió forintért, akár két hónap alatt pilótává válhat.
Mit hozhat a légiközlekedési szakmának a jövő? Már az európai uniós csatlakozás előtt egy évvel mindhárom fent említett hazai cég megfelelt az uniós kompatibilitás követelményeinek, azaz a JARE-rendszernek, ami az egyesült légihatóság előírásait foglalja magában. Szintén már korábban megszerezték az ISO szerinti minőségbiztosítási tanúsítványt. Ezért május elsejétől a belső piacot számukra is az Európai Unió jelenti, és a fejlett országokban éppen az oktatási feladatokra, az ejtőernyős ugratásokra és egyedi csomagszállításra van jelentős fizetőképes kereslet. Az új piaci lehetőségek megtalálása egyebek között azért is nagyon fontos, mert a magas világpiaci benzinár és a - 2001. szeptember 11-i amerikai terrortámadás után - 400 százalékosan megdrágult biztosítási díjak, igen megemelték a légifuvarozók költségeit. Aminek - az erősen lefelé ható árverseny miatt - csak egy kis része hárítható át a vevőre, tehát csak egyre több megrendeléssel lehet ellensúlyozni. Némi könnyebbséget jelent ugyanakkor, hogy az idén május elsejétől, a kerozint tartalmazó üzemanyag jövedéki adóját már nem csak a mezőgazdaságból élők, hanem a légifuvarozók is visszaigényelhetik. A repülési szolgáltatás árának egyébként csak a fele adódik ténylegesen a repülésből, a másik fele az úgynevezett járulékos költségekből áll, mint a reptéri illeték, a vámügyintézés, a már említett biztosítás, a földi biztonsági előírások betartása, egyebek.
A fapadosok felemás olcsósága
A hazai légiközlekedés stabil szereplői
A hazai légköközlekedést sokan a Malévval azonosítják. Pedig rajta kívül egy nagyobb, három közepes és több tucat kisvállalkozás osztozik a légiszállítási piacon.
Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?
Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!
2025. június 25. 15:30
Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint
Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség
Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.