A hazai konjunktúrafelmérések

Bár a vállalati bizalmi indexek bevonása számottevően növeli előrejelzéseink pontosságát, de ez a hatás csak viszonylag rövid – egy negyedéves – időtávon érvényesül – ez a fő megállapítása az MNB füzetek sorozatban „A hazai konjunktúrafelmérések szerepe a feldolgozóipari termelés rövid távú előrejelzésében” címmel megjelent tanulmánynak. Pula Gábor és Reiff Ádám szerzők célja a vállalati konjunktúra felmérésekből nyerhető információk elemzése és annak eldöntése, hogy vajon használhatók-e a bizalmi indikátorok a feldolgozóipari termelés rövid távú előrejelzésére.

A szerzők a konjunktúrafelmérések és a feldolgozóipari termelés közötti kapcsolatot a konjunktúra felmérésekben szereplő egyedi kérdések szintjén vizsgálják. Az egyes bizalmi indikátorok előrejelzési képességét a különböző rugalmasságú eljárásokkal felépített (főkomponens alapú,illetve „rekurzívan legjobb illeszkedésű”) modellekben tesztelik. A modelleket előrejelzési hibájuk alapján rangsorolják. A konjunktúra mutatók előrejelzési szerintük csak korlátozott mértékben, inkább „ténybecslés”(nowcast) szemléletben használhatók.

A tanulmány bevezetése

Az elmúlt évben a hazai feldolgozóipari termelés szintje hosszú évek óta először csökkent. A korábbi növekedési trend megtörése mögött a külső kereslet visszaesése áll, annak jeleként, hogy a hazai gazdasági folyamatok egyre inkább szinkronba kerülnek a világgazdasági ciklusokkal. A nemzetközi gyakorlatban a konjunkturális ciklusok előrejelzésének fontos eszközei a konjunktúra-felmérések (business survey) eredményei, amelyeknek legfőbb előnyét gyors, a hivatalos statisztikákat megelőző publikálásuk jelenti. A konjunktúra mutatók a hazai gazdasági elemzők körében is egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek, miközben az adatok tartalmáról és hasznosíthatóságáról viszonylag kevés tapasztalattal rendelkezünk.

A jelenlegi munkánk célja a vállalati konjunktúra felmérésekből nyerhető információk elemzése és annak eldöntése, hogy vajon használhatók-e a bizalmi indikátorok (sentiment indicators) a feldolgozóipari termelés előrejelzésére.2 A bizalmi indikátorok előrejelzési tulajdonságairól igen széles nemzetközi irodalom áll rendelkezésre. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az üzleti bizalmi változók a legtöbb ország esetében alkalmasak az ipari konjunktúra előrejelzésére. Santero-Westerlund (1996) az OECD országok csoportján végzett keresztkorrelációs vizsgálatokat, amelynek eredményeképp kimutatták, hogy a bizalmi indikátorok mind az ipari termelésnek, mind a beruházásnak jó előrejelzői. Mourougane-Roma (2002) megállapításai szerint az EU ipari bizalmi indexe az EU hat legnagyobb tagállamában alkalmas a GDP növekedés előrejelzésére. Camba-Kapetanios-Smith-Weale (2000) eredményei azt bizonyítják, hogy a bizalmi változókon alapuló modellek mind az Egyesült Királyságban, mind az USA-ban jobb előrejelző képességgel bírnak, mint az alternatív autoregresszív modellek. Ezekből a tanulmányokból ugyanakkor az is kiderül, hogy a bizalmi indikátorok csak viszonylag rövid (maximum három hónapos) időtávon segítik az előrejelzést.

A nemzetközi tapasztalatok jelentős része nemcsak a rövid előrejelzési horizontot tekinti a bizalmi indikátorok alkalmazásával kapcsolatos legfőbb problémának. Roberts-Simon (2001) véleménye szerint a konjunktúra-felmérésekre adott válaszokat a korábban napvilágot látott gazdasági adatok befolyásolják, így a bizalmi indikátorok semmilyen többlet információt nem tartalmaznak a rendelkezésre álló „hagyományos” statisztikákhoz képest. Empirikus elemzésükben kimutatták, hogy a „hagyományos” statisztikák hatásától megtisztított bizalmi változók elveszítik előrejelző képességüket. A másik problémát a konjunktúra felmérésekre adott válaszok szubjektivitása jelenti.

A válaszokban rejlő szubjektivitás miatt a bizalmi indikátorok és a hagyományos statisztikákkal tisztán közgazdasági változók közötti kapcsolatnál. Ennek köszönhetően a bizalmi indikátorokat tartalmazó modellek előrejelzési tulajdonságai igen érzékenyek a minta megválasztására (Camba-Kapetanios-Smith-Weale (2000)), és az idősorokon alkalmazott trendszűrés módszerére (Weale (1996)). A kapcsolat instabilitása rugalmas modellezési eljárások alkalmazását igényli, így például Mourougane- Roma (2002) változó paraméterű modellbecsléssel, Blake-Kapetanios Weale (2000) pedig a paraméterek rekurzív becslésének eljárásával készített előrejelző modelleket.

A bizalmi indikátorok hazai alkalmazására már a kilencvenes évek közepén történtek kísérletek: Hoós-Muszély-Nilsson (1996) illetve Reiff-Sugár-Surányi (1999) tanulmányának célja a hazai ipar megelőző jelzőszámának (leading indikátorának) kialakítása volt. Vizsgálataik során mindkét kutatócsoport úgy találta, hogy a hazai bizalmi indikátorok előrejelzési célra csak korlátozott mértékben használhatók, amely eredményben szerepet játszott a rendelkezésre álló idősorok rövidsége is.

Munkánk közvetlen előzménye Ferenczi – Reiff (2000) tanulmánya, amelynek célja szintén egy, a hazai konjunktúra előrejelzésére alkalmas megelőző jelzőszám kialakítása volt. Megállapításuk szerint a bizalmi indikátorok bár használhatók előrejelzési célokra, de alkalmazásuk csak viszonylag rövid, maximum három hónapos időtávon eredményez javulást az előrejelzések hatékonyságában. A kutatás befejezése óta számos, elsősorban az adatok trendszűrésével kapcsolatos tapasztalat halmozódott fel, ezeket a jelen munkában igyekeztünk hasznosítani.

Tanulmányunk első részében az adatokról, azok stacionaritásáról, illetve az általunk alkalmazott trendszűrési módszerről ejtünk néhány szót. Ezután a feldolgozóipari termelés és a vállalati konjunktúra felmérések kapcsolatát elemezzük az irodalomban széles körben használt statisztikai módszerek (keresztkorreláció, Granger okság teszt) segítségével. Az elemzést mind a kompozit indexeken, mind az egyedi kérdések szintjén elvégezzük. Ezek a vizsgálatok egyben az előrejelzési célra alkalmas bizalmi indikátorok kiválasztásának egyik módját is jelentik. A konjunktúra adatok előrejelzési képességét három különböző modellel teszteljük, referencia modellként a feldolgozóipari termelés ARIMA reprezentációját használjuk. Végezetül a modellek előrejelzési hibáinak kiértékelése kapcsán megfogalmazzuk fő következtetéseinket és felvázoljuk a további kutatás irányait.

A teljes MNB tanulmány

Véleményvezér

Nem omlik össze az ukrán hadsereg Trump szakítása miatt

Nem omlik össze az ukrán hadsereg Trump szakítása miatt 

Marad az ukrán ellenállás.
Nemsokára újra szomszédunk lehet Oroszország

Nemsokára újra szomszédunk lehet Oroszország 

Ukrajna eltűnhet a térképről.
Döbbenet, hatalmasat ugrott a piaci szolgáltatások inflációja

Döbbenet, hatalmasat ugrott a piaci szolgáltatások inflációja 

Több éves drágulásrekord.
Öt év alatt megduplázódott a kiszállított ételek ára

Öt év alatt megduplázódott a kiszállított ételek ára 

Tetten érhető drágulás.
Hadházy Ákos szerint 120 milliós piros Ferrarival gazdagodott Orbán Viktor unokájának üzlettársa

Hadházy Ákos szerint 120 milliós piros Ferrarival gazdagodott Orbán Viktor unokájának üzlettársa 

A gazdagodási vágy Orbán Viktor köreiben mit se csökken.
Zuhannak a Trump részvények

Zuhannak a Trump részvények 

A mese lassan véget ér.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo