Mennyire érinti negatívan az új szabályozás a gyógyszertárak gazdálkodását?
Az új rendelkezésekkel a Pharmanova Zrt. által működtetett 107 patikának ugyanúgy nehezebb lesz az élete, mint a többi közel 2000 patikának. Azzal, hogy a vény nélkül kapható gyógyszerek egy része és egyéb termékek kikerülnek a patikából, nyilván egy érzékeny forgalomvesztést okoznak a patikában. De ez a trend általában együtt jár azzal, hogy a patikák portfóliója bővül olyan termékcsoportokkal, amit eddig nem szoktak, vagy nem volt szabad patikában árusítani. Statisztikai adatokból tudjuk, hogy a vény nélkül vásárolható gyógyszerek listavezetője az Algopyrin, amiből 2005-ben mintegy 4 milliárd forint értékben vásároltak. Mivel februártól az Algopyrin vénykötelessé válik, ez a forgalom feltehetően visszaesik, de a gyógyszertáraknál marad.
Mivel tudják felvenni a versenyt a megnövekedett piaci versenyben?
A verseny lehetőségei mindig attól függenek, hogy a szereplők miből gazdálkodnak, miből adhatnak engedményt. Árversenyt akkor lehet vívni, ha van miből engedményt adni. Ez pedig az árrés. Magyarországon a gyógyszer árrés az úgynevezett degresszív árrés, ami azt jelenti, hogy minél drágább egy gyógyszer, az értékéhez viszonyított árrés annál kisebb, sőt egy 850 forintos értékben ez maximálva is van.
Európában a gyógyszer árrés Magyarországon a legalacsonyabb, következésképpen a verseny óriási méreteket nem ölthet, de kétségkívül lesz árverseny. 2007 januártól a patikák hatékonyabban élhetnek a rendelkezésre álló marketing eszközökkel.
A gyógyszertárak ezen felül új szolgáltatásokkal segíthetik a lakosságot, például a gyógyszerészi gondozás területén ingyenes tanácsadással, vérnyomás- vércukorméréssel, de egyéb szolgáltatással is a lakosság rendelkezésére állnak. Bevezethetik a gyógyszerek házhoz szállítását, vagy az internetes rendelést, ami korábban nem létezett. Ezeket az új szolgáltatásokat nyújtó patikák komoly versenyelőnyre tehetnek szert, s egyben növelhetik a társadalomban elfoglalt felelős szerepük hatósugarát.
Mennyiben segíti e folyamatot a cég által alapított Pharmanova-díj?
Tavaly hirdettük meg a Pharmanova-díjat. Kezdeményezésünk hosszú távra szól; célja a gyógyszerész képzés segítése, annak támogatása, hogy a hallgatók ne csak kiváló farmakológiai, hanem cégvezetési, marketing, üzletviteli, pénzügyi, gazdasági ismeretekkel is rendelkezzenek. Ezzel szeretnénk hozzájárulni, hogy a leendő gyógyszerészek jobban fel tudjanak készülni a feladatokra, amelyekkel szemben találják magukat a piaci versenyben. Ezt a díjat 2006-ban először hirdettük meg, és a nyerteseknek felajánlott jutalom is azt célozza, hogy fejleszteni tudják ismereteiket.
Az első díj egy nyelvtanfolyam. Ma már az idegenforgalom olyan szintű, hogy egy-két nyelv ismerete elengedhetetlen. Nemzetközi összehasonlításokhoz és ismeretek szerzéséhez is elengedhetetlen a nyelvtudás. A másik díj a müncheni Expopharm konferencián, szakkiállításon való részvétel, ami a gyógyszerforgalmazásba való nemzetközi betekintést teszi lehetővé és harmadikként pénzdíj. Nem is a díjakra helyezném a hangsúlyt, hanem a szándékra, ami az, hogy az egyetemről kikerülő leendő kollégáinknak elfogadható szinten legyenek pénzügyi, üzleti ismeretei.