A gyógyszertár is felelős

Nehéz, de korántsem reménytelen a gyógyszertárak helyzete. Bár nemsokára benzinkutakon és szupermarketekben is lehet majd vény nélküli gyógyszereket kapni, a gyógyszertárak bizonyos területeken komoly versenyelőnyt élveznek. Kinics László, a Pharmanova Zrt. igazgatótanácsának elnöke szerint a növekvő piaci versenyben egyre fontosabb a társadalmi felelősségvállalás.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mennyire érinti negatívan az új szabályozás a gyógyszertárak gazdálkodását?

Az új rendelkezésekkel a Pharmanova Zrt. által működtetett 107 patikának ugyanúgy nehezebb lesz az élete, mint a többi közel 2000 patikának. Azzal, hogy a vény nélkül kapható gyógyszerek egy része és egyéb termékek kikerülnek a patikából, nyilván egy érzékeny forgalomvesztést okoznak a patikában. De ez a trend általában együtt jár azzal, hogy a patikák portfóliója bővül olyan termékcsoportokkal, amit eddig nem szoktak, vagy nem volt szabad patikában árusítani. Statisztikai adatokból tudjuk, hogy a vény nélkül vásárolható gyógyszerek listavezetője az Algopyrin, amiből 2005-ben mintegy 4 milliárd forint értékben vásároltak. Mivel februártól az Algopyrin vénykötelessé válik, ez a forgalom feltehetően visszaesik, de a gyógyszertáraknál marad.

Mivel tudják felvenni a versenyt a megnövekedett piaci versenyben?

A verseny lehetőségei mindig attól függenek, hogy a szereplők miből gazdálkodnak, miből adhatnak engedményt. Árversenyt akkor lehet vívni, ha van miből engedményt adni. Ez pedig az árrés. Magyarországon a gyógyszer árrés az úgynevezett degresszív árrés, ami azt jelenti, hogy minél drágább egy gyógyszer, az értékéhez viszonyított árrés annál kisebb, sőt egy 850 forintos értékben ez maximálva is van.

Európában a gyógyszer árrés Magyarországon a legalacsonyabb, következésképpen a verseny óriási méreteket nem ölthet, de kétségkívül lesz árverseny. 2007 januártól a patikák hatékonyabban élhetnek a rendelkezésre álló marketing eszközökkel.

A gyógyszertárak ezen felül új szolgáltatásokkal segíthetik a lakosságot, például a gyógyszerészi gondozás területén ingyenes tanácsadással, vérnyomás- vércukorméréssel, de egyéb szolgáltatással is a lakosság rendelkezésére állnak. Bevezethetik a gyógyszerek házhoz szállítását, vagy az internetes rendelést, ami korábban nem létezett. Ezeket az új szolgáltatásokat nyújtó patikák komoly versenyelőnyre tehetnek szert, s egyben növelhetik a társadalomban elfoglalt felelős szerepük hatósugarát. 

Mennyiben segíti e folyamatot a cég által alapított Pharmanova-díj?

Tavaly hirdettük meg a Pharmanova-díjat. Kezdeményezésünk hosszú távra szól; célja a gyógyszerész képzés segítése, annak támogatása, hogy a hallgatók ne csak kiváló farmakológiai, hanem cégvezetési, marketing, üzletviteli, pénzügyi, gazdasági ismeretekkel is rendelkezzenek. Ezzel szeretnénk hozzájárulni, hogy a leendő gyógyszerészek jobban fel tudjanak készülni a feladatokra, amelyekkel szemben találják magukat a piaci versenyben. Ezt a díjat 2006-ban először hirdettük meg, és a nyerteseknek felajánlott jutalom is azt célozza, hogy fejleszteni tudják ismereteiket.

Az első díj egy nyelvtanfolyam. Ma már az idegenforgalom olyan szintű, hogy egy-két nyelv ismerete elengedhetetlen. Nemzetközi összehasonlításokhoz és ismeretek szerzéséhez is elengedhetetlen a nyelvtudás. A másik díj a müncheni Expopharm konferencián, szakkiállításon való részvétel, ami a gyógyszerforgalmazásba való nemzetközi betekintést teszi lehetővé és harmadikként pénzdíj. Nem is a díjakra helyezném a hangsúlyt, hanem a szándékra, ami az, hogy az egyetemről kikerülő leendő kollégáinknak elfogadható szinten legyenek pénzügyi, üzleti ismeretei.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo