Ezen belül a versenyszektorban valamivel mérsékeltebb, de szinténgyors volt a reálbérek emelkedése, de még ez a – költségvetési szektor béremeléseihez képest - mérsékeltebb emelkedés is a fajlagos bérköltség és a versenyképesség jelentős romlásához vezetett.
Tanulmányunk egyik célja - írja a szerzőpáros, Palócz Éva és Tóth István János bevezetőjében -, hogy adalékot nyújtson annak a sokat vitatott kérdésnek a megválaszolásához, hogy a vállalatok 2002-ben miért voltak hajlandóak ilyen jelentős béremelésekre, éppen akkor, amikor nem csak a nemzetközi konjunktúra lanyhulása, hanem a forint erősödése is sújtotta őket. A tanulmányban három lehetséges tényezőt.
A tanulmány – nem kevésbé fontos – másik célja, hogy az MKIK-GVI vállalati felmérése alapján előrejelzést adjon a vállalatok idei béremelési szándékairól. Ahhoz ugyanis, hogy a vállalati szektor versenyképessége helyreálljon, a teljesítmények (azaz a GDP) növekedését nem meghaladó béremelésekre lenne szükség. A munkavállalók azonban több ágazatban ennél jóval magasabb béremelést kívánnak elérni.
A béremelkedések okai
1. A béremelés mértéke 2002-ben nominálisan az előző évinél csak árnyalatnyival volt nagyobb (18, illetve 18,3%), sőt a versenyszektorban még csökkent is az ütem (16,3%-ról 13,3%-ra), így a reálbérek gyors emelkedése jórészt a fogyasztói árindex 2001 közepétől elkezdődött hirtelen csökkenésének volt a következménye. Az infláció csökkenésének az ideje és mértéke nem volt előre látható, olyannyira, hogy 2001 végén nem csak valamennyi kutatóintézet jelzett előre az éves átlagos tényadatnál (5,3%) magasabb árindexet (átlagosan 5,7%-ot), hanem maga a pénzügyi kormányzat is a ténylegesnél valamivel magasabb árindexet várt. 2001 végén a vállalati inflációs várakozások is azt tükrözték, hogy a cégek nem bíztak az infláció jelentős leszorításának lehetőségében.
2. A gazdaság egészében mért béremelkedést elsősorban a közszférában bekövetkezett béremelések húzták felfelé. A több hullámban végrehajtott költségvetési béremelések azzal a következménnyel jártak, hogy jelentősen csökkent a versenyszféra bérelőnye a költségvetési szektorral szemben. Olyannyira, hogy a közszférában a fizikai foglalkoztatottak bére 2002-ben már meghaladta a versenyszektorban dolgozókét, sőt, a szeptembertől a költségvetési szektorban végrehajtott 50%-os béremelés következtében 2002 utolsó negyedében már a szellemi dolgozók is többet kerestek a költségvetési szektorban, mint a versenyszférában. 2003-ra ennek következtében olyan helyzet alakulhat ki, amelyben a közületi szféra bérnyomása mind erőteljesebben érvényesül, ami egyes régiókban különösen nagy feszültségekhez vezethet, és a versenyszektorra folyamatos béremelési nyomást fejthet ki.
3. A többféle indíttatású, központilag elrendelt béremelések nem csak a verseny- és a közületi szféra, a fizikai és a szellemi foglalkozásúak között rendezték át a korábban kialakult bérarányokat, hanem az egyes ágazatok között is, amiben a költségvetési béremelések mellett a minimálbér emelésében való érintettségnek is számottevő szerepe volt. A minimálbér két év alatt majdnem duplájára (25 ezer 500 forintról 50 ezerre) emelése az egyes ágazatok között KOPINTszámottevő bérarány-eltolódást okozott, attól függően, hogy a kétféle típusú központi intézkedés milyen mértékben érintette az adott ágazatot. Azokban az ágazatokban, amelyek a minimálbéremelésből, és a költségvetési béremelésekből egyaránt kimaradtak, az átlagosnál jóval kisebb béremelés valósult meg. Ez magyarázza azt a paradox helyzetet, hogy a munkavállalók bérkövetelései éppen azután erősödtek, amikor korábban nem tapasztalt mértékű béremelkedés jellemezte a magyar gazdaságot.
A minimálbér-emelés hatásai
A vállalati felmérés empirikus eredményei nem támasztják alá, hogy a versenyszférában a minimálbér emelése lett volna a kimagasló béremelés egyedüli oka: a cégek mindössze 16%-a szerint volt nagy szerepe a minimálbér emelésének a 2002-es béremelkedésben, míg 36%-uknál ez a tényező nem játszott semmilyen szerepet. A minimálbér emelésének a hatása bizonyos ágazatokra és cégcsoportokra koncentrálódik.
Figyelemre méltó, hogy azok a cégek, amelyek 2002-ben kimagasló béremelést jeleztek, 2003-ban is az átlagosnál magasabb emelésre számítanak. A minimálbér emelésének 2001-es és 2002-es kormányzati döntése ezek szerint nem csupán a 2002-es bérnövekedésre, hanem – közvetett csatornákon keresztül – a bérek 2003-as alakulására is hatással lesz. Nem egyszeri és azonnali, hanem lépésenkénti és elhúzódó hatásról van itt szó. A kialakult bérfeszültségek miatt ugyanis a cégek idővel kénytelenek feljebb nyomni a bérskálát. A béremelés mértéke és az export aránya között szoros negatív kapcsolatot találtunk. Ezek szerint a nagyobb arányban exportra termelő cégeknél jóval erősebb korlátja volt és van a béremelkedésnek, mint a döntően, vagy kizárólag magyar piacra szállítóknál.
Az előbbi cégeket a forintárfolyam erősödése miatt elszenvedett jövedelmezőség-romlás is sújtja, míg az utóbbiak bátrabban számíthatnak arra, hogy a belföldi piacon az árak előre bekalkulált növekedése megteremti a béremelés feltételeit.
A minimálbér-rendezésnek a 2002-es béremelésre gyakorolt hatásában számottevő különbségeket tapasztaltunk a különböző tulajdoni szerkezetű cégek között. Ez a hatás legkevésbé a többségében külföldi tulajdonban lévő cégeknél érvényesült. Ebben minden bizonnyal szerepet játszott a külföldi tulajdonú cégek viszonylag magas induló bérszínvonala, amely mellett kisebb arányú béremeléssel is megőrizhető e vállalatok relatív bérelőnye. A minimálbér-emelés leginkább a közepes és nagy, magyar tulajdonban lévő és jellemzően exportáló vállalkozások munkaerőköltségeit emelte meg mesterségesen, rontva ezen cégek jövedelmezőségi mutatóit.
A felmérésben résztvevő vállalatok 2003-ra átlagosan 6,9%-os béremelési szándékról számoltak be. A különböző adókönnyítések (a minimálbér adómentessé tétele, illetve a személyi jövedelemadó-sávok kismértékű eltolása) következtében ez 9%-ot megközelítő nettó béremelést jelent. A KOPINT-DATORG 5-5,5%-os idei éves átlagos fogyasztói árindex-előrejelzését alapul véve ez 3,5-4% közötti nettó reálbéremelkedést feltételez, ami csak kevéssé haladja meg a gazdaság idei teljesítményének várható bővülését.
Ez azt jelzi, hogy a vállalatok jövedelmezőségük javítása érdekében ez évre a tavalyinál takarékosabb költséggazdálkodást terveznek. Nem állíthatjuk azonban, hogy az elmúlt két évi, a bérarányokat és a bérszínvonalat jelentősen átrendező kormányzati intézkedések hatása végképp lecsengett volna.
A teljes tanulmány
A bérek emelkedése és a gazdaság teljesítménye
A magyar gazdaságban a reálbérek 2001-ben több mint kétszer, 2002-ben pedig több mint három és félszer olyan gyorsan nőttek, mint a gazdaság teljesítménye és a termelékenység - derül ki a Kopint-Datorg legfrissebb tanulmányából.
Véleményvezér

A korrupció melegágya a cégeknek adott állami támogatások, első helyen állunk
Bindzsisztán pénzpumpája.

Meglepetés, lengyelek vették meg a britek egyik legnagyobb csomagküldő cégét
Terjeszkedik a lengyel gazdaság.

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.