A bankszámla még nem mindennapos a kelet-európai gyakorlatban

A lakosság egyötöde a család támogatására, valamint bútorra és a háztartás jobb felszerelésére gyűjt. A harmadik-negyedik helyen az ingatlanvásárlás, majd a nyaralás következik - állapítja meg egy szakmai vizsgálat.

Magyarországon a 15 éves és idősebb lakosság mindössze kétharmada ügyfele valamely pénzintézetnek; szemben a közép-európai új uniós tagországok 77 százalékos átlagával. Bankszámlával a magyar felnőttek valamivel több mint fele rendelkezik, s ez a régiós rangsorban az ötödik helyet jelenti  - közli a bécsi Fessel-GfK Piackutató Intézet a közép- és kelet-európai lakossági pénzpiacról. 

A szlovének 91, horvátok 83 százaléka használ bankszámlát - közli a bécsi Fessel-GfK Piackutató Intézet a közép- és kelet-európai lakossági pénzpiacról. A kimagasló arány oka, hogy mindkét országban bankszámlára utalják a nyugdíjakat. Utánuk sorrendben a csehek 64 és szlovákok 59 százalékkal következnek. Az 54 százalékos magyarországi mutató a lengyel 48-ast előzi meg. Még alacsonyabb az arány Szerbia-Montenegróban, Bosznia-Hercegovinában, Oroszországban, Romániában, Ukrajnában és Bulgáriában. A fejlett nyugat-európai országok közül például Ausztriában a felnőttek 94, Németországban 99 százaléka mondhat sajátjának bankszámlát.

A megtakarított pénzhez valamilyen banki szolgáltatást igénybe vevők aránya régiónkban Szlovákiában a legnagyobb, majd Szlovénia, Csehország és Horvátország után következik hazánk. A megtakarítási célok között régiónk legtöbb országában akad olyan, amilyet a megkérdezettek kiugróan magas, 20 százalékot meghaladó aránya nevezett meg. Ilyen a bútor a háztartás jobb felszerelésével együtt Szerbia-Montenegróban, Szlovéniában, Romániában a család támogatásával együtt, Csehországban és Szlovákiában pedig a nyaralás mellett. Magyarországon jobban megoszlanak az elképzelések a félretett pénzről: a válaszadók egyaránt majdnem egyötöde a család támogatására, valamint bútorra és a háztartás jobb felszerelésére gyűjt. Az említések gyakorisági sorrendjében harmadik-negyedik helyen az ingatlan vásárlás valamint a nyaralás következik, majd ötödiken a képzés-tanulás.

A bécsi Fessel-GfK Piackutató Intézet vizsgálódása alapján közli, az emberek fogékonysága megtakarításra és pénzügyi befektetésre leginkább a gazdaság helyzetétől függ. A fejlettebb országokban a bonyolultabb befektetéseket kedveli, a fejlődő piacokon inkább a mindennapi megtakarítási lehetőségeket használják. Mivel utóbbiakon viszonylag alacsony a részvény-befektetők aránya, a jövőben növekedhet. A megtakarítási formák a régióban Magyarországon oszlanak meg a legnagyobb mértékben. Vezet a takarékbetét és a lakás-saját lakóház; mindegyik a válaszadók egyötödnél kisebb része számára. Szlovéniában és Oroszországban is a takarékbetét a legnépszerűbb; ott azonban a megtakarított pénzzel rendelkezők jóval nagyobb része, közel fele választja ezt a formát. Szlovákiában és Csehországban egyaránt 50 százalék körüli arányt képvisel a lakás-saját lakóház, egyéb ingatlan és az építési kölcsönszerződés mint spórolási lehetőség.

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo