A pandémia berobbanása következtében tovább erősödik a logisztika digitalizációja világszerte. A cégeknek át kell strukturálniuk a működési folyamataikat. “De nem mindig új technológiákba kell menekülni. Óriási hatékonysági tartalékok rejlenek a meglévő intralogisztikai folyamat-optimalizálásban is” - véli Bérces Pál, a QLM Logistics Solutions ügyvezető igazgatója. Ez azt jelenti, hogy kulcsfontosságú kérdések merülhetnek fel akár egy gépbeszerzési tender során is. Jelenleg sok helyen még nem a gépek és eszközök teljes életciklus hatékonyságát vizsgálják tenderek során. “Pedig a raktári operációt hatékonyan kiszolgáló gépek hatékonyságában és megtérülésében akár többszörös különbségek is lehetnek, míg az árakat tekintve sokkal kisebb az eltérés. Csak egy megfelelő targonca tenderrel tízmilliók spórolhatóak meg” - állítja Bérces Pál.
A tervezéskor fontos, hogy a költségeknél ne pusztán az azonnali bekerülési költséget, hanem a működési- és szerviz költségeket, illetve a gépek anyagmozgatási hatékonyságát vegyük számításba. “A valós és tényleges igények alapján kell kalkulálniuk a cégeknek és ehhez kell igazítani a rendszereiket, szoftverüket és eszközeiket” - tette hozzá Pál. Manapság minden eddiginél hatékonyabb, megtervezett, a lehetőségekhez képest célszoftverrel támogatott, félautomatizált vagy automatizált intralogisztikai rendszerekre van szükség, amelyet rugalmasan lehet fejleszteni a tervezhető és nem tervezhető kapacitások változásának függvényében.
Esetenként pedig nem csak az új logisztikai technológiák megteremtése, hanem azok megtervezése a szűk keresztmetszet, mert hiányoznak az ebben jártas, valódi vállalati tapasztalatokat is szerzett tanácsadók. Ezek a szakemberek egyre inkább a komplexebb projekteket kivitelező cégekhez mennek dolgozni, mivel ezeknél a vállalatoknál biztosított számukra a folyamatos szakmai kihívás. Így a cégeknek célszerű megtalálni azt a partnert is, akivel együtt tudnak majd gondolkodni a manapság egyre gyakrabban előforduló, a napi rutintól eltérő kihívásokról.
A top 4 dolog, amire ügyeljenek a cégek a logisztikai fejlesztéseik során:
1, folyamattervezést valódi iparági gyakorlattal rendelkező szakemberekkel végezzék - a gyártó cégek nem mindig megfelelőek erre, mivel azok a saját terméküket kívánják értékesíteni.
2, nem mindig az automatizálás a megoldás, mert annak a költségei gyakran nem térülnek meg - hiába fektetünk robotokba, ha azok ára a hullámzó igények esetén ugyanúgy tőkeköltséget jelent, miképp a munkaerő munkaerőköltséget.
3, a szoftvereknek egyre inkább a teljes gyártással és supply chain folyamatokkal kell integrálódniuk a piaci visszajelzések alapján tervezett anyagáramlási rendszerekkel is.
- Költséges beruházások előtt a cégeknek először az egyszerűbb hatékonysági lehetőségeket kell áttekinteniük, mint például egy targonca beszerzés, ahol nem csak az ár, hanem az eszköz teljes életciklus során bizonyított hatékonyságát kell figyelembe venni.