Mindnyájunkban ott él a kép, ahogyan bolyongunk a közigazgatás bürokráciájának útvesztőiben: sorban állás, nyomtatás, szkennelés, iktatás, majd türelmes várakozás, míg elér ügyünk az illetékeshez. Természetes, hogy befizetett adónkért szeretnénk a legjobb ügyfélélményben részesülni. A közigazgatási szolgáltatások digitalizációja mindehhez nagyban hozzájárul.
De hogyan is teljesít hazánk ezen a területen?
Elsősorban a folyamatos fejlődést érdemes kiemelni, melyhez nagymértékben hozzájárult a Covid-járvány: az otthoni ügyintézés iránti igény sokszorosára nőtt ebben az időszakban, ezzel párhuzamosan a közigazgatás is próbált alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez. Az erőfeszítéseket jól mutatja, hogy míg 2019-ben a közigazgatási szervezetek 49 százaléka alkalmazott informatikai szakembereket, addig 2023-ra már 57 százalékuk tett így.
A közigazgatási intézmények honlapján elérhető elektronikus közigazgatással kapcsolatos szolgáltatások arányainak változása, 2019–2023
Forrás: KSH (2024)
Ezzel párhuzamosan mind az önkormányzatok, mind az államigazgatási szervek weboldalainak minősége szép ütemben fejlődött. Mára az önkormányzati honlapok 94 százalékán szerepelnek helyi vonatkozású hírek, valamint 90 százalékán ügyfélszolgálati információk. Az államigazgatási szervezetek honlapjai 99 százalékán találhatók szervezeti információk és elérhetőségek, és 94 százalékán ügyfélszolgálati információk. Mindez hatalmas előrelépés az előző évekhez képest. A legnagyobb tér a további fejlődésre a teljes körű online ügyintézés előtt van, a közigazgatási szervek 15 százaléka biztosítja ezt a funkciót.