A kormány és Matolcsy György vitájában a jegybankelnök mellé álltak szakemberek

Az idei első negyedévben a csökkenő inflációnak köszönhetően javult a magyar lakosság fizetőképessége, azonban az elemzők szerint ismét árnövekedés várható. Mivel a gazdaságpolitikában az expanzív növekedésre került a hangsúly, a korai öröm árnövelő hatású lehet. A lakosság fizetőképessége ezzel várhatóan ismét gyengülhet, ami az általános életszínvonal romlásához vezethet - derül ki az Intrum és a GKI Gazdaságkutató közös elemzéséből.

Ne igyunk előre a medve bőrére

Idén az antiinflációs törekvések háttérbe szorultak, a gazdaságpolitika az expanzív növekedést helyezi fókuszba. Emiatt fennáll a „korai ünneplésnek” nevezett magatartás veszélye, ami az inflációs sokk után egy gyors, azonban csak átmenetinek bizonyuló inflációcsökkenést hoz.

“A legtöbb megoldatlan inflációs epizód "korai ünnepléssel" párosul, amely során az infláció a kezdeti sokkot követő első egy-két évben jelentősen visszaesik, majd később ismét magas szinten állandósul.  Ha az inflációhoz hozzájáruló alapvető tényezőket nem kezelik teljes mértékben, az infláció feletti győzelem túl korai kihirdetése gazdasági instabilitáshoz, a fizetőképesség csökkenéséhez vezethet, és megzavarhatja a gazdasági növekedést. Az egyensúly megtartása létfontosságú a gazdasági stabilitás és a lakossági jövedelmek védelme érdekében” - jegyezte meg a legfrissebb IFI elemzés kapcsán Üveges Judit, az Intrum értékesítési igazgatója.

Az elemzői konszenzus szerint már csak idő kérdése, hogy a fogyasztói árindex magas szintje újra visszatérjen, ami egyre nagyobb mértékben fogja megenni a lakosság jövedelmét és megtakarításait. A szolgáltatások terén további költségemelkedés várható a távközlési és banki díjak emelkedése miatt. Emellett a cégek díjszabására a hulladékkezelési és vízdíjak drasztikus idei emelése is hatást gyakorol. A bérmegállapodásnak is lehet inflációs hatása, ahogy a választások után várhatóan alkalmazott támogatáscsökkentéseknek és adóemeléseknek, valamint a forint gyengülésének.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo