A húszi támadások után újabb veszély fenyegeti a tengeri hajózást

A világkereskedelem két legfontosabb kapuja a Szuezi- és a Panama-csatorna. Most mindkét helyen súlyos problémákkal kell szembenézni.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A modern világ egyik legnagyobb mérnöki csodájának tartott Panama-csatorna átalakította a globális kereskedelmet azzal, hogy csökkentette az Atlanti-óceán és a Csendes-óceán között árukat szállító hajók utazási távolságát, idejét és költségeit. A 2023 közepe óta tartó aszály azonban mindent tönkretehet. A mintegy 82 km hosszú Panama egy kifinomult zsiliprendszert használ. A nagy hajókat a csatorna egyik végén felemelik, a másik végén pedig leeresztik. A rendszer működtetéséhez a zsilipeket több millió liter vízzel kell elárasztani a közeli tavakból. A vízszint azonban kritikus mélypontra esett a Gatun-tóban, amely a legfontosabb vízellátója a csatornának.

A klímaváltozás tönkreteheti a Panama-csatornát
A klímaváltozás tönkreteheti a Panama-csatornát
Fotó: Pixabay

Válaszul a panamai hatóságok szigorították a csatorna használatát. A napi tranzitszállítások számát 2023 novembere óta csökkentették. A szokásos 40 áthaladás helyett 24-27-re. A korlátozások hosszabb várakozási időt eredményeznek. A konténerhajók elsőbbséget élveznek, ezért a tartályhajók drága aukciókon vesznek részt, hogy előbbre jussanak a sorban.

A Panama-csatorna korlátozásai megváltoztatták a globális hajózási útvonalakat. A hajótulajdonosok megkezdték a csatorna megkerülését. A Földközi-tengert a Vörös-tengerrel összekötő egyiptomi Szuezi-csatorna volt az LNG-szállító tartályhajók fő alternatív útvonala 2023 novemberében. Miután 2023 decemberében felerősödtek a húszi támadások a Vörös-tengeren, több Ázsiába tartó amerikai LNG-hajó hosszabb utat választott. Az afrikai Jóreménység-fok felé indultak. Az Egyesült Államokból a Panama-csatornán keresztül 7 százalékkal csökkent az Ázsiába tartó LNG szállítmányok száma 2023 végén az előző évhez képest. Márciusban már az Egyesült Államokból Ázsiába tartó LNG-hajók nem is használták, se a Szuezi- se a Panama-csatornát.  Maradt számukra a nagy kerülővel elérhető Jóreménység foka.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo