A húszi támadások után újabb veszély fenyegeti a tengeri hajózást

A világkereskedelem két legfontosabb kapuja a Szuezi- és a Panama-csatorna. Most mindkét helyen súlyos problémákkal kell szembenézni.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A modern világ egyik legnagyobb mérnöki csodájának tartott Panama-csatorna átalakította a globális kereskedelmet azzal, hogy csökkentette az Atlanti-óceán és a Csendes-óceán között árukat szállító hajók utazási távolságát, idejét és költségeit. A 2023 közepe óta tartó aszály azonban mindent tönkretehet. A mintegy 82 km hosszú Panama egy kifinomult zsiliprendszert használ. A nagy hajókat a csatorna egyik végén felemelik, a másik végén pedig leeresztik. A rendszer működtetéséhez a zsilipeket több millió liter vízzel kell elárasztani a közeli tavakból. A vízszint azonban kritikus mélypontra esett a Gatun-tóban, amely a legfontosabb vízellátója a csatornának.

A klímaváltozás tönkreteheti a Panama-csatornát
A klímaváltozás tönkreteheti a Panama-csatornát
Fotó: Pixabay

Válaszul a panamai hatóságok szigorították a csatorna használatát. A napi tranzitszállítások számát 2023 novembere óta csökkentették. A szokásos 40 áthaladás helyett 24-27-re. A korlátozások hosszabb várakozási időt eredményeznek. A konténerhajók elsőbbséget élveznek, ezért a tartályhajók drága aukciókon vesznek részt, hogy előbbre jussanak a sorban.

A Panama-csatorna korlátozásai megváltoztatták a globális hajózási útvonalakat. A hajótulajdonosok megkezdték a csatorna megkerülését. A Földközi-tengert a Vörös-tengerrel összekötő egyiptomi Szuezi-csatorna volt az LNG-szállító tartályhajók fő alternatív útvonala 2023 novemberében. Miután 2023 decemberében felerősödtek a húszi támadások a Vörös-tengeren, több Ázsiába tartó amerikai LNG-hajó hosszabb utat választott. Az afrikai Jóreménység-fok felé indultak. Az Egyesült Államokból a Panama-csatornán keresztül 7 százalékkal csökkent az Ázsiába tartó LNG szállítmányok száma 2023 végén az előző évhez képest. Márciusban már az Egyesült Államokból Ázsiába tartó LNG-hajók nem is használták, se a Szuezi- se a Panama-csatornát.  Maradt számukra a nagy kerülővel elérhető Jóreménység foka.

Véleményvezér

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.
Budapesten van a legtöbb orosz kém

Budapesten van a legtöbb orosz kém 

Több mint félszáz orosz kém dolgozik Magyarországon.
Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo