A húszi támadások után újabb veszély fenyegeti a tengeri hajózást

A világkereskedelem két legfontosabb kapuja a Szuezi- és a Panama-csatorna. Most mindkét helyen súlyos problémákkal kell szembenézni.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A modern világ egyik legnagyobb mérnöki csodájának tartott Panama-csatorna átalakította a globális kereskedelmet azzal, hogy csökkentette az Atlanti-óceán és a Csendes-óceán között árukat szállító hajók utazási távolságát, idejét és költségeit. A 2023 közepe óta tartó aszály azonban mindent tönkretehet. A mintegy 82 km hosszú Panama egy kifinomult zsiliprendszert használ. A nagy hajókat a csatorna egyik végén felemelik, a másik végén pedig leeresztik. A rendszer működtetéséhez a zsilipeket több millió liter vízzel kell elárasztani a közeli tavakból. A vízszint azonban kritikus mélypontra esett a Gatun-tóban, amely a legfontosabb vízellátója a csatornának.

A klímaváltozás tönkreteheti a Panama-csatornát
A klímaváltozás tönkreteheti a Panama-csatornát
Fotó: Pixabay

Válaszul a panamai hatóságok szigorították a csatorna használatát. A napi tranzitszállítások számát 2023 novembere óta csökkentették. A szokásos 40 áthaladás helyett 24-27-re. A korlátozások hosszabb várakozási időt eredményeznek. A konténerhajók elsőbbséget élveznek, ezért a tartályhajók drága aukciókon vesznek részt, hogy előbbre jussanak a sorban.

A Panama-csatorna korlátozásai megváltoztatták a globális hajózási útvonalakat. A hajótulajdonosok megkezdték a csatorna megkerülését. A Földközi-tengert a Vörös-tengerrel összekötő egyiptomi Szuezi-csatorna volt az LNG-szállító tartályhajók fő alternatív útvonala 2023 novemberében. Miután 2023 decemberében felerősödtek a húszi támadások a Vörös-tengeren, több Ázsiába tartó amerikai LNG-hajó hosszabb utat választott. Az afrikai Jóreménység-fok felé indultak. Az Egyesült Államokból a Panama-csatornán keresztül 7 százalékkal csökkent az Ázsiába tartó LNG szállítmányok száma 2023 végén az előző évhez képest. Márciusban már az Egyesült Államokból Ázsiába tartó LNG-hajók nem is használták, se a Szuezi- se a Panama-csatornát.  Maradt számukra a nagy kerülővel elérhető Jóreménység foka.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo