A cégek háromnegyedét érinti idén a fluktuáció

A vállalatok visszafogott toborzással működtek az elmúlt időszakban a változékony gazdasági környezet miatt, a fluktuáció által érintett cégek aránya viszont nem csökkent tavalyhoz képest, sőt kis mértékben nőtt is. Ennek oka a csökkenő hirdetésszámmal párhuzamosan megnövekedett munkavállalói aktivitás: az elmúlt évben a vállalatoknak több, mint háromnegyedét érintette a munkaerő-áramlás – derül ki a Profession.hu friss, HR Körkép 2023 kiadványából.  

„A vállalatok részéről jelenleg kivárás figyelhető meg a toborzás tekintetében, várhatóan egy lassú nyitás fogja váltani ezt az időszakot. A korlátozottabb munkalehetőségek ellenére is jelentős munkavállalói aktivitást az infláció, a remélt magasabb bér is jelentősen motiválja. Ilyen helyzetben különösen fontos a cégek számára a munkaerő megtartása és az új szakemberek minél hatékonyabb felvétele. Ahhoz azonban, hogy vonzó legyen a meglévő és potenciális új munkavállók számára a vállalat, nem csak a pénzbeli juttatás lehet meghatározó tényező: számos olyan lehetőség adott, ami nem igényel többletkiadást, például a gyors és hatékony felvételi folyamat a jó jelöltélmény elősegítésére, vagy a távmunkavégzés biztosítása – ahol persze ennek a lehetőségnek az elvi lehetősége adott – valamint a bértranszparencia is javíthatja a munkavállalók viszonyulását a céghez” – fogalmazott Dencső Blanka, a Profession.hu piackutatási szakértője. 

Jól reagáltak a cégek 

A korábbiakhoz hasonlóan újra nagyobb arányban vágnak neki kész HR-stratégiával a cégek az évnek, 46 százalékuk készített ilyet, ebben 2018 óta egyedül 2021-ben volt látható jelentősebb visszaesés, ami a járványhelyzet okozta bizonytalansággal magyarázható. A korábbi éveket megelőzve idén tízből hat vállalat indította az évet kész létszámtervvel. Az adatokból látható, hogy bár a toborzás intenzitása visszafogott, annak hatékonyságára viszont egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a magyarországi munkaadók: 80 százalékuk legalább alkalmanként, tízből négy közülük pedig rendszeresen méri és elemzi az álláshirdetéseinek teljesítményét, eredményeit. 



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo