Még a 10. legnagyobb amerikai cég is – a Walmart – 300 milliárd dollárral értékesebb, mint a Tencent, Kína első helyezett vállalata.
Európa legnagyobbjai piaci kapitalizációjuk szerint: a Novo Nordisk és az LVMH.
Egy cég piaci ára nem a bevétel vagy a jövedelmezőség mértéke, hanem a befektetői bizalom mércéje a tőkepiac méretével párosulva.
És ezen a mérőszámon az amerikai vállalatok mellett eltörpülnek a többiek.
Az amerikai dominancia verhetetlenségének oka az önfenntartó növekedési ciklus
A The Economist szerint két egymással összefüggő jelenség emeli a többiek fölé az amerikai cégek befektetői megítélését. A profittermelés és a jövőbeli profitszerzés értékelése.
Az amerikai cégek – különösen a listán szereplő Big Tech cégek – nagyon jók a profittermelésben.
De miért értékelik ilyen fontosnak a befektetők a Big Tech nyereségét (vagy inkább jövőbeli nyereségét)? Az olyan szoftvercégek, mint a Microsoft és a Facebook, könnyebben méretezhetik tevékenységüket, mint mondjuk egy gyógyszeripari óriáscég, mint a Novo Nordisk, vagy egy luxusmárka, mint az LVMH.
Ennek eredményeként az értékelések az egekbe kezdenek emelkedni, mivel a befektetők jövőbeli exponenciális növekedésre számítanak. Az Apple 38-szoros ár-nyereség (P/E) többszörösén kereskedik, míg az LVMH 28-szoros.
Ehhez vegyük hozzá a környezetet, a legjobb egyetemeket, az innovációs kultúrát, egy vállalkozásbarátabb adminisztrációt (alacsonyabb társasági adók, lazább munkaügyi törvények), és ezek a feltételek egy önmagát erősítő növekedést hoznak létre.