6,7 százalékos az idei infláció októberben

2001. októberben az egyhavi átlagos áremelkedés 0,3%, decembertől októberig a drágulás 6,7% volt, 2000. októberhez viszonyítva pedig 7,6%-kal növekedtek az árak. Az év első tíz hónapjában az árak átlagosan 9,6%-kal voltak magasabbak, mint az előző év azonos időszakában.

A ruházkodási cikkek drágulása 0,17%-kal, az élelmiszereké 0,15%-kal, a háztartási energiáé 0,09%-kal, a szolgáltatásoké 0,03%-kal, a szeszes italok, dohányáruké pedig 0,02%-kal emelte a fogyasztói árak előző hónaphoz mért indexét. Az egyéb cikkek körében bekövetkezett árcsökkenés 0,14%-kal, a tartós fogyasztási cikkeké 0,01%-kal mérsékelte az előző hónaphoz viszonyított áremelkedést. Az egyéb cikkek csoportból kiemelve a járműüzemanyagokat, ezek árának többszöri csökkentése összességében 0,19%-nyi mérséklő hatással volt az egyhavi árváltozásra. Ezzel szemben a tej, tejtermék, tojás és a zsiradékok drágulása önmagában 0,14%-kal emelte a havi drágulást, ami megközelítően azonos az összes élelmiszer együttes áremelkedésének hatásával.

Ez év októberében az önkormányzati intézkedések (a távfűtés árnövekedésének hatására) 0,1%-kal növelték a fogyasztóiár-indexet.

1 hónap alatt, 2001. szeptemberhez viszonyítva az élelmiszerek ára átlagosan 0,6%-kal emelkedett. Kismértékű árcsökkenés történt a liszt (1,4%), a tea (0,7%) és a csomagolt kávé (0,3%) esetében. A sertés- és baromfihús, a margarin, a kenyér és a péksütemények ára gyakorlatilag nem változott. Drágult viszont az étolaj (8,3%), a sertészsiradék (4,7%), a tej (2,9%), a sajt (2,1%), a vaj, vajkrém (2,0%) és a szalonna (1,4%).
Az egyéb cikkek, üzemanyagok főcsoportban az átlagos árcsökkenés 0,8% volt, ami meghatározóan a járműüzemanyag-árak 3,9%-os mérséklődésének következménye. E mellett 1,7%-kal csökkent az ára a virágoknak, dísznövényeknek. Októberben tovább mérséklődtek a tartós fogyasztási cikkek árai is, a járművek átlagosan 0,4%-kal, a kulturális cikkek pedig 0,2%-kal kerültek kevesebbe, mint az előző hónapban. A szolgáltatások (0,1%) és a szeszes italok, dohányáruk (0,2%) körében az árak az átlagosnál kisebb mértékben emelkedtek. A háztartási energiánál (1,1%) az átlagot meghaladó áremelkedés következett be, a távfűtés átlagosan 4,8%-kal került többe. Az előző havi növekedést meghaladóan – de az előző év hasonló időszakánál kisebb mértékben – októberben tovább emelkedtek (2,9%-kal) a ruházkodási termékek árai.

12 hónap alatt, 2000. októberhez viszonyítva, az élelmiszerek árai 11,2%-kal, az átlagot meghaladva emelkedtek. Ezen belül jelentős szóródás figyelhető meg: a szalonna 26, a sertészsiradék 25, a cukor 21, a sertéshús, a szalámi, sonka és a párizsi, kolbász 20, a tej 17%-kal drágult. A margarin (2%), a rizs és a csokoládé, kakaó (4%), az üdítőitalok és az idényáras élelmiszerek (7%) árának növekedése jóval átlag alatti volt. Csökkent viszont az elmúlt 12 hónap alatt a tojás (4%), a tea és a csomagolt kávé (2%) ára.
A tartós fogyasztási cikkek (0,5%), az egyéb cikkek, üzemanyagok (3,0%) és a ruházkodási cikkek (4,5%) 12 hónap alatt az átlagosnál kisebb mértékben drágultak. A háztartási energia (8,4%), a szolgáltatások (8,7%) és a szeszes italok, dohányáruk (10,5%) árnövekedése viszont átlag feletti volt.

Egy évvel korábban, 2000. októberben a fogyasztói árak növekedése az előző hónaphoz mérve 0,7%-ot, 1999. októberhez viszonyítva 10,4%-ot tett ki.

Az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, valamint a friss hazai és déligyümölcs) nélkül számítva egy hónap alatt a fogyasztói árak szintén 0,3%-kal emelkedtek.
2001. szeptemberben a szezonálisan kiigazított „alapdrágulás” (maginfláció) az előző hónaphoz 0,5%, 2000. októberhez viszonyítva 8,5% volt, míg előző év októberében ez 0,7%, illetve 8,6%-ot tett ki.

Véleményvezér

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban 

80 felett már nincs sok esélyünk.
A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben

A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben 

A francia elnök keményen beszólt az európai gazdaságpolitikának.
Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága

Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága 

A kormány tavalyi, többször módosított hiánycélja sem teljesült.
Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo