4,7 százalékos 2003. évi infláció

2003. decemberében az egyhavi átlagos fogyasztói áremelkedés 0,2% volt, 2002. decemberéhez viszonyítva pedig 5,7%-kal növekedtek az árak. 2003. évben, átlagosan 4,7%-kal voltak magasabbak az árak, mint 2002-ben - tette közzé a KSH.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2003. decemberben az “alapdrágulás” (maginfláció) 2002. decemberhez viszonyítva 4,9% volt.Az előző hónaphoz viszonyított árszínvonalat a szolgáltatások drágulása 0,06%-kal, a ruházkodási cikkeké 0,05%-kal, az egyéb cikkek, üzemanyagoké 0,03%-kal, a háztartási energiáé és a szeszes italoké, dohányáruké egyaránt 0,02%-kal emelte, míg a tartós fogyasztási cikkeknél bekövetkezett árcsökkenés 0,01%-kal mérsékelte.

1 hónap alatt – 2003. novemberhez viszonyítva – az élelmiszerek árai összességükben nem változtak. A tojás (10,0%), a sertészsiradék (2,8%), a sajt (1,7%), a liszt, dara (1,1%) valamint az idényáras élelmiszerek (0,7%) ára emelkedett. Kismértékű árcsökkenés következett be a sertéshúsnál (2,7%), a szalonnánál (1,2%), a szaláminál, sonkánál (0,9%) és a kávénál (0,7%). Az idényáras élelmiszerek nélkül számítva az élelmiszerek árai összességükben szintén nem változtak.

Az átlagost meghaladó áremelkedés történt a ruházkodási cikkek esetében, míg a szeszesitalok, dohányáruk, a háztartási energia, az egyéb cikkek, üzemanyagok és a szolgáltatások körében az átlaggal megegyező mértékű áremelkedés volt megfigyelhető. A tartós fogyasztási cikkeknél átlagosan 0,2%-kal csökkentek az árak.

12 hónap alatt, 2002. decemberéhez viszonyítva, az élelmiszerek árai az átlagosnál kisebb mértékben, 4,8%-kal emelkedtek. Ezen belül jelentős szóródás figyelhető meg: az idényáras élelmiszerek 23, a liszt, dara 13, a cukrászáru, fagylalt és az eszpresszókávé 11, a tojás 10, a munkahelyi és az iskolai étkezés 9, a kenyér, a péksütemény és az éttermi étkezés 8, az alkoholmentes üdítőitalok pedig 7 százalékkal drágultak. Csökkent viszont az elmúlt 12 hónap alatt a sertészsiradék (14%), a sertéshús (8%), a szalámi, sonka, az étolaj és a cukor (4%) ára.

A tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 1,2%-kal kellett kevesebbet fizetni, mint 2002. decemberében. A ruházkodási és az egyéb cikkek, üzemanyagok 12 hónap alatt az átlagosnál kisebb mértékben drágultak. A szolgáltatások átlag feletti, 6,7%-os áremelkedésén belül az oktatási szolgáltatás 14, a társasházi közös költség 13, a testápolási szolgáltatások 12, a szemétszállítás és a helyi tömegközlekedés 11-11, a csatornadíj 10 százalékkal drágult. A szeszes italok, dohányáruk és a háztartási energia árnövekedése szintén magasabb volt az átlagosnál. Az elektromos energia 19, a dohányáruk 16, a távfűtés pedig 9 százalékkal került többe, mint 2002. decemberben.
*
A 2003. márciusi indexekkel kezdődően az Eurostat sajtóközleményeiben a 10 csatlakozó ország harmonizált fogyasztóiár-indexe (HICP) is megjelenik a tagországok adatai mellett. Ennek megfelelően, az ott kialakított formában, a HICP a hazai publikációkban is – havi sajtóközlemény és gyorstájékoztató – megtalálható a nemzeti fogyasztóiár-indexszel egyidőben.

2003. decemberben a magyar harmonizált fogyasztóiár-index az előző hónaphoz 100,1%, előző év decemberhez viszonyítva pedig 105,6% volt.

Az Európai Unió 15 tagországa és a 10 csatlakozó ország harmonizált fogyasztóiár-indexének 2003. december havi alakulásáról az Eurostat sajtóközleménye 2004. január 21-én (szerdán) jelenik meg. (www.europa.eu.int)

2003. decemberben a szezonálisan kiigazított “alapdrágulás” (maginfláció) az előző hónaphoz 0,4%, 2002. decemberhez viszonyítva 4,9% volt.

2003. decemberben a nyugdíjas fogyasztóiár-index az előző hónaphoz 100,2%, az előző év decemberéhez 106,1%, 2003. évben pedig 104,6% volt 2002. évhez viszonyítva.

2003-ban a fogyasztói árak átlagosan 4,7%-kal emelkedtek az előző évhez viszonyítva. 2002-ben 5,3% volt az átlagos növekedés. A tizenkét havi árváltozás decemberben volt a legmagasabb (5,7%), míg májusban a legalacsonyabb 3,6 %, ez utóbbira ezt megelőzően 1981-ben volt példa. Májusig – március hónap kivételével – havonta folyamatosan csökkent az áremelkedés tizenkét havi üteme, az év utolsó hét hónapja mérsékelt növekedést és stagnálást hozott (e mutatóban). A havonkénti árváltozás augusztusban árcsökkenést, az év tizenegy hónapjában pedig drágulást jelentett.

Az éves 4,7%-os átlagos fogyasztóiár növekedést alakító termék- és szolgáltatás csoportok árváltozásának jelentős szóródása tapasztalható: csökkentek a tartós fogyasztási cikkek árai (az év során minden hónapban 100% alatt volt a tizenkét havi index), s átlag alatti árnövekedés következett be az élelmiszerek, a ruházkodási cikkek és az egyéb cikkek, üzemanyagok termékcsoportokban. Legnagyobb mértékű áremelkedés a szeszes italok, dohányáruknál (10,7%) volt megfigyelhető, és az átlag felett nőttek a háztartási energia (7,3%), valamint a szolgáltatások (5,9%) tizenkét havi átlagárai is.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo