100 millió felett bizakodnak

A K&H Bank legfrissebb felmérése pozitív trendfordulót prognosztizált a kis- és középvállalkozók helyzetének megítélésben: a 2005. utolsó negyedévében mért K&H kkv bizalmi index értéke -14-ről +4-re emelkedett. A 2004-től tapasztalható bizalomcsökkenési tendencia ezzel megfordult, a kis- és középvállalkozók javuló versenyképességről, a közterhek mérséklődő növekedéséről, a gazdaságpolitika javulásáról, és az európai uniós támogatások könnyebb eléréséről beszélnek.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2005. negyedik negyedévében a K&H kkv bizalmi index +4 pont, mely szerint a kis- és középvállalkozások az előző negyedévhez képest (K&H kkv index:-14 pont) optimisták az elkövetkező egy év piaci folyamatait illetően. Az országos eredmények szerint ágazatonként a szolgáltatási szektor - amely az előző negyedévhez képest +19 pontot javult -, illetve a kereskedelem területén működő vállalkozások jövőképe - +15 pontos javulással - a leginkább bizakodó. Érdekes, hogy míg az előző negyedévben a leginkább borúlátóak a mezőgazdasági vállalkozások voltak (-19 ponttal), most 15 pontos javulást mutatnak. A vállalatméreteket tekintve a legnagyobb bizalomnövekedést a 100-300 millió forintos nettó árbevételű kisvállalatok mutatták (+21 pont), őket követték a 0-100 millió forintos nettó árbevételű mikrovállalatok (+17 pont), végül a 300-700 millió forint árbevételűek (+5 pont).

Országos gazdaságpolitika

A K&H kkv bizalmi indexének 18 pontos javulását nagymértékben befolyásolta a gazdaságpolitika alakulása.  2005. negyedik negyedévében a hazai kkv-vezetők ugyan még mindig negatívan értékelték a gazdaságot érintő döntéseket, de a megítélés jóval kedvezőbb volt, mint a megelőző negyedévekben hiszen - 32 pontról -11 pontra nőtt a részindex értéke. Csökkent az országos gazdaságpolitikával kapcsolatos eddigi bizalmatlanság: a vizsgált cégek 29%-a számolt be inkább vállalkozásbarát gazdaságpolitikáról.

A K&H Bank
a GfK közvélemény-kutató intézettel közösen végzi a K&H kkv bizalmi index-kutatást. A kutatás kvalitatív és kvantitatív szakaszában több mint hétszáz, 700 millió forint éves nettó árbevétel alatti kis- és középvállalkozást kérdeznek meg a versenyhelyzetről, eredményeikről, azok elérését nehezítő tényezőkről és a piaci szereplésüket általánosan befolyásoló tényezőkről. A kutatás eredményét a K&H kkv bizalmi index jellemzi, amelynek értékét -100 és +100 között állapítják meg az eredményektől függően, ahol a 0 érték a semleges várakozást jelenti.
A teljes piacot vizsgálva a mezőgazdasági vállalkozások a leginkább elégedettek, 21%-uk pozitívan ítélte meg versenyképességük szempontjából az utolsó 3 hónap gazdaságpolitikai döntéseit. A gazdaságpolitika kedvező alakulásában leginkább a mezőgazdasági ágazatban működő vállalkozások bíznak (36%-uk), míg a vállalatméreteket tekintve optimisták a kisvállalkozások (33%). A K&H kkv bizalmi index javulásának másik fő összetevője, hogy a vállalkozások közterhekkel kapcsolatos kilátásai az előző negyedévhez képest jóval reménykeltőbbek. A kkv-k ugyan 2006-ra még mindig inkább a közterhek növekedését prognosztizálják, mint csökkenését, de bizakodóak a változások tekintetében. Jelentősen (11%-kal) csökkent azon vállalkozások aránya, akik 5% feletti közteher növekedésre számítanak.

A kereskedelmi vállalkozások 30%-a tart leginkább az 5% feletti közteher növekedéstől, a mezőgazdasági vállalkozásoknál pedig a legalacsonyabb az ettől való félelem (csupán 12%-uk számít 5% feletti közteher növekedésre). A költségterhek változásait különböző módon ítélik meg ágazatonként: az ipar 46%-a, a kereskedelem 49%-a szemben a szolgáltatás 39%-a és a mezőgazdaság 21%-a számít egyáltalán emelkedésre.

#page#

Közterhek

A K&H kkv bizalmi index javulásának másik fő összetevője, hogy a vállalkozások közterhekkel kapcsolatos kilátásai az előző negyedévhez képest jóval reménykeltőbbek. A kkv-k ugyan 2006-ra még mindig inkább a közterhek növekedését prognosztizálják, mint csökkenését, de bizakodóak a változások tekintetében. Jelentősen (11%-al) csökkent azon vállalkozások aránya, akik 5% feletti közteher növekedésre számítanak.

A kereskedelmi vállalkozások 30%-a tart leginkább az 5% feletti közteher növekedéstől, a mezőgazdasági vállalkozásoknál pedig a legalacsonyabb az ettől való félelem (csupán 12%-uk számít 5% feletti közteher növekedésre). A költségterhek változásait különböző módon ítélik meg ágazatonként: az ipar 46%-a, a kereskedelem 49%-a szemben a szolgáltatás 39%-a és a mezőgazdaság 21%-a számít egyáltalán emelkedésre.

Versenytársak, versenyhelyzet

A K&H kkv bizalmi index javulásának harmadik alappillére, hogy a vállalkozások a korábbi négy negyedévhez hasonlítva most értékelték legkedvezőbbnek a versenyhelyzetüket. A vállalkozások 33%-a szerint javul a versenyhelyzetük a következő 1 évben, míg 17%-ra csökkent (2005 Q2: 22%) a romlást prognosztizálók aránya. A kkv-k legfőbb konkurensüknek továbbra is saját ágazatuk többi vállalkozását (43%) és a multinacionális cégeket (38%) tekintik. Emellett a hazai kkv-k a szolgáltató és mikrocégeknek jelentenek legkomolyabb versenytársat.

Az elmúlt negyedévben csökkent a kelet-európai vállalatoktól való félelem (17%-ról 12%-ra). Az európai uniós vállalatokat kevésbé tartják versenytársnak a hazai piac szereplői, csupán a középvállalatok (32%-a) lát bennük némi konkurenciát. A megkérdezett cégek 11%-a nyilatkozott úgy, hogy egy vállalat sem jelent veszélyt számára. A középvállalatok számára már a multinacionális cégek jelentik a legnagyobb vetélytársat 45%-ban. Gyenge piaci versenyről az agrárszektor és a szolgáltatások számolnak be, a legkiélezettebb versenyről pedig az ipari vállalkozások és a kereskedelmi cégek, ahol jelentős a távol-keleti vállalatok nyomása.

A multinacionális vállalatokra a kkv-k inkább konkurenciaként (48%), mint üzleti partnerként (35%) tekintenek, bár az előbbi mérséklődött az előző negyedévben mért 50%-hoz képest 2005 utolsó negyedévében a megkérdezett vállalkozások majd fele (47%) továbbra is úgy gondolja, hogy versenyhelyzete azonos marad a konkurenseivel szemben, de 5%-kal nőtt azok száma, akik javulást várnak. A mezőgazdasági vállalkozások ezzel szemben elképzelhetetlennek tartják a versenyhelyzet javulását, a korábbi optimizmusukhoz képest stagnálásra számítanak A piacbővítő vállalkozások 54%-a inkább javuló versenyhelyzetet prognosztizál.

#page#

Árbevételi és eredményvárakozások

A felmérés megállapításai szerint a kkv-k pénzügyeik tekintetében is kedvezőbben látják a jövőt, mint az elmúlt negyedévben. A forgalomnövekedés becsült mértéke növekedett, nominálisan 10%-os értéket ért el. Legmagasabb növekedésre a kereskedelmi vállalatok számítanak (11%), legkisebbre a mezőgazdaságban tevékenykedők (4%). A kutatásban megkérdezett kkv-k több, mint fele, 52%-a az elkövetkező 1 évben több, mint 7%-os árbevétel növekedést vár.

A profitot illető várakozások most is szerényebbek az árbevétel-várakozásokhoz képest. A kereskedelemben (37%), valamint a kisvállalkozásoknál (38%) várnak legnagyobb mértékben 7% feletti nyereséget.

A beruházási kedv tekintetében jelentős elmozdulás nincs az előző negyedévhez viszonyítva. Ismét nőtt az informatikai beruházások iránti hajlandóság, a megkérdezett vállalatok 49%-a korszerűsítené meglévő IT-rendszereit. Az IT-beruházás leginkább a közepes és ipari cégekre jellemző.

Csökkent a vállalkozások ingatlanokba való befektetési (2005. Q2: 19%, jelenleg: 15%) hajlandósága is. Trendszerű változás, hogy az ingatlanok népszerűsége negyedévről negyedévre csökken.

Ugyancsak csökkent a gépjárművek vásárlása (utolsó negyedév: 31%, jelenleg: 29%) iránti kedv is. Gépvásárlásba érdekes módon nem az ipari és mezőgazdasági vállalkozások, hanem inkább a szolgáltatási szektor vállalkozásai fektetnének, jellemzően kis- és közepes cégek.  

Az általános beruházási kedv a szolgáltatások területén működő vállalatoknál, valamint a középvállalatoknál a legnagyobb.

Vevői kapcsolatok

A legfontosabb részindex, amely többek között az árérvényesítő képességet és a fizetési határidők változását vizsgálja, az elmúlt négy negyedévben közel azonos képet mutat. Általánosságban elmondható, hogy csökken a vállalatok áremelési szándéka, 2005. negyedik negyedévében a vállalkozások 11%-a csökkenti árait, 32%-a nem tervez változást, 9%-a infláció alatt emeli, míg 36%-a az inflációt követi áraival és mindössze 4%-a tervezi árait az infláció felett emelni.

Fizetési határidők változása, érvényesítése

A válaszadó cégek szerint a megrendelők átlagos fizetési határideje 31 munkanap, amely javulást mutat az előző negyedévhez képest (34 munkanap). A kkv-k az idei évre 6%-os határidő növekedést jósolnak, ami megegyezik a korábbi várakozásokkal. A mezőgazdasági vállalkozások optimistábbak társaiknál, a jelenlegi 32 napos fizetési határidőhöz képest, 1 év múlva a fizetési határidők csökkenését remélik (30 napra). A legnagyobb határidő-növekedést a 300-700 millió forintos nettó árbevételű cégek prognosztizálják (16%). A beszállítói és a vevői fizetési határidők különbségéből adódó finanszírozandó időtáv a félévvel korábbi 10 napról 8 napra csökkent. E téren a mikrovállalkozások (10 nap) és a szolgáltatásban tevékenykedők (10 nap) vannak a legrosszabb helyzetben, mivel a fizetési határidők a beszállítók felé (20 nappal) náluk jelentősen rövidebb.

#page#

Új piacok, új termékek

A cégek innovációs hajlama nem változott jelentősen az elmúlt időszakban, még mindig magas, 32% az új terméket bevezetni kívánók, és 51%-ról 54%-ra nőtt az új piacra lépést tervezők aránya is. A profilt váltók kevesen vannak, ugyanannyian, mint az elmúlt háromnegyed évben (3%).

Az új terméket bevezetni kívánó vállalatok között élen járnak a kereskedelem területén működő cégek 39%-kal, és ugyancsak lelkes termékbevezető a középvállalkozások 40%-a.

A kínálatukhoz új piacot keresők legmagasabb arányban az ipar (63%) és a kisvállalkozások (58%) területéről kerül ki.

A bevezetni kívánt új termékeket a kkv-k csökkenő arányban kívánják új külföldi piacokon bevezetni (2005. Q2: 32%, jelenleg: 26%). A külföldi piacokat az ipari vállalatok 40%-a kívánja bevenni.

Szállítói kapcsolatok

A beszállítókkal kapcsolatos elvárások fontossági sorrendje a korábbiakhoz hasonló: a minőséget (94%), az ár (87%), a határidő (64%), és végül a hosszú távú kapcsolatra való törekvés (55%) követi.

A vezetők 56%-a hajlandó megbízhatóbb, de drágább beszállítókat igénybe venni. Ez leginkább a szolgáltatási szektorban jellemző, talán mert ez az ágazat a leginkább ügyfélfókuszú iparág. Ez alól kivételt a mezőgazdaság jelent, ahol csupán 39% vélekedik így.        

A beszállítók kifizetésének határideje stabil képet mutat, nem számolnak a megkérdezett kkv- vezetők határidő-növekedéssel. A jelenlegi határidő 23 nap, 1 éven belül 24 napos határidővel kívánnak fizetni beszállítóiknak.

#page#

Monetáris politika

A kkv szektor várakozásai az elmúlt négy adatfelvétel mindegyike során forintgyengülést mutattak. A jelenlegi kutatás is megerősíti, hogy a kkv-k továbbra is a forint gyengülését várják az elkövetkező egy évben. A megkérdezett kkv-vezetők 46%-a szerint gyengül, 34%-a szerint stabil marad, 12%-a szerint erősödik a forint az idei évben.

Európai Unió

Az európai uniós pályázatokhoz való hozzájutást a vállalatvezetők többsége (39%) továbbra is nagyon nehéznek tartja, bár az előző negyedévhez (41%) képest kissé javult a kérdés megítélése.

A pályázati lehetőségekkel leginkább ellátott mezőgazdasági szektor cégei optimisták, 79%-uk tartja reálisnak európai uniós támogatás elnyerését.

Borúlátóak a szolgáltatásokat nyújtó vállalkozások, ezen cégek csupán fele (51%) tartja reálisnak uniós pályázat elnyerését.

Az európai uniós pályázati lehetőségekről tudósító legfőbb információ-forrásnak a válaszolók továbbra is a nem kormányzati honlapokat jelölték meg (61%). Második helyen a sajtó hasábjait említették (27%), ezt követik az egyéb szakmai szervezetek (25%), a könyvelő (16%) és végül az állami tájékoztatás (16%).

Munkaerő, bérek:

A megkérdezett kkv vezetők 68%-a további és fokozódó bérnövekedést prognosztizál. A legnagyobb arányú bérnövekedést a kereskedelemben, és meglepő módon a mezőgazdaságban várják a kérdezettek.

A valós bérrel bejelentett munkavállalók aránya a kkv-vezetők meglátása szerint stagnál. Az arány a szolgáltatási szektorban (62%) a legalacsonyabb, a mezőgazdaságban (78%) a legmagasabb, és a vállalatméret növekedésével növekszik.

A munkaerő-kiválasztás szempontjainak sorrendje megegyezik a korábbi időszakéval. Legfontosabb az elkötelezettség (56%) és a tapasztalat (48%).

Az előző negyedévhez képest nem változott kiugró mértékben a 4 vagy több alkalmazottat felvenni szándékozó vállalatok aránya (11%-ról 8%-ra). Emellett a kereskedelemben nagyobb mértékben várható enyhe munkaerő növekedés, hiszen 30%-uk tervezi 1-4 fő felvételét, szemben az átlagos 23%-kal.


forrás: K&H - GFK

Véleményvezér

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo