Zöld békának örülnek a cégek

Átadták a legjobb környezeti vagy fenntarthatósági jelentést készítő cégeknek járó díjat, az idei nyertes az ATEL-Csepel vállalatcsoport lett. Itthon még nagyon kevés, mintegy 40-50 cég készít ilyen jelentést - nyugaton már elterjedt ez a szokás.

Honnan kerít pénzt a kormány a 14. havi nyugdíjra?
Mit okoznak a kedvezményes hitelek?
Lesz ítélet az MNB-botrányban a választásokig?

Online Klasszis Klub élőben Simor Andrással!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi jegybankelnököt!

2025. november 12. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Közép-Európai Környezeti Jelentési Díjat, más nevén a "Zöld Béka" díjat azért hozták létre, hogy a régió vállalatai fel tudjanak készülni az Európai Unió környezeti vagy fenntarthatósági pályázatain való részvételre - mondta a sajtótájékoztatóval egybekötött átadáson Reininger Róbert, a Deloitte környezetvédelmi tanácsadás üzletágának vezetője. Mint mondta ez egyfajta serkentés is a magyar vállalatoknak, hogy minél többen készítsenek ilyen jellegű jelentéseket. (Tavaly a legjobb jelentést készítő vállalatnak az Audi Hungaria Motor Kft. bizonyult.)

A program ezen szempontok alapján viszonylag sikeresnek mondható, hiszen amíg az elmúlt években jellemzően nyolc-tíz jelentés érkezett a pályázatokat elbíráló zsűrihez, addig az idei év meghozta az igazi áttörést és 25 vállalat tenderezett a címre. Ez részben annak köszönhető Reininger Róbert szerint, hogy a korábbi években volt olyan cég, amely bár készített környezeti vagy fenntarthatósági jelentést, azt nem küldte el a zsűrinek. Kérdésünkre válaszolva az üzletágvezető elmondta, hogy hazánkban jelenleg mintegy negyven-ötven cég készít ilyen jelentést, túlnyomó többségük nagyvállalat. A kicsik a magyarázat szerint azért nem foglalkoznak ezzel, mert "ennek olyan költsége, illetve időigénye van", amit egyelőre csak a nagyok tudnak vállalni.

Szoros volt a verseny

Az idei év az egyik legszorosabb versenyt hozta, a nyertes ATEL-Csepel vállalatcsoport csak kicsivel előzte meg a MOL-t - ezt már Zilahy Gyula zsűritag, a Budapesti Corvinus Egyetem docense közölte az érdeklődőkkel. Pontokat a tartalomra (a szervezet bemutatása, vállalati teljesítmény, vezetői összefoglaló), valamint a formára (hiteles, megbízható információk, összehasonlítható adatok) lehetett kapni, a végső döntés során mindkét tényezőt egyformán vették számításba. Ugyancsak odafigyeltek arra, hogy a pályázók mennyire ecsetelték a jövőbeli terveiket, illetve az is nézték, hogy a korábbi vállalásaikat betartották-e a cégek.

Az idei év egyik újdonsága, hogy a nehézségek ellenére megjelentek az apró cégek, ők általában pár oldalas anyagot készítettek, szemben a nagyok nyolcvan-száz oldalas dokumentumaival.

Ugyancsak újdonság, hogy idén a "Legjobb Új Jelentéskészítő" kategóriában is hirdettek győztest - a nyertes a Colosplast lett. (Korábban nemzetközi módszertan alapján elszámolhatósági rangsort készítettek a Magyarországon működő nagyvállalatokról.)

Nem foglalkozunk az üvegházhatással

A szervezők az örömüknek adtak hangot, hogy a megvizsgált jelentések mindegyike alapvetően megfelelt azoknak a tartalmi követelményeknek, amelyeket a(z EU hasonló díjaira kialakított bírálati szempontokat követő) kritériumrendszerben meghatároztak.

Kevésbé volt azonban örömteli, hogy bár a korábbi évekhez képest megváltoztatták a bírálati szempontokat, így a zsűri a szén-dioxid kibocsátás csökkentését a többi szempontnál magasabb pontszámmal honorálta, a jelentkezők mégsem figyeltek oda erre. Megfelelő hangsúlyt csak két pályázó a MOL és a MVM fektetett az üvegházhatású anyagok kibocsátására, márpedig erre szükség lenne, hiszen Magyarország a 2008-2012 közötti időszakra hat százalékos üvegház-kibocsátáscsökkentést vállalt. (Az Európai Unió hivatalos honlapján tagállamonként, vállalatokra lebontva publikálja az egyes kibocsátók számára allokált kibocsátható széndioxid-mennyiséget, illetve a tényleges (hitelesített) kibocsátási adatokat.)

"A mi felelősségünk is"

Magyarországon van keletje a környezettudatos gondolkodásnak, így ez egyre inkább megjelenik hazánkban - jelentette ki Fodor Gábor környezetvédelmi és vízügyi miniszter a díjátadó ünnepségen. Szerinte bár tennivaló akad még bőven, az utóbbi években sokat léptünk előre.

Éppen ezért fontosnak tartja a hasonló díjakat, amelyek ráébreszthetik a vállalatokat arra, hogy a fenntartható fejlődés érdekében tenni kell valamit, de legalább ugyanilyen fontos, hogy ne csak a cégek, hanem az egyén is belássa annak fontosságát, hogy a mi felelősségünk is, hogy gyermekeink milyen világban fognak élni.

Pozitív folyamat, hogy a környezettudatos gondolkodás és a versenyképesség a korábbi évektől eltérően mára már össze tud fonódni - közölte a zöldminiszter. Sőt, nemcsak, hogy össze tud, hanem a jó gazdasági szerepléshez ma már nélkülözhetetlen ez a kapcsolat a tárcavezető szerint.

Nyugat-Európából indult
Az első (kizárólag) környezeti jelentések Nyugat-Európában láttak napvilágot egy-másfél évtizede. Azóta mind a jelentések tartalma, mind a készítők köre sokat változott. A tartalmi fejlődést az mutatja, hogy a korábban "csak" környezeti jelentések többsége "fenntarthatósági" jelentéssé érlelődött.

A fenntarthatósági jelentés annyival komplexebb, hogy abban a környezetvédelmi kérdések és értékek mellett sok más, a vállalatok társadalmi felelősségvállalását bemutató szempont is szerepet kap. A fokozódó érdeklődést mind Magyarországon, mind a régió más országaiban a kiadott jelentések számának folyamatos és erőteljes emelkedése jelzi.

Véleményvezér

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában 

A magyar vállalkozók horroráron kapják az áramot.
Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések

Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések 

Halott vidék a felszabadító orosz seregek mögött.
Putyin összes terve romokban

Putyin összes terve romokban 

Putyin nem így tervezte.
Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat 

Folyik a politikai iszapbirkózás.
Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo