Ön min spórol?

A felesleges (energia)fogyasztás visszafogása, a munkatársak autóhasználatának észszerű csökkentése, mind több újrahasznosított anyag használata, kevesebb papír az irodában - példák, mindennapi lehetőségek a társadalmi felelősségvállalás terén. A felismerés, hogy a profittermelés, a munkaerő alkalmazása vagy az adófizetés mellett mást is tehet egy vállalat a szűkebb és tágabb környezetéért, a fenntartható fejlődésért, általános szemléletté vált, mérettől és iparágtól függetlenül. A multinacionális cégek mellett a kisebb vállalatok is beálltak a sorba.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Egy vállalkozás - definíciója szerint - arra jön létre, hogy a rendelkezésére álló szellemi és anyagi tőkével, a piacon a kockázatokat felvállalva, tevékenysége során folyamatosan fejlődjön, növekedjék, és tulajdonosai számára lehetőleg minél több nyereséget termeljen. Az utóbbi évtizedben azonban jelentősen megváltozott a cégek hozzáállása: a vezetők, tulajdonosok holisztikusabb, a vállalat napi működésén túlmutató célokat is kialakítottak. A cég közvetlen környezete - a partnerek, az alkalmazottak, a versenytársak és a helyi közösség - mellett fontossá vált a hosszú távú tervezés és a környezet iránti felelősség is.

Szemléletváltás

A folyamat úgy is értelmezhető, hogy a vállalatok a társadalmi felelősségvállalás terén kialakított stratégiájukat (CSR) egy átfogóbb, a fenntartható fejlődést szem előtt tartó szemlélettel bővítették.

A felelősen működő vállalkozások tudatos gazdálkodásukkal sokat tesznek önmaguk és környezetük jobbá tételéért. Az újrahasznosított anyagok használata, az erőforrások hatékony felhasználása, a tudatos működés egyéb megjelenései nemcsak rövid távú anyagi érdekek miatt térülnek meg, hanem hosszú távon fenntartható fejlődést tesznek lehetővé. A termelés, a gazdálkodás környezetbaráttá formálása, a termékek és szolgáltatások természetet szolgáló - és nem romboló - átalakítása elindult. (Az üzleti magatartás megváltozásának elemzése nem tartozik e cikk tárgykörébe.)

A cégek, kormányok, országok - és polgáraik - hozzáállásában 2007-ben jelentős előrelépések történtek. Február és május között - több szakaszban - az ENSZ Kormányközi Testülete nyilvánosságra hozta jelentését az éghajlatváltozásról (Intergovernmental Panel on Climate Change - IPCC). Az Európai Unió állam- és kormányfői pedig márciusban elfogadták azt a kezdeményezést, hogy az EU 2020-ra az 1990-es szinthez képest 20 százalékkal csökkentse az üvegházhatású gázok kibocsátását, és a megújuló energiaforrások aránya az unió teljes energiafogyasztásában érje el a 20 százalékot.

Ennek érdekében nem csupán a törvényhozó és a végrehajtó hatalom tehet lépéseket, hanem - a kényszerű korlátozások és előírások bevezetése előtt - a vállalatok, intézmények és maguk a fogyasztók is.#page#

Globális felszólítás

Az ENSZ 2000-ben indította útjára Globális Egyezség (Global Compact) programját, hogy előmozdítsa az üzleti világban a munkakörülmények javítását, az emberi jogok és a környezetvédelem ügyét, valamint a korrupció elleni harcot. A programhoz 2007 júliusáig 116 ország 4200 vállalata, társadalmi szervezete, alapítványa, kormányzati intézménye csatlakozott, Magyarországról tíz szervezet és vállalkozás, köztük multinacionális cégek helyi érdekeltségei (Ernst & Young, Coloplast), magyar nagyvállalatok (Mol, Magyar Posta), Budapest Főváros Önkormányzata, a Rádió C, a Demos Magyarország, az Adecco Személyzeti Tanácsadó Kft. és a Levegő Munkacsoport.

Ugyancsak 2007 júliusára világszerte 153 vállalat kötelezte magát, hogy csökkenti a tevékenysége során keletkező szén-dioxid-kibocsátást, egyúttal felszólítja az országok kormányait, hogy tegyenek többet az éghajlati változások enyhítéséért. A világ vezető nagyvállalatainak (nehéz- és építőipar - Alcoa, Lego, Airbus, IKEA, Lafarge; élelmiszeripar - Coca-Cola, Unilever, Cadbury; szolgáltató cégek - Deloitte, Allianz, Japan Airlines, China Containers; ITK szektor - British Telecom, Deutsche Telekom, Ricoh, SAP, Telefonica; energiaipar - OMV, Senoko Power) képviselői, valamint 53 amerikai, ázsiai és európai kis- és középvállalat által aláírt, a kiotói jegyzőkönyvhöz készült útmutatón alapuló dokumentumhoz (Caring for Climate) cégek ezrei csatlakozhatnak majd.

Magyarországon is elindultak az ENSZ és az EU fenntartható fejlődést elősegítő programjai. Így például a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, a Tisztább Termelés Magyarországi Központja és a REC Magyar Iroda által elindított Fenntartható termelési eljárások és fogyasztási szokások keretprogram célja olyan termelési eljárások és fogyasztási szokások támogatása, amelyek csökkentik a környezet terhelését. A keretprogram ma is folyó vitái után határozzák meg a programok finanszírozási lehetőségeit és az akciótervek részleteit.

A mindennapok lehetőségei

Bár a világméretű kampányban magyar cég egyelőre még nem vállalt szerepet, itthon is történtek előremutató lépések a klímaváltozás elleni fellépésben. Például a Pannon kezdeményezésére tavaly alapított Társadalmi Felelősségvállalás Napján idén júniusban nyolc nagyvállalat tett felajánlást szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére a napi működés és a cég tevékenységének egyes mozzanataiban: a mobilszolgáltató például a nem használt számítógépek kikapcsolására, az üres helyiségekben a villany lekapcsolására, a Nokia az irodai berendezések éjszakai kikapcsolására kötelezte magát, a Richter üzemeiben energiatakarékos izzók, alkonykapcsolók használatával és a víz újrahasznosításával oldja meg a környezetterhelés csökkentését.

Te is tedd meg!
A Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület (Követ) szakértőinek bevonásával készített ajánlásokat a Pannon a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése lehetőségeinek feltárására. A javaslatok kis- és középvállalatok és a háztartások számára is alkalmazhatók.
  • Üzleti utak
    500 kilométeren belüli repülő igénybevételének mellőzése
    Legalább évi egy nemzetközi utazás kiváltása internetes eszközökkel (videotelefon-konferencia)
  • Gépjárműhasználat
    A gépkocsiflotta beszerzéseknél a szén-dioxid-kibocsátási érték figyelembevétele (max. 160 g/km, az EU előirányzatnak megfelelően)
    A felsővezetők számára hibrid hajtású autók beszerzése
  • Munkába járás (10 kilométerenként naponta 3 kiló szén-dioxid-csökkenést érhető el)
    "Telekocsi-rendszer" bevezetése (az egy irányból érkezők egy autóval mennek dolgozni)
    Az autóhasználat kiváltása tömegközlekedéssel (belső programok: autómentes napok kijelölése, zárható biciklitárolók, zuhanyozók építése, dolgozók ösztönzése stb.)
    Távmunka-lehetőségek felmérése
  • Papírfelhasználás
    Újrahasznosított papír bevezetése (100 kg/40 csomag újrahasznosított papírral megtakarítunk 410 kW elektromos energiát, 2650 liter vizet; 2,7 m3-rel kevesebb szemét, megmentünk 1,7 fát)
    Kétoldalas nyomtatás bevezetése (erre alkalmas nyomtatókon ez legyen az alapbeállítás)
    Csak a legszükségesebb dokumentumok kinyomtatása, faxolása
  • Csomagolás (egy átlagos háztartás esetén is 10 százalék hulladékcsökkentéssel évente 550 kiló szén-dioxid-csökkenést érünk el)
    Nagyobb kiszerelések használata
    Visszaváltható palackok használata
    Szelektív hulladékgyűjtés megszervezése, szélesítése (ha egy átlagos háztartás egyéves hulladékának felét szelektíven gyűjtik, 1 tonna szén-dioxid-csökkenést érünk el)
  • Eszközhasználat
    1 óránál hosszabb eltávozáskor a számítógép kikapcsolása
    Estére minden számítógép, nyomtató, fénymásoló kikapcsolása ("standby" üzemmódé is)
  • Világítás
    Energiatakarékos fényforrások használata (évente izzónként 70 kg csökkenés)
    Üres szobákban, mellékhelyiségekben használat után a villany lekapcsolása
    A munkavégzéshez ideális fényerősség meghatározása és betartása
  • Hűtés-fűtés (1 fokos mérséklés 5 százalékos költségmegtakarítás)
    24 Celsius-fok alatti kinti hőmérséklet esetén ne legyen bekapcsolva a klímaberendezés
    22 Celsius-fok alá ne hűtse a helyiségeket a klíma (kivéve a speciális igényeket)
    20 Celsius-foknál melegebbet ne produkáljon télen a fűtőberendezés
  • Felmérés
    A szén-dioxid-kibocsátás szintjének általános felmérése a cégen belül, és a meghatározott szint alapján további százalékos csökkenés vállalása meghatározott idő alatt
  • Kibocsátáskompenzáció
    Faültetés (egy fa 1 tonna szén-dioxidot semlegesít élete során)
    A klímaváltozást valóban mérséklő programok támogatása (technológiák fejlesztése megújuló energiaforrások kihasználására, szelektív hulladékgyűjtés stb.)

    Forrás: www.pannon.hu
  • Teljes cikk a Piac és Profit magazin nyári számában.

    Véleményvezér

    Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

    Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

    Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.
    Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke

    Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke 

    Hirtelen felébredt a magyar kémelhárítás, legalábbis ha ukránokról van szó.
    Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek

    Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek 

    Szegény patriótákat már Csehországban is üldözik.
    A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns

    A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns 

    Nem olcsó mulatság az adófizetőknek a Harcosok Klubja.
    Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát

    Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát 

    A putyinista Orbán Viktor hatalmas kisebbségben van az uniós tagság kérdését illetően.


    Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo