Egy vállalkozás - definíciója szerint - arra jön létre, hogy a rendelkezésére álló szellemi és anyagi tőkével, a piacon a kockázatokat felvállalva, tevékenysége során folyamatosan fejlődjön, növekedjék, és tulajdonosai számára lehetőleg minél több nyereséget termeljen. Az utóbbi évtizedben azonban jelentősen megváltozott a cégek hozzáállása: a vezetők, tulajdonosok holisztikusabb, a vállalat napi működésén túlmutató célokat is kialakítottak. A cég közvetlen környezete - a partnerek, az alkalmazottak, a versenytársak és a helyi közösség - mellett fontossá vált a hosszú távú tervezés és a környezet iránti felelősség is.
Szemléletváltás
A folyamat úgy is értelmezhető, hogy a vállalatok a társadalmi felelősségvállalás terén kialakított stratégiájukat (CSR) egy átfogóbb, a fenntartható fejlődést szem előtt tartó szemlélettel bővítették.
A felelősen működő vállalkozások tudatos gazdálkodásukkal sokat tesznek önmaguk és környezetük jobbá tételéért. Az újrahasznosított anyagok használata, az erőforrások hatékony felhasználása, a tudatos működés egyéb megjelenései nemcsak rövid távú anyagi érdekek miatt térülnek meg, hanem hosszú távon fenntartható fejlődést tesznek lehetővé. A termelés, a gazdálkodás környezetbaráttá formálása, a termékek és szolgáltatások természetet szolgáló - és nem romboló - átalakítása elindult. (Az üzleti magatartás megváltozásának elemzése nem tartozik e cikk tárgykörébe.)
A cégek, kormányok, országok - és polgáraik - hozzáállásában 2007-ben jelentős előrelépések történtek. Február és május között - több szakaszban - az ENSZ Kormányközi Testülete nyilvánosságra hozta jelentését az éghajlatváltozásról (Intergovernmental Panel on Climate Change - IPCC). Az Európai Unió állam- és kormányfői pedig márciusban elfogadták azt a kezdeményezést, hogy az EU 2020-ra az 1990-es szinthez képest 20 százalékkal csökkentse az üvegházhatású gázok kibocsátását, és a megújuló energiaforrások aránya az unió teljes energiafogyasztásában érje el a 20 százalékot.
Ennek érdekében nem csupán a törvényhozó és a végrehajtó hatalom tehet lépéseket, hanem - a kényszerű korlátozások és előírások bevezetése előtt - a vállalatok, intézmények és maguk a fogyasztók is.#page#
Globális felszólítás
Az ENSZ 2000-ben indította útjára Globális Egyezség (Global Compact) programját, hogy előmozdítsa az üzleti világban a munkakörülmények javítását, az emberi jogok és a környezetvédelem ügyét, valamint a korrupció elleni harcot. A programhoz 2007 júliusáig 116 ország 4200 vállalata, társadalmi szervezete, alapítványa, kormányzati intézménye csatlakozott, Magyarországról tíz szervezet és vállalkozás, köztük multinacionális cégek helyi érdekeltségei (Ernst & Young, Coloplast), magyar nagyvállalatok (Mol, Magyar Posta), Budapest Főváros Önkormányzata, a Rádió C, a Demos Magyarország, az Adecco Személyzeti Tanácsadó Kft. és a Levegő Munkacsoport.
Ugyancsak 2007 júliusára világszerte 153 vállalat kötelezte magát, hogy csökkenti a tevékenysége során keletkező szén-dioxid-kibocsátást, egyúttal felszólítja az országok kormányait, hogy tegyenek többet az éghajlati változások enyhítéséért. A világ vezető nagyvállalatainak (nehéz- és építőipar - Alcoa, Lego, Airbus, IKEA, Lafarge; élelmiszeripar - Coca-Cola, Unilever, Cadbury; szolgáltató cégek - Deloitte, Allianz, Japan Airlines, China Containers; ITK szektor - British Telecom, Deutsche Telekom, Ricoh, SAP, Telefonica; energiaipar - OMV, Senoko Power) képviselői, valamint 53 amerikai, ázsiai és európai kis- és középvállalat által aláírt, a kiotói jegyzőkönyvhöz készült útmutatón alapuló dokumentumhoz (Caring for Climate) cégek ezrei csatlakozhatnak majd.
Magyarországon is elindultak az ENSZ és az EU fenntartható fejlődést elősegítő programjai. Így például a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, a Tisztább Termelés Magyarországi Központja és a REC Magyar Iroda által elindított Fenntartható termelési eljárások és fogyasztási szokások keretprogram célja olyan termelési eljárások és fogyasztási szokások támogatása, amelyek csökkentik a környezet terhelését. A keretprogram ma is folyó vitái után határozzák meg a programok finanszírozási lehetőségeit és az akciótervek részleteit.
A mindennapok lehetőségei
Bár a világméretű kampányban magyar cég egyelőre még nem vállalt szerepet, itthon is történtek előremutató lépések a klímaváltozás elleni fellépésben. Például a Pannon kezdeményezésére tavaly alapított Társadalmi Felelősségvállalás Napján idén júniusban nyolc nagyvállalat tett felajánlást szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére a napi működés és a cég tevékenységének egyes mozzanataiban: a mobilszolgáltató például a nem használt számítógépek kikapcsolására, az üres helyiségekben a villany lekapcsolására, a Nokia az irodai berendezések éjszakai kikapcsolására kötelezte magát, a Richter üzemeiben energiatakarékos izzók, alkonykapcsolók használatával és a víz újrahasznosításával oldja meg a környezetterhelés csökkentését.
500 kilométeren belüli repülő igénybevételének mellőzése
Legalább évi egy nemzetközi utazás kiváltása internetes eszközökkel (videotelefon-konferencia)
A gépkocsiflotta beszerzéseknél a szén-dioxid-kibocsátási érték figyelembevétele (max. 160 g/km, az EU előirányzatnak megfelelően)
A felsővezetők számára hibrid hajtású autók beszerzése
"Telekocsi-rendszer" bevezetése (az egy irányból érkezők egy autóval mennek dolgozni)
Az autóhasználat kiváltása tömegközlekedéssel (belső programok: autómentes napok kijelölése, zárható biciklitárolók, zuhanyozók építése, dolgozók ösztönzése stb.)
Távmunka-lehetőségek felmérése
Újrahasznosított papír bevezetése (100 kg/40 csomag újrahasznosított papírral megtakarítunk 410 kW elektromos energiát, 2650 liter vizet; 2,7 m3-rel kevesebb szemét, megmentünk 1,7 fát)
Kétoldalas nyomtatás bevezetése (erre alkalmas nyomtatókon ez legyen az alapbeállítás)
Csak a legszükségesebb dokumentumok kinyomtatása, faxolása
Nagyobb kiszerelések használata
Visszaváltható palackok használata
Szelektív hulladékgyűjtés megszervezése, szélesítése (ha egy átlagos háztartás egyéves hulladékának felét szelektíven gyűjtik, 1 tonna szén-dioxid-csökkenést érünk el)
1 óránál hosszabb eltávozáskor a számítógép kikapcsolása
Estére minden számítógép, nyomtató, fénymásoló kikapcsolása ("standby" üzemmódé is)
Energiatakarékos fényforrások használata (évente izzónként 70 kg csökkenés)
Üres szobákban, mellékhelyiségekben használat után a villany lekapcsolása
A munkavégzéshez ideális fényerősség meghatározása és betartása
24 Celsius-fok alatti kinti hőmérséklet esetén ne legyen bekapcsolva a klímaberendezés
22 Celsius-fok alá ne hűtse a helyiségeket a klíma (kivéve a speciális igényeket)
20 Celsius-foknál melegebbet ne produkáljon télen a fűtőberendezés
A szén-dioxid-kibocsátás szintjének általános felmérése a cégen belül, és a meghatározott szint alapján további százalékos csökkenés vállalása meghatározott idő alatt
Faültetés (egy fa 1 tonna szén-dioxidot semlegesít élete során)
A klímaváltozást valóban mérséklő programok támogatása (technológiák fejlesztése megújuló energiaforrások kihasználására, szelektív hulladékgyűjtés stb.)
Forrás: www.pannon.hu
Teljes cikk a Piac és Profit magazin nyári számában.