Lízingeljünk napenergiát!

Az emberek nem veszik meg a benzinkutakat vagy a közműipari vállalatokat. Akkor miért kellene megvásárolniuk a szoláreszközöket, vélik azok az üzletemberek, akik a szolárpanelek lízingeléséből húznak jó pénzt. A fogyasztónak a megtermelt energiát számlázzák ki havonta.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Köztudott, hogy minden órában elegendő napfény zúdul Földünkre, hogy azzal kielégítsük az emberiség egész éves energiafogyasztását. Ettől azonban nem jön még létre a szolár-alapú világgazdaság. Hiába vehetők igénybe Amerikában állami támogatások a családi házak napenergiás eszközökkel való ellátására, sokan még így sem tudják megengedni maguknak, hogy átálljanak a napenergiára. Az átlagembereknek a megtakarításaikat kellene rákölteniük, hogy felszereljék otthonaikat, amit csak némileg tesz kedvezővé, hogy a begyűjtött energia egy részét eladhatják az energiacégeknek, visszajuttatva az energiát a hálózatba.

A Solyndra hangos csődje -mely államilag garantált kölcsönt vett fel, így bedőlésekor az amerikai adófizetők pénzét rántotta magával- 2011-ben még inkább elrettentette a potenciális szolárpanel-vásárlókat. Ugyanakkor egyre több vállalkozás lépett be a helyére, ilyen a SunPower vagy a Sunrun – utóbbit két, a Stanford Business School-ban diplomázott üzletember irányítja, akik azért vetették meg lábukat a szolárbizniszben, mert életképes a piac, „a számok működnek”, nyilatkozták a New York Times-nak.

A lakóházakra szakosodott cégek közül a legnagyobb azonban a SolarCity, melynek egyik befektetője Elon Musk, a PayPal egykori alapítója, a Tesla elektromos autók mögött álló mogul. A SolarCity 1,5 milliárd dolláros részvénykibocsátást tervez.

Az amerikai piacon negyediknek számító Sungevity-t Danny Kennedy hozta létre, aki harcos Greenpeace-aktivistából avanzsált üzletemberré. Már 12 évesen tüntetésekre járt a környezetvédőkkel, azonban 1995-ben szakított a Greenpeace-szel, majd a kevésbé militáns Project Underground alapítójaként folytatta aktivista tevékenységét. 2000-ben San Franciscóban segített egy olyan kötvénykibocsátást, melynek keretében a város 100 millió dollárhoz jutott megújuló energiás projektek finanszírozására.

Cate Blanchett nemrég befektetőként szállt be Kennedy szolárcégébe, Mark Ruffalo pedig tőlük lízingeli háza tetejére a szolárpanelt. A Google is felismerte a módszerben rejlő lehetőségeket, és 355 millió dollárt szán befektetni a lakossági szolárlízing-szektorba.

A lízingelés előnyei

A lízingelés tulajdonképpen annyit tesz, hogy a vállalkozók szolgáltatást adnak el a vevőknek, nem terméket, magyarázza a New York Times. A megoldást Jigar Shah találta ki a SunEdison élén 2003-ban. Kliensei -mint a Whole Foods áruházlánc vagy az irodai eszközöket áruló Staples- nagy beruházás nélkül kaptak épületeik tetejére szolárpaneleket, s a SunEdison a megtermelt energia árát számlázta ki nekik, méghozzá 20 évig garantált, fix áron. Ez jóval kevesebbe került, mint a hagyományos erőművekből beszerezhető villamos energia, aminek aztán később még feljebb ment az ára, így a megtakarítás nagyobb lett.

Az eszközök árát és felszerelésének költségeit külső befektetők állták (a Goldman Sachs, a Wells Fargo és a MetLife), a SunEdison természetesen profittal kínálta ezeket nekik, s további bevételre tett szert a karbantartási munkálatokkal. A kliensek pedig olcsóbb áramot kaptak. Mindenki jól járt.

A lakossági szférában 2007-ben kezdett meghonosodni ez az üzleti modell. Kaliforniában az újonnan felszerelt szolárpanelek 63 % már lízingelt. Colorado államban ez az arány 80 százalék. Az ingatlantulajdonosok tehát nem birtokolják az eszközt. A New York Times-ban a SolarCity elnöke, Lyndon Rive a benzinfogyasztáshoz hasonlította az üzleti formulát: „Az emberek nem veszik meg a benzinkutakat vagy a közműipari vállalatokat. Akkor miért kellene megvenniük a szoláreszközöket?” Mégis ma is gyakran megesik vele, hogy a konferenciákon elregélt előadásai után a közönség tagjai továbbra is értetlenül kérdezik: „És mennyi ideig kell törleszteni a vételárat?”

Mennyivel olcsóbb?
Ha 100 dollár (20 000 forint) az átlagos havi fogyasztás:
A napenergia ezentúl 20 dollárba kerül
Az eszköz lízingje 65 dollárt emészt fel Összesen: 85 dollár
Megtakarítás: 15 %.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo