Igazoltan zöldek

Az emberi tevékenységek környezetterhelése nem újdonság. Számos kezdeményezés és felelős vállalati működés hívja fel rá a figyelmet, és mutat példát arra, hogyan hagyhatnánk kevesebb káros - és visszafordíthatatlan - következményt a követező nemzedékekre. A magyar és európai minősítő és tanúsító rendszerek is jól szolgálják a célt, de ezek egyelőre nemigen keltették fel a magyarországi vállalkozások érdeklődését. A fogyasztó vagy a megrendelő így csak saját belátására vagy a nem ellenőrzötten környezetbarát vállalati önmeghatározásra hagyatkozhat, ha zöld termék vagy szolgáltatás mellett kíván dönteni.

A multinacionális gyártók után ma már a kis- és középvállalatok (kkv) is felismerték, hogy a termékek energiatakarékos és környezetbarát jellemzői előnyt jelentenek: a környezettudatos vevők piaca az elkövetkező években folyamatos nő, ráadásul akár többet is hajlandók fizetni, ha tudják, hogy "zöld" terméket vagy szolgáltatást vásárolnak.

Semmit nem jelent

A fogyasztó azonban nincs könnyű helyzetben a választáskor, hiszen honnan is tudná, hogy az adott terméket tényleg környezetbarát módon állították elő, újrahasznosított anyagokból készült-e egyáltalán, vagy a gyártási folyamat alatt valóban odafigyeltek az energiafogyasztásra.

- Számos terméken van olyan felirat vagy címke, ami környezetbarát jellemzőt sugall, ez azonban nem feltétlenül fedi a valóságot - mondja Pap Imre, a Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület, a Követ szakértője. Az egyik ilyen logó, a két egymásba forduló nyíl például csak azt bizonyítja, hogy a termék előállítója befizette a kötelező környezetvédelmi termékdíjat. A három egymás felé mutató nyíl pedig azt jelenti, hogy a termék csomagolása vagy egyes összetevői újrahasznosíthatók. Ezek a termékek nem feltétlenül környezetbarátok, mindössze előállítójuk jogszabálykövető magatartásában lehetünk biztosak.

A tudatos fogyasztó - legyen magánszemély, cégbeszerző vagy állami szervezet - számos más jellemzőből döntheti el, hogy egy termék megvásárlásával előtérbe helyezi-e a zöldszempontokat. Néhány esetben ez egészen egyszerű is lehet: például egy Magyarországon termesztett biogyümölcs megvétele esetén tudhatjuk, hogy egyrészt a szállítás nem terhelte meg túlzottan a környezetet, mivel nem más országból kellett ideszállítani, másrészt a termesztése során nem használtak műtrágyát, ami szintén környezetkímélő.

A legtöbb esetben azonban csak több jellemző ismerete alapján lehet eldönteni, hogy környezetbarát-e egy termék. Ilyen a kevés csomagolás, a természetes alapanyag, a tartós használat lehetősége - hiszen ebben az esetben nem kell újat venni -, az alacsony energiafogyasztás vagy éppen az, hogy használata után újra feldolgozható, de legalábbis nem veszélyes hulladékként végzi. Jó példa erre egy egyszerű elem: a tölthető elem mindenképpen "zöldebb", mint egy hagyományos, hiszen sokkal tovább használható.

A teljes cikk a Piac és Profit áprilisi számában olvasható.

Véleményvezér

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.
Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja 

Okosabbak maradtak volna, ha csendben maradnak.
Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos

Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos 

Kísértetvasútállomás Csisztapusztán.
Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket

Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket 

Immár sehol nincsenek biztonságban az orosz katonák és hadi eszközök.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo