Igazoltan zöldek

Az emberi tevékenységek környezetterhelése nem újdonság. Számos kezdeményezés és felelős vállalati működés hívja fel rá a figyelmet, és mutat példát arra, hogyan hagyhatnánk kevesebb káros - és visszafordíthatatlan - következményt a követező nemzedékekre. A magyar és európai minősítő és tanúsító rendszerek is jól szolgálják a célt, de ezek egyelőre nemigen keltették fel a magyarországi vállalkozások érdeklődését. A fogyasztó vagy a megrendelő így csak saját belátására vagy a nem ellenőrzötten környezetbarát vállalati önmeghatározásra hagyatkozhat, ha zöld termék vagy szolgáltatás mellett kíván dönteni.

A multinacionális gyártók után ma már a kis- és középvállalatok (kkv) is felismerték, hogy a termékek energiatakarékos és környezetbarát jellemzői előnyt jelentenek: a környezettudatos vevők piaca az elkövetkező években folyamatos nő, ráadásul akár többet is hajlandók fizetni, ha tudják, hogy "zöld" terméket vagy szolgáltatást vásárolnak.

Semmit nem jelent

A fogyasztó azonban nincs könnyű helyzetben a választáskor, hiszen honnan is tudná, hogy az adott terméket tényleg környezetbarát módon állították elő, újrahasznosított anyagokból készült-e egyáltalán, vagy a gyártási folyamat alatt valóban odafigyeltek az energiafogyasztásra.

- Számos terméken van olyan felirat vagy címke, ami környezetbarát jellemzőt sugall, ez azonban nem feltétlenül fedi a valóságot - mondja Pap Imre, a Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület, a Követ szakértője. Az egyik ilyen logó, a két egymásba forduló nyíl például csak azt bizonyítja, hogy a termék előállítója befizette a kötelező környezetvédelmi termékdíjat. A három egymás felé mutató nyíl pedig azt jelenti, hogy a termék csomagolása vagy egyes összetevői újrahasznosíthatók. Ezek a termékek nem feltétlenül környezetbarátok, mindössze előállítójuk jogszabálykövető magatartásában lehetünk biztosak.

A tudatos fogyasztó - legyen magánszemély, cégbeszerző vagy állami szervezet - számos más jellemzőből döntheti el, hogy egy termék megvásárlásával előtérbe helyezi-e a zöldszempontokat. Néhány esetben ez egészen egyszerű is lehet: például egy Magyarországon termesztett biogyümölcs megvétele esetén tudhatjuk, hogy egyrészt a szállítás nem terhelte meg túlzottan a környezetet, mivel nem más országból kellett ideszállítani, másrészt a termesztése során nem használtak műtrágyát, ami szintén környezetkímélő.

A legtöbb esetben azonban csak több jellemző ismerete alapján lehet eldönteni, hogy környezetbarát-e egy termék. Ilyen a kevés csomagolás, a természetes alapanyag, a tartós használat lehetősége - hiszen ebben az esetben nem kell újat venni -, az alacsony energiafogyasztás vagy éppen az, hogy használata után újra feldolgozható, de legalábbis nem veszélyes hulladékként végzi. Jó példa erre egy egyszerű elem: a tölthető elem mindenképpen "zöldebb", mint egy hagyományos, hiszen sokkal tovább használható.

A teljes cikk a Piac és Profit áprilisi számában olvasható.

Véleményvezér

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében 

A ketchup ártalmatlannak bizonyult.
Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra

Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra 

Páratlan kilátás jár a NER-es birtok mellé.
Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak

Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak 

Bajban a kulturális és innovációs miniszter.
Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen

Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen 

Európa végére süllyedtünk.
Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen

Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen 

Az ügyeskedők nagy korszaka jöhet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo