Ideje máshogy gondolkodni!

A Budapest Klub Alapítvány immár tizenkét éve rendezte meg a Planetáris Tudat ünnepét a tavasz első napján. Az ünnepségre most először nem Budapesten, hanem a Balaton partján, Keszthelyen került sor. A város és a Budapest Klub kapcsolata 2009-ben született, amikor a helyi Környezetvédő Egyesület meghívta dr.László Ervin professzort egy előadás megtartására. A hatalmas érdeklődés mellett lezajlott eseményt egy év múlva a helyi egyetemen tartott előadás követte, a mostani rendezvény pedig a három szervezet közös munkájaként jött létre.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az est karmestere dr. Sági Mária, a Budapest Klub igazgatója volt, amely Gachályi András, Keszthely alpolgármesterének megnyitójával és ünnepi hangversennyel kezdődött.

A rendezvény címét dr.László Ervin előadása adta, amit izgalmasan egészítettek ki a Pannon Egyetem Georgikon Karának oktatói: dr. Pál László, dr. Alföldi Zoltán és dr.Tóth Gergely docensek előadásai, a morális változás szükségességéről, lehetőségéről, a morál és etika gazdaságban és tudományban betöltött szerepéről és felelősségéről, az együttgondolkodás és együttműködés nélkülözhetetlenségéről. A kerekasztal beszélgetés moderátora dr. Halm Tamás volt.

Morális változás kezdete

László Ervin előadásának gondolatai a moralitás témája köré összpontosultak: a válság túléléséhez morális változásra van szükség, bár e változás ideje kérdéses/bizonytalan. Fontosabb kérdés, milyen moralitás szükséges, hogy e változás megvalósulhasson? Úgy tűnik, a változás nem halad elég gyorsan ahhoz, hogy megelőzhessünk egy következő válságot. Mit tehetünk hát egy ilyen krízishelyzetben? Hagyhatjuk eluralkodni a bénultság érzését görcsösen ragaszkodva ahhoz, amit eddig elértünk, s ellenállni a változásnak, vagy menteni a menthetőt kis közösségünk számára? (László Ervinnek a Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2011 című konferencián elhangzott beszédéhez kattintson.)

A megoldás egy harmadik lehetőségben rejlik László Ervin szerint: ez pedig a belátás, amely a változás lehetőségét hordozza magában: a válság magában hordozza a veszély mellett az esélyt is. Ennek hite tömeges szinten eléri a kritikus (bifurkációs) pontot, mely önbeteljesítő jóslatként magával hozza a változást is. Tudatosítanunk kell, egy egész részei vagyunk mindannyian. Egyfajta közös tudat kialakítása tehát nélkülözhetetlen, közösségünk határai egy rendszerben elő egész emberi közösségre terjednek ki - véli a Budapest Klub alapítója, majd, hozzátette, hogy az emberiségnek az a fajta tudata - szemben a dualitással - vezethet el az új etika kialakulásához.

A többsejtű élő közösség

Pál László szerint a közgazdaságtan jelenlegi főáramának szemléletmódja megújításra szorul, hiszen nagyban felelős a ma már az egész bolygónkra kiterjedő, globális ökológiai és gazdasági válságért. A „mainstream" ökonomizmust középpontba állító gondolkodása helyett olyan megközelítésre van szükség, amely az ökológiai és élő rendszerek működési törvényszerűségeinek megismerése révén az eddigieknél jobban szolgálja az emberi közösségek életét és a bioszféra egészét.

A közgazdaságtan már nagyon régóta felhasználja a biológia tudományának fogalmait, sőt megállapításait gyakran beépíti szemléletmódjába - mondja az egyetemi docens. Szerinte az egészséges szervezetben egyetlen sejt sem jelentéktelen, azaz nincs kizárva a közösség életéből. Részesedik a táplálóanyagokból, az oxigénből, metabolitjait és a termelt szén-dioxidot leadhatja, azok elszállításra és kiválasztásra kerülnek. Az egészséges sejtek kooperálnak egymással, a sejtek közötti verseny elmozdul a szervezetek közötti szintre. A növekedés és a szaporodás elválik egymástól és nagyobb mértékben szabályozottá, illetve vezéreltté válik. Ezzel szemben a soksejtű szervezetben idegen, patogén egysejtűek behatolása vagy valamely saját sejt „tudatszintjének" elmozdulása az egysejtű szint felé betegséget okozhat - magyarázza Pál László. Az utóbbira példaként hozhatók fel a rosszindulatú tumoros megbetegedések. A hétköznapi életben csak „rák" elnevezéssel jelölt betegségcsoport nem más, mint az egysejtű „tudat", viselkedés megjelenése a többsejtű szervezetben. A betegség kiindulási forrását jelentő sejt „felrúgja" a többiekkel az egész érdekében kötött szövetségét, nem kívánja tovább ellátni a közösségért vállalt feladatait. (Mindenkibe be kell csepegtetni az egyéni felelősséget - véli Bagdy Emőke pszichológus.)

Az ember alkotta közösségek számára a sejtközösség nem minta, és fejlettségi szintjéből adódóan a sejtközösségeknél leírt jellemzők nem elérendő eszményképek, nem a fejlődés felső határai, sokkal inkább vizsgálódási pontok egyfajta önértékeléshez - állítja a Pannon Egyetem docense. Minden emberi közösség úton van valahol az emberi közösség-fejlődés belső útján is, amelynek eredményei csak a pszichológia, az erkölcs és az etika segítségével írhatók le helyesen. A fejlődés útja a modern életet és gazdálkodást átszövő személytelenségen át az egyre felelősebb és személyesebb közösségek irányába mutat, hiszen az ember tudatfejlődése, értékteremtő képességének gyarapodása a felelősség és a személyesség növekedésével együtt történik.

Tudomány és etika

A világ nagy - és egyre növekvő - részén olyan globális emberi civilizációt hoztunk létre, amely alapvetően a tudomány és technológia eredményein és azok alkalmazásain alapul - véli Alföldi Zoltán. Ugyanakkor rendkívül nagy mértékű és gyors gazdasági, kulturális és politikai változások következtek be az elmúlt évtizedekben, egy emberöltőnyi idő alatt, amelyet az erkölcs - Hans Jonas filozófus megállapítása szerint - nem volt képes követni. A gazdasági gyakorlatban egyre inkább úgy tartották, hogy a gazdasági folyamatok törvényszerűségének nem része az erkölcs, ezért az erkölcsöt és az erényeket kizárták a gazdaságpolitikából, ami elképesztő mértéktelenség és igazságtalanság kialakulásához vezetett. A jelenlegi gazdasági folyamatok súlyos környezeti és társadalmi konfliktusokat eredményeznek. Szellemi és anyagi értékteremtés az értékek erények kizárásával azonban lehetséges.

Szerinte amíg a tudomány szerepe egyrészt a változások, a fejlődés létrehozása és alakítása; másrészt feladata az alkalmazások következményeinek lekövetése, vizsgálata, társadalmi tudatosítása, és az igazolt, valós eredmények eljuttatása a döntéshozókhoz lenne, addig a tudományos eredmények egyik legnagyobb etikai problémája az eredmények megbízhatóságának megkérdőjelezése. Tágabb értelmezésben is igaz Aris és Leblanc (2012) megállapítása: „Amíg a genetikailag módosított szervezetek biztonságosságáról szóló tanulmányok többségét olyan cégek szolgáltatják, amelyek ezeket a termékeket létrehozzák, aligha lehet ezeket a tanulmányokat hiteles, megbízható adatforrásnak elfogadni." (Hivatásukat elkötelezettséggel és motiváltan gyakorló, tartalmas munkafeladatokat végző egyének nélkül nincsen fenntartható társadalom.)

A németországi Max Planck Intézetekben külön ombudsmanokat alkalmaznak, akiknek feladatuk, hogy tanácsokat adjanak és eljárjanak a rosszhiszemű tudományos magatartás gyanúja esetén (Marchan, 2009). Az Egyesült Királyság tudományos ügyekért felelős kormányhivatala pedig 2007-ben kidolgozott egy általános érvényű etikai kódexet a tudományos kutatásokban dolgozók részére. Ez az útmutató az élet, a törvények, a társadalmi érdek és a közjó tiszteletén, valamint olyan erkölcsi értékeken alapul, mint a szigorú következetesség, önzetlenség, tisztesség, őszinteség, és felelős kommunikáció. Az alábbi fontos követelményeket tartalmazza:

  • A szakértelem és gondosság követelménye a tudományos munkában,
  • Folyamatosan fejlesztett szaktudás megszerzése és mások segítése ebben,
  • Fellépés a rosszhiszemű, korrupt szakmai magatartás ellen,
  • Érdek-konfliktusok tisztázása,
  • Figyelem mások munkájára, eredményeik, jó hírnevük elismerése,
  • Az ellenőrzötten jog- és érték követő kutatómunka szükségessége,
  • Mások munkájának tisztelete és elismerése,
  • A kutatómunka emberekre, az élő és élettelen környezetre gyakorolt káros hatásainak minimalizálása, az ilyen hatások szükségességének igazolása,
  • A tudomány társadalmi hatásainak széles körű megvitatása,
  • Mások véleményeinek és érdekeinek figyelembe vétele,
  • A tudatos félrevezetés elkerülése, ennek megakadályozása,
  • A tudományos eredmények, elméletek alapos és őszinte megjelenítése és elbírálása.

     

Élet az ökonomizmus után

Bolygónk, s rajta mi emberek válságban vagyunk, ez immár közhely - nyitotta előadását Tóth Gergely. Szerinte először az ökológiai válságjelenségek jöttek az 1960-as évektől, legutóbb pedig a gazdaságiak 2008-tól. A bajok okának egyre többen a kapzsiságot tartják. Néhányan odáig mennek, hogy összeesküvés elméletekben kezdenek hinni (egyes csoportok, pl. multik, bankok haszonéhes összeesküvése), mások egyenesen az emberi fajt tartják reménytelenül rombolónak. Sokan visszasírják a természeti népek, az ősmagyarság, vagy az animista vallások feltételezett természeti és társadalmi harmóniáját. A közös nevező leginkább az, hogy ez így rossz. Abban azonban, hogy a pénzt szüntessük meg, a bankokat, vagy egyenesen kevéssé bánkódjunk az emberiség pl. James Lovelock által megjósolt kihalásáért / drasztikus visszafejlődéséért, abban a legkevésbé van egyetértés. A vita ideológiaivá fajult, jó példa erre, hogy az utca embere a három legfőbb fenntarthatósági probléma között említi a túlnépesedést, miközben a számok lassan pont az ellenkezőjét mutatják: még az ENSZ konzervatív becslései szerint is az elkövetkező három évtizeden belül a teljes termékenységi arányszám az egész világon a repordukciós szint alá süllyed.

De mi a bajok oka? - tette fel a kérdést a PE Georgikon Karának docense. Szerinte sokszor a rendkívül bonyolult problémák is visszavezethetők egy fő okra, amely mintegy láncreakcióként idézi elő a többi bajt, egyfajta ördögi körbe, sőt lefelé tartó spirálba rántva a közösséget. A szakember állítja, hogy nem a kapitalizmus eredeti alapeszméjével vagy a kamatos kamattal van a baj, inkább a helytelenül értelmezett gazdasági logika primátusával, amely már mintegy vallásként kormányozza Nyugat és Kelet, Észak és Dél gondolkodását.

A rendezvény „hivatalos" befejezése után az előadók és hallgatók a késői óra ellenére még hosszasan beszélgettek fehér asztal mellett. A Budapest Klubbal és László Ervin eszméivel létrejött találkozás nyomán megszületett az igény a folytatásra, egy háromoldalú együttgondolkodó műhely létrehozására.

Véleményvezér

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo