Hogyan hasznosítják szemétjüket a világvárosok?

A hulladékelhelyezési költségek gyorsabban nőnek, mint az infláció. Az Egyesült Államok 16 000 szennyvíztelepéből 544 használja az "anerobikus", vagyis oxigén nélküli emésztés, felbomlás módszerét, amit baktérium végez. E folyamatból hőt, fűtést tudnak produkálni, amivel 340 000 lakást látható el és 2,3 millió tonnás CO2-emissziót váltható ki.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A világ egyik legnagyobb hulladéktermelő városa, New York a 80-as években Edward Koch polgármester vezetése alatt kezdte energiává alakítani a szemete egy részét. A szemétégetők kiépítésén túl a környezetkímélőbb újrahasznosítás is megkezdődött.

A metropolisz utolsó szeméttelepét Rudolph Guliani záratta be 2001-ben. Azóta a város feleslegessé vált, újra nem hasznosított szeméthányadát a közutakon szállítják el, hogy vidéki szeméthegyeket gyarapítsanak vele. A módszer persze nem gazdaságos, rendkívül sokba kerül és óriási CO2-kibocsátással jár. Pennsylvania, Kelet-Ohio, Virginia és Dél-Karolina államok egyaránt bevételre tesznek szert azzal, hogy befogadják New York szemetét. - írta a New York Times.

Másfél taxi-hálózat

A szállítmányozás miatt az 1997-ben még 600 millió dolláros városi hulladék-büdzsé mára 1,3 milliárd dollárra nőtt! A város gyakorlatilag két eltérő taxi-hálózatot tart fenn: egyet a szerves és szervetlen hulladéknak, egyet meg az emberszabású utasoknak. Számítások szerint ugyanis a szemétszállítás annyi üzemanyagot fogyaszt el, amiből fél éven át megállás nélkül járhatnának New York taxijai.

A teherautók által fogyasztott energiának csak egyharmadát veszi igénybe a tehervonatos szállítás, és széndioxid-kibocsátása is harmada a kamionokénak (a New York Times által közölt becslés szerint a sínen történő szállítás így is 50 000 tonna ÜHG-kibocsátást eredményez évente).

Azok az üzemek, ahol meleg plazmát hoznak létre a szemétből, amiből szintetikus gázok állítanak elő; vagy ahol mikroorganizmusokkal, baktériumokkal bontatják le a szemetet, melynek során metánt produkálnak, és ezt áram-előállításra használják - kevesebb CO2-kibocsátást eredményeznek e folyamat során a szemétégetőkhöz képest.

Helyreállítani: strukturális hibák

  • New York nem számol fel szemétkezelési költséget a lakosainál. Nem ösztönzi hulladék-szétválogatásra és újrahasznosításra a polgárait azzal, hogy a szelektív gyűjtőszigeteket használó házaknál elengedi vagy mérsékli e szemétdíjat.
  • A szemétszállítást elektromos mozdonyokkal húzott vonatokkal kellene megoldani, és nem benzint fogyasztó közúti járművekkel.
  • A város hulladékának mindössze 15 százaléka köt ki a közeli Newark és Hempstead két üzemében, ahol energiát állítanak elő belőle. Ezek kevesebb mérgesgázt bocsátanak ki, mint a New York hulladékát befogadó szeméttelepek és ráadásul olcsóbb megoldás, mint a nagy távolságon történő szemétszállítás. Ha New York teljes hulladékforgalmát ily módon hasznosítanák városkörnyéki üzemekben, abból 145 000 ezer lakásnak elengedő áramot tudnának fejleszteni és évi 3 millió hordó üzemanyag felhasználását (és ÜHG-kibocsátását) spórolhatnák meg. Ez az energiakinyerés 65 millió dollárjába kerül a városnak, mégis jóval olcsóbb, mint a városi hulladék vidéki szeméttelepekre szállítása (lásd a keretes anyagot).

A modern szeméttelepeket már ellátták metán-elvonó berendezésekkel, így a rothadó szemét nem olyan káros a levegőre nézve, mégis dupla annyi az emissziója, mint a szemétből energiát nyerő üzemeknek, derült ki az amerikai Környezetvédelmi Hatóság (EPA) 2009-es tanulmányából.

Európa jobban hasznosítja a szemetét

Az Európai Unió tiltja az új szeméttelepek létrehozását és az így raktározott hulladékmennyiség csökkentésére, annak inkább újrahasznosítására fogja rá a tagállamokat.

Az 5,5 milliós lélekszámú Dániában 29 olyan erőmű létezik, amely hulladékból teremt elő áramot. 98 helység működik ebből az energiából. Európa-szerte 400 hasonló létesítmény üzemel, a legtöbb -Dánia után- Németországban és Hollandiában. Az Egyesült Államokban 87 ilyen üzem működik, de egyetlenegy új telep építését sem tervezik, holott 24 állam megújulónak minősítette az innen kikerülő energiát, vagyis állami támogatásra alkalmasnak.

A támogatás az égető-üzemekre is ráférne, hiszen többségük 15 évnél idősebb, és előbb-utóbb korszerűsítésre szorul. A teljesség kedvéért azt is meg kell jegyezni: a vonakodás egyik oka, hogy a felújítás 300 millió dollárba is belekerülhet.

Dániában állítólag azért szeretik ezt a technológiát a környező lakók, mert csökkenti a fűtési költségeket és ettől nő a lakásuk értéke. A teherautókkal behozott szemetet ráütésszerűen ellenőrzik, s ha újrahasznosítható dolgokat találnak benne, pénzbírsággal büntetik azt a települést, ahonnan származik.

Dániában csak a hulladék 4 százaléka gyarapítja a szeméthegyeket és 1 százalékot különítenek el egy németországi sóbánya helyén, mint veszélyes hulladékot (vegyi anyagok, festékek stb.). A dán szemét 61 százalékát újrahasznosítják, 34 százalékot égetéssel energiává alakítanak.

A New York Times szerint a mai szemétégetők nem sokban hasonlítanak a régi üzemekhez. Filtereik kiszűrik a nitrogénoxidot, a kéndioxidot, a furánt és más nehézfémeket - utóbbiakat eladják, az építőiparban és nehéziparban használják fel ismét. Az EU szigorú légszennyezési és vízvédelmi szabályozásai által megengedett szintnek mindössze 10-20 százalékát bocsátják ki ezek az égető-üzemek.

A nyugati szemétégetőkbe rendszerint az újrahasznosításra alkalmatlan anyagok kerülnek. A környezetvédő csoportok mégis helytelenítik a szemétégetők építését, mondván, ha pénzt fektetnek a létrehozásukba, onnantól kezdve el kell látni azokat hulladékkal, vagyis a szemét egy hányada megakad ebben a körben, így a lakosság nem lesz arra ösztönözve, hogy a szelektív gyűjtést és az újrahasznosítást (recycling) válassza.

A városi szemét ökológiai lábnyoma
  • New York újra nem hasznosított, szeméttelepeken rothadó hulladéka évente 1,2 millió tonna üvegházgázt ereget ki magából (főként metánt, ami hússzor kártékonyabb hatással van a légkörre, mint a széndioxid)
  • Évente 55 000 tonna üvegházgázt eresztenek a levegőbe azok a szemétszállító járművek, amik a napi 11 000 tonna hulladékot több száz kilométeres távolságra viszik (vasárnap kivételével gyakorlatilag megállás nélkül).
  • Az éves szemétszállítás annyi üzemanyagot használ el, amiből a város taxijai fél éven át nonstop tudnának üzemelni.
  • A szemétszállítás teljes éves ÜHG-kibocsátása a Con Edison energiahálózat áramtermeléssel járó emissziójának felével egyenlő.
  • New York tavaly 307 millió dollárt fizetett 4 millió tonna szemét vidékre szállításáért.
  • Szemétégető üzemek Európában: több mint 400. Az Egyesült Álllamokban: 87

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo