Nem hajlandók befizetni károsanyag kibocsátásuk után a kínai légitársaságok az Európai Unió (EU) kibocsátás-kereskedelmi rendszerébe - jelentette be Csaj Haj-po (Chai Haibo), a kínai légiközlekedési szövetség (CATA) helyettes főtitkára. Csaj korábban illegálisnak és értelmetlennek nevezte a január 1-jén életbe lépett új szabályozás, mely az európai légtérben közlekedő összes jármű számára károsanyag-kibocsátási kvóták megállapítását írja elő, s ezek túllépése esetén fizetésre kötelezi az országokat. Kína számára ez idén 800 millió jüan (31,1 milliárd forint) fizetési kötelezettséget jelentene, s az iparág bővülésével a számla összege 2020-ra akár a 17,6 milliárd jüant (685 milliárd forint) is elérheti - kalkulálják a szakértők.
Kína tavaly június óta jogi válaszlépésekkel fenyeget, s megtorló intézkedések bevezetését sem zárja ki, mely komoly feszültségekhez vezethet. A csendes-óceáni térség többi légitársasága valószínűleg a repülőjegybe építve az utasokra hárítja át a költségeket, az ausztrál Quantas Airways pedig a CATA-hoz hasonlóan pert fontolgat. India a kibocsátási adatok visszatartásával fenyeget, a repülési jogokról szóló kétoldalú megállapodások ugyanis nem tartalmaznak ilyen kötelezettséget.
Az ügy bíróság elé vitelével Kína nem fog sietni. A jogszabályt a luxemburgi Európai Bíróság előtt megtámadó Amerikai Légiszállítási Szövetség (ATAA) ugyanis decemberben elvesztette a pert, a kvótákat túllépők bírságainak beszedése pedig csak 2013 márciusában kezdődik. A CATA nemzetközi összefogásra és közös nyomásgyakorlásra szólította fel az előírást ellenző országokat.
Novemberben az Egyesült Nemzetek Szervezetének (ENSZ) Nemzetközi Polgári Repülési Szervezete egy nyilatkozatot fogadott el, melyben az EU-t arra kéri, mentesítse a nemzetközi légiszállítókat a kibocsátás-kereskedelmi rendszerének hatálya alól. A dokumentumot 26 ország, köztük - Kínán kívül - az Egyesült Államok, Oroszország és Japán is aláírta.
A turisták azért kellenének
Az Európai Turisztikai Bizottság rendkívül nagy potenciált lát az Európába irányuló kínai turizmusforgalom növelésében, ezért az európai marketingszervezet új stratégiájában kiemelt hangsúlyt kapott Kína mint Európa egyik legfontosabb küldőpiaca, ahonnan nagyszámú, fizetőképes beutazó forgalom várható hosszú távon.
Az Európai Turisztikai Bizottság (European Travel Commission, ETC) és az Európai Bizottság (European Comission, EC) közelmúltban kötött megállapodása értelmében a két szervezet a jövőben közösen dolgozik azon, hogy növelje Európa ismertségét a tengerentúli feltörekvő piacokon. Az együttműködés első lépéseként Pekingben találkoztak az európai és a kínai turizmusipar vezető képviselői december elején, hogy Európát mint turisztikai desztinációt bemutassák a kínai szakmának, valamint, hogy ünnepélyes keretek között elindítsák a közös európai turisztikai portál, a visiteurope.com kínai verzióját. A szakmai eseményen részt vettek az európai nemzeti turisztikai marketingszervezetek vezető szakemberei is.