"Eljött a cselekvés ideje"

Bár a magyar lakosság egyre nagyobb figyelmet szentel a klímaváltozásnak, így egyre inkább környezettudatosan gondolkodik, sok még a tennivaló. Ennek megfelelően a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Klíma Programot indít, melynek fő célja a figyelemfelkeltés és a szemléletváltás elindítása.

Fontos kérdés, hogy a fiatalok milyen értékrendet tesznek magukévá, így mennyire foglalkoznak a környezettudatossággal, a felelősségvállalással - jelentette ki Fodor Gábor, környezetvédelmi és vízügyi miniszter egy mai sajtótájékoztatón. Szerinte a klímaváltozás iránti felelős gondolkodás lehet az a közös pont, amit akár politikai hovatartozástól függetlenül is mindenki magáévá tehet.

Az utóbbi időszak felméréseiből kiderül, hogy a magyarok hallottak már az éghajlatváltozásról és az azzal kapcsolatos problémákról, ám azt is világosan kilátszik, hogy kétharmaduk nem tartja elegendőnek a politikai és a gazdasági élet hozzáállását a témához - folytatta mondanivalója a zöldminiszter.  Éppen ezért szerinte "eljött a cselekvés ideje", hogy a környezettudatos gondolkodást mindenkiben elültessék.

A lakosság szemléletváltására azért is szükség van, mert a hazánkban elfogyasztott energia 38 százalékát a lakosság használja fel, elsősorban épületek fűtéséhez és melegvíz előállításához. Márpedig az ingatlanokhoz kapcsolódó energiafelhasználás csökkentésével egyszerre lehet kisebb a fűtés- és villanyszámla, miközben csökken a klímaváltozásért leginkább felelős CO2 és egyéb károsanyag-kibocsátás. (Magyarországon a családi házaknak a legrosszabb az energetikai állapota, ha ezen sikerülne javítani, akkor 10 százaléknyi energiát spórolhatna az ország.)

A lakosság más téren is tehet a klímaváltozás negatív hatásai ellen: ha víz és energiatakarékos háztartási gépeket vásárolunk, ha szelektíven gyűjtjük a szemetet, vagy papírzacskót használunk a műanyag helyet, máris tettünk valamit az emberiség jövőjéért - jelentette ki Fodor Gábor. (Száz italos kartondobozból mindössze nyolcat hasznosítunk újra, a cél az lenne, hogy 2020-ra elérjük a 20 százalékot.)

Figyelemfelkeltés és szemléletváltás

Ebben a felfogásban indította el a minisztérium a Klíma Programot. A több mint egyhónapos akció során leginkább a figyelemfelkeltés és a szemléletváltás elérése a KvVM célja, ennek érdekében hat vidéki nagyvárosban (Miskolc, Szeged, Debrecen, Pécs, Zalaegerszeg, Nyíregyháza) tartanak úgynevezett klímanapokat, ahol többek közt filmvetítéssel, programok ismertetésével, klímasátorral és gyerekprogramokkal várják az érdeklődőket.

A tervek között szerepel az is, hogy minden évben annyi facsemetét ültessenek el, ahány csecsemő születik akkor. Az első ilyen eseményt a Klíma Program apropójából tartják meg Tardon, közel százezer fa elültetésével.

A program során átfogó reklámkampány is indul: óriásplakátokon, a sajtóban, valamint televíziós és rádiószpotokban adnak tanácsokat a nagyközönségnek a vízzel, a hulladékkal, az energiával és a levegővel kapcsolatban. (A globális klímahatásoknál akár 30-40 százalékkal is nagyobb hőemelkedésre lehet számítani a Kárpát-medencében.)

A gazdasági szereplőket is bevonnák

A KvVM elismert gazdasági szereplőkből álló Klímatanácsadó Testületet hozna létre, melynek fő feladata az lenne, hogy elősegítse a klímaváltozás elleni harc hatékony megvalósítását - jelentette ki Fodor Gábor. Emellett a testület - a minisztériummal közösen - ajánlásokat fogalmazna meg a környezettudatos vállalatirányítás terén. (Hogyan lehet környezettudatos egy cég? Mennyire figyelnek erre a hazai vállalatok? Innen megtudhatja!)

Ugyancsak célja a zöldminisztériumnak, hogy rávegyék a 100 legnagyobb hazai céget, hogy úgynevezett cselekvési tervet készítsenek. Ennek kellene tartalmaznia, hogy milyen klímabarát, környezettudatos működést képzelnek el, illetve ezt mikor valósítják meg.

Szemléletformálás bulizás közben

A zene és a környezetvédelem összekapcsolható fogalmak, ezt már többen, így Bono, Sting és több reggae sztár is bizonyította - közölte Bognár Attila, a sajtótájékoztatónak helyszínt adó A38 Hajó programigazgatója. Ennek fényében indították el a "Proteck & Protest" című programsorozatot, mely során olyan zenészeket hívnak, akik korábban már többször felemelték a hangjukat a környezettudatos gondolkodás mellett.

Bognár Attila elmondása szerint nem csak a programokkal, hanem több más módon is védik a környezetüket: ők voltak az elsők, akik nem "vadplakátoltak" a városban, hanem inkább az internetet használják programjaik népszerűsítésére. Ha mégis készítenek prospektusukat, akkor pedig odafigyelnek, hogy újrahasznosított papírt használjanak.

Ha ismert, közkedvelt intézmények, zenészek, színészek, művészek karolják fel a klímavédelem ügyét, azzal sok olyan embert is segítenek meggyőzni ennek fontosságáról, akiket a politikusok sosem tudnának megszólítani - közölte ezzel kapcsolatban Fodor Gábor. (Napirenden van az adózási rendszer zöldítése, ezzel párhuzamosan pedig azt szeretné az állam, ha a cégek nagyobb figyelmet szentelnének a fenntarthatóságra.)

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo