"Eljött a cselekvés ideje"

Bár a magyar lakosság egyre nagyobb figyelmet szentel a klímaváltozásnak, így egyre inkább környezettudatosan gondolkodik, sok még a tennivaló. Ennek megfelelően a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Klíma Programot indít, melynek fő célja a figyelemfelkeltés és a szemléletváltás elindítása.

Fontos kérdés, hogy a fiatalok milyen értékrendet tesznek magukévá, így mennyire foglalkoznak a környezettudatossággal, a felelősségvállalással - jelentette ki Fodor Gábor, környezetvédelmi és vízügyi miniszter egy mai sajtótájékoztatón. Szerinte a klímaváltozás iránti felelős gondolkodás lehet az a közös pont, amit akár politikai hovatartozástól függetlenül is mindenki magáévá tehet.

Az utóbbi időszak felméréseiből kiderül, hogy a magyarok hallottak már az éghajlatváltozásról és az azzal kapcsolatos problémákról, ám azt is világosan kilátszik, hogy kétharmaduk nem tartja elegendőnek a politikai és a gazdasági élet hozzáállását a témához - folytatta mondanivalója a zöldminiszter.  Éppen ezért szerinte "eljött a cselekvés ideje", hogy a környezettudatos gondolkodást mindenkiben elültessék.

A lakosság szemléletváltására azért is szükség van, mert a hazánkban elfogyasztott energia 38 százalékát a lakosság használja fel, elsősorban épületek fűtéséhez és melegvíz előállításához. Márpedig az ingatlanokhoz kapcsolódó energiafelhasználás csökkentésével egyszerre lehet kisebb a fűtés- és villanyszámla, miközben csökken a klímaváltozásért leginkább felelős CO2 és egyéb károsanyag-kibocsátás. (Magyarországon a családi házaknak a legrosszabb az energetikai állapota, ha ezen sikerülne javítani, akkor 10 százaléknyi energiát spórolhatna az ország.)

A lakosság más téren is tehet a klímaváltozás negatív hatásai ellen: ha víz és energiatakarékos háztartási gépeket vásárolunk, ha szelektíven gyűjtjük a szemetet, vagy papírzacskót használunk a műanyag helyet, máris tettünk valamit az emberiség jövőjéért - jelentette ki Fodor Gábor. (Száz italos kartondobozból mindössze nyolcat hasznosítunk újra, a cél az lenne, hogy 2020-ra elérjük a 20 százalékot.)

Figyelemfelkeltés és szemléletváltás

Ebben a felfogásban indította el a minisztérium a Klíma Programot. A több mint egyhónapos akció során leginkább a figyelemfelkeltés és a szemléletváltás elérése a KvVM célja, ennek érdekében hat vidéki nagyvárosban (Miskolc, Szeged, Debrecen, Pécs, Zalaegerszeg, Nyíregyháza) tartanak úgynevezett klímanapokat, ahol többek közt filmvetítéssel, programok ismertetésével, klímasátorral és gyerekprogramokkal várják az érdeklődőket.

A tervek között szerepel az is, hogy minden évben annyi facsemetét ültessenek el, ahány csecsemő születik akkor. Az első ilyen eseményt a Klíma Program apropójából tartják meg Tardon, közel százezer fa elültetésével.

A program során átfogó reklámkampány is indul: óriásplakátokon, a sajtóban, valamint televíziós és rádiószpotokban adnak tanácsokat a nagyközönségnek a vízzel, a hulladékkal, az energiával és a levegővel kapcsolatban. (A globális klímahatásoknál akár 30-40 százalékkal is nagyobb hőemelkedésre lehet számítani a Kárpát-medencében.)

A gazdasági szereplőket is bevonnák

A KvVM elismert gazdasági szereplőkből álló Klímatanácsadó Testületet hozna létre, melynek fő feladata az lenne, hogy elősegítse a klímaváltozás elleni harc hatékony megvalósítását - jelentette ki Fodor Gábor. Emellett a testület - a minisztériummal közösen - ajánlásokat fogalmazna meg a környezettudatos vállalatirányítás terén. (Hogyan lehet környezettudatos egy cég? Mennyire figyelnek erre a hazai vállalatok? Innen megtudhatja!)

Ugyancsak célja a zöldminisztériumnak, hogy rávegyék a 100 legnagyobb hazai céget, hogy úgynevezett cselekvési tervet készítsenek. Ennek kellene tartalmaznia, hogy milyen klímabarát, környezettudatos működést képzelnek el, illetve ezt mikor valósítják meg.

Szemléletformálás bulizás közben

A zene és a környezetvédelem összekapcsolható fogalmak, ezt már többen, így Bono, Sting és több reggae sztár is bizonyította - közölte Bognár Attila, a sajtótájékoztatónak helyszínt adó A38 Hajó programigazgatója. Ennek fényében indították el a "Proteck & Protest" című programsorozatot, mely során olyan zenészeket hívnak, akik korábban már többször felemelték a hangjukat a környezettudatos gondolkodás mellett.

Bognár Attila elmondása szerint nem csak a programokkal, hanem több más módon is védik a környezetüket: ők voltak az elsők, akik nem "vadplakátoltak" a városban, hanem inkább az internetet használják programjaik népszerűsítésére. Ha mégis készítenek prospektusukat, akkor pedig odafigyelnek, hogy újrahasznosított papírt használjanak.

Ha ismert, közkedvelt intézmények, zenészek, színészek, művészek karolják fel a klímavédelem ügyét, azzal sok olyan embert is segítenek meggyőzni ennek fontosságáról, akiket a politikusok sosem tudnának megszólítani - közölte ezzel kapcsolatban Fodor Gábor. (Napirenden van az adózási rendszer zöldítése, ezzel párhuzamosan pedig azt szeretné az állam, ha a cégek nagyobb figyelmet szentelnének a fenntarthatóságra.)

Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.
Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket

Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket 

A cseh miniszterelnöki szék várományosa váratlanul kemény oroszellenes gondolattal állt elő.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo