Bemutatták a "jövő" technológiáit

Hogyan csökkenthetjük az állandóan növekvő energiaéhséget? Milyen új akkumulátorok várhatóak a jövőben? Mi válthatja fel pár éven (évtizeden) belül a benzint? Nem kell villany, mert a tapéta fog világítani? Minden lépésnél változik ruháink színösszetétele? Ezekre és számos más kérdésre is választ kaptunk a BASF bemutatóján.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Az egyre inkább növekedő energiaigényeket a mostani technológiákkal nem fogjuk tudni megoldani, ezért állandóan keresni kell az új lehetőségeket - jelentette ki Herbert Frankenstein, a BASF vegyipari vállalat közép- és kelet európai központjának vezetője a cég "Innovatív megoldások seregszemléje" címmel szervezett bécsi rendezvényén.

Amennyiben folytatódik a mostani pazarlás és ennek következtében két Celsius fokkal emelkedik bolygónkon az átlaghőmérséklet, már számíthatunk az időjárás megbolondulására, az előre jelzett négyfokos változás pedig a tengerszint 7 centiméteres emelkedését hozza magával, aminek következményei egyelőre beláthatatlanok - emelte ki a vezető. A megoldást szerinte a biotechnológia nyújthatja, amivel kapcsolatban a következőket üzente a kétkedőknek: "ha van kifogás, akkor mutassák a megoldást."

A probléma nemcsak a jövőé, hanem a jelené is: napjainkban 850 millió ember éhezik, naponta százezren hallnak meg alultápláltság miatt - sorolta a szomorú tényeket Herbert Frankenstein. A megoldást így gyorsan kell megtalálni, ráadásul tovább rontja a helyzetet, hogy a számítások szerint 2050-ben már - a jelenlegi 6,5 helyett - 9 milliárd lakosa lesz a Földnek - harmadnyival több éhező száj. Az energiaprobléma megoldását így szerinte sem lehet az élelmiszertermelés kárára folytatni, hiszen alapból "nincs annyi termőterület, amivel az emberiség csökkenteni tudná az energiaéhségét".

Ötletek, elképzelések

Ennek a gondolkodásnak megfelelően a BASF is klímavédelmi programot indított, így 61 százalékkal csökkentették a széndioxid kibocsátásukat, ám nem állnak le ennyinél, a tervek szerint ugyanis további 25 százalékkal kevesebb szennyező anyagot jutatnának a légkörbe.

Ezzel párhuzamosan innovatív megoldásokat is keresnek az energiafelhasználás csökkentésére: nemrég egy olyan anyagot fejlesztettek ki, amelyet a vakolatba bedolgozva lehet használni az építkezéseknél. Az új anyag a napsütötte időben felveszi a meleget és a hidegben adja le azt, ezzel pedig jelentősen csökkenti a fűtési/hűtési költségeket, amivel nemcsak energiát, hanem pénzt is spórolhatunk.

De ugyancsak kidolgoztak egy olyan tapétát ami világít, vagy újfajta izzókat, amik a jelenleginél jóval tovább bírják és kevesebb energiát fogyasztanak. Elkészült egy olyan szigetelőanyag kialakítása is, ami jóval kevesebb helyet foglal - ez főleg a régi házak renoválásánál lehet létfontosságú, ahol a korábbi tervezők nem számították bele az akár 10 centiméternyi vastagságot is elérő szigetelők használatát.

Egy másik újszerű anyagot is bemutattak: a mozgásra változó színű festéket. Bár a fejlesztés még korai szakaszában van, a tervezők szerint elképzelhető, hogy akár tíz év múlva minden lépésnél változni fog a ruhánk színe.

Benzin és akkumulátorok nélkül?

Talán az egyik legérdekesebb fejlesztése a cégnek a 2001 óta fejlesztett úgynevezett üzemanyagcella, amivel a ma használatos akkumulátorokat váltanák le. Ezek a cellák nem égéssel, hanem kémiai reakció segítségével állítanak elő elektromos áramot, mely során a rendszerbe juttatott hidrogén molekula, egyetlen elektronját leadva a levegőben található oxigénnel lép reakcióba, a folyamat végén pedig víz keletkezik.

A rendszer előnye, hogy nincs szüksége töltésre, csupán a hidrogént tartalmazó közeget kell pótolni. A BASF szakemberei szerint így egy töltéssel akár háromszor annyi ideig is bírják az újfajta aksik, mint a ma használatosak.

Az egyetlen és legnagyobb problémát az ár okozza: az üzemanyagcellák ugyanis túl drágák, hiszen a katalizátort egyelőre csak nemesfémből - pl. platina - tudják elkészíteni, így ma még 5 ezer dollárba (kb 750 ezer forint) kerülne egy ilyen cella a laptopokba. Viszont a technológia adott, akár személyautókba is be lehetne építeni, ezek ára azonban akár a két-háromszorosára is emelkedne az új meghajtástól.

Volt akinek persze ez sem drága: az amerikai hadsereg már megvett néhány példányt, hogy például a napokig terepen "dolgozó" kommandósok akkor is fel tudják tölteni a kommunikációs eszközeiket, ha nem találnak elektromos áramot.

A BASF szakemberei szerint azonban eljön az idő, amikor a személygépkocsikat is ezekkel az üzemanyagcellákkal fogják hajtani. Addig azonban kértek még 10-15 évet.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo