Bemutatták a "jövő" technológiáit

Hogyan csökkenthetjük az állandóan növekvő energiaéhséget? Milyen új akkumulátorok várhatóak a jövőben? Mi válthatja fel pár éven (évtizeden) belül a benzint? Nem kell villany, mert a tapéta fog világítani? Minden lépésnél változik ruháink színösszetétele? Ezekre és számos más kérdésre is választ kaptunk a BASF bemutatóján.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az egyre inkább növekedő energiaigényeket a mostani technológiákkal nem fogjuk tudni megoldani, ezért állandóan keresni kell az új lehetőségeket - jelentette ki Herbert Frankenstein, a BASF vegyipari vállalat közép- és kelet európai központjának vezetője a cég "Innovatív megoldások seregszemléje" címmel szervezett bécsi rendezvényén.

Amennyiben folytatódik a mostani pazarlás és ennek következtében két Celsius fokkal emelkedik bolygónkon az átlaghőmérséklet, már számíthatunk az időjárás megbolondulására, az előre jelzett négyfokos változás pedig a tengerszint 7 centiméteres emelkedését hozza magával, aminek következményei egyelőre beláthatatlanok - emelte ki a vezető. A megoldást szerinte a biotechnológia nyújthatja, amivel kapcsolatban a következőket üzente a kétkedőknek: "ha van kifogás, akkor mutassák a megoldást."

A probléma nemcsak a jövőé, hanem a jelené is: napjainkban 850 millió ember éhezik, naponta százezren hallnak meg alultápláltság miatt - sorolta a szomorú tényeket Herbert Frankenstein. A megoldást így gyorsan kell megtalálni, ráadásul tovább rontja a helyzetet, hogy a számítások szerint 2050-ben már - a jelenlegi 6,5 helyett - 9 milliárd lakosa lesz a Földnek - harmadnyival több éhező száj. Az energiaprobléma megoldását így szerinte sem lehet az élelmiszertermelés kárára folytatni, hiszen alapból "nincs annyi termőterület, amivel az emberiség csökkenteni tudná az energiaéhségét".

Ötletek, elképzelések

Ennek a gondolkodásnak megfelelően a BASF is klímavédelmi programot indított, így 61 százalékkal csökkentették a széndioxid kibocsátásukat, ám nem állnak le ennyinél, a tervek szerint ugyanis további 25 százalékkal kevesebb szennyező anyagot jutatnának a légkörbe.

Ezzel párhuzamosan innovatív megoldásokat is keresnek az energiafelhasználás csökkentésére: nemrég egy olyan anyagot fejlesztettek ki, amelyet a vakolatba bedolgozva lehet használni az építkezéseknél. Az új anyag a napsütötte időben felveszi a meleget és a hidegben adja le azt, ezzel pedig jelentősen csökkenti a fűtési/hűtési költségeket, amivel nemcsak energiát, hanem pénzt is spórolhatunk.

De ugyancsak kidolgoztak egy olyan tapétát ami világít, vagy újfajta izzókat, amik a jelenleginél jóval tovább bírják és kevesebb energiát fogyasztanak. Elkészült egy olyan szigetelőanyag kialakítása is, ami jóval kevesebb helyet foglal - ez főleg a régi házak renoválásánál lehet létfontosságú, ahol a korábbi tervezők nem számították bele az akár 10 centiméternyi vastagságot is elérő szigetelők használatát.

Egy másik újszerű anyagot is bemutattak: a mozgásra változó színű festéket. Bár a fejlesztés még korai szakaszában van, a tervezők szerint elképzelhető, hogy akár tíz év múlva minden lépésnél változni fog a ruhánk színe.

Benzin és akkumulátorok nélkül?

Talán az egyik legérdekesebb fejlesztése a cégnek a 2001 óta fejlesztett úgynevezett üzemanyagcella, amivel a ma használatos akkumulátorokat váltanák le. Ezek a cellák nem égéssel, hanem kémiai reakció segítségével állítanak elő elektromos áramot, mely során a rendszerbe juttatott hidrogén molekula, egyetlen elektronját leadva a levegőben található oxigénnel lép reakcióba, a folyamat végén pedig víz keletkezik.

A rendszer előnye, hogy nincs szüksége töltésre, csupán a hidrogént tartalmazó közeget kell pótolni. A BASF szakemberei szerint így egy töltéssel akár háromszor annyi ideig is bírják az újfajta aksik, mint a ma használatosak.

Az egyetlen és legnagyobb problémát az ár okozza: az üzemanyagcellák ugyanis túl drágák, hiszen a katalizátort egyelőre csak nemesfémből - pl. platina - tudják elkészíteni, így ma még 5 ezer dollárba (kb 750 ezer forint) kerülne egy ilyen cella a laptopokba. Viszont a technológia adott, akár személyautókba is be lehetne építeni, ezek ára azonban akár a két-háromszorosára is emelkedne az új meghajtástól.

Volt akinek persze ez sem drága: az amerikai hadsereg már megvett néhány példányt, hogy például a napokig terepen "dolgozó" kommandósok akkor is fel tudják tölteni a kommunikációs eszközeiket, ha nem találnak elektromos áramot.

A BASF szakemberei szerint azonban eljön az idő, amikor a személygépkocsikat is ezekkel az üzemanyagcellákkal fogják hajtani. Addig azonban kértek még 10-15 évet.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo