Az egyre inkább növekedő energiaigényeket a mostani technológiákkal nem fogjuk tudni megoldani, ezért állandóan keresni kell az új lehetőségeket - jelentette ki Herbert Frankenstein, a BASF vegyipari vállalat közép- és kelet európai központjának vezetője a cég "Innovatív megoldások seregszemléje" címmel szervezett bécsi rendezvényén.
Amennyiben folytatódik a mostani pazarlás és ennek következtében két Celsius fokkal emelkedik bolygónkon az átlaghőmérséklet, már számíthatunk az időjárás megbolondulására, az előre jelzett négyfokos változás pedig a tengerszint 7 centiméteres emelkedését hozza magával, aminek következményei egyelőre beláthatatlanok - emelte ki a vezető. A megoldást szerinte a biotechnológia nyújthatja, amivel kapcsolatban a következőket üzente a kétkedőknek: "ha van kifogás, akkor mutassák a megoldást."
A probléma nemcsak a jövőé, hanem a jelené is: napjainkban 850 millió ember éhezik, naponta százezren hallnak meg alultápláltság miatt - sorolta a szomorú tényeket Herbert Frankenstein. A megoldást így gyorsan kell megtalálni, ráadásul tovább rontja a helyzetet, hogy a számítások szerint 2050-ben már - a jelenlegi 6,5 helyett - 9 milliárd lakosa lesz a Földnek - harmadnyival több éhező száj. Az energiaprobléma megoldását így szerinte sem lehet az élelmiszertermelés kárára folytatni, hiszen alapból "nincs annyi termőterület, amivel az emberiség csökkenteni tudná az energiaéhségét".
Ötletek, elképzelések
Ennek a gondolkodásnak megfelelően a BASF is klímavédelmi programot indított, így 61 százalékkal csökkentették a széndioxid kibocsátásukat, ám nem állnak le ennyinél, a tervek szerint ugyanis további 25 százalékkal kevesebb szennyező anyagot jutatnának a légkörbe.
Ezzel párhuzamosan innovatív megoldásokat is keresnek az energiafelhasználás csökkentésére: nemrég egy olyan anyagot fejlesztettek ki, amelyet a vakolatba bedolgozva lehet használni az építkezéseknél. Az új anyag a napsütötte időben felveszi a meleget és a hidegben adja le azt, ezzel pedig jelentősen csökkenti a fűtési/hűtési költségeket, amivel nemcsak energiát, hanem pénzt is spórolhatunk.
De ugyancsak kidolgoztak egy olyan tapétát ami világít, vagy újfajta izzókat, amik a jelenleginél jóval tovább bírják és kevesebb energiát fogyasztanak. Elkészült egy olyan szigetelőanyag kialakítása is, ami jóval kevesebb helyet foglal - ez főleg a régi házak renoválásánál lehet létfontosságú, ahol a korábbi tervezők nem számították bele az akár 10 centiméternyi vastagságot is elérő szigetelők használatát.
Egy másik újszerű anyagot is bemutattak: a mozgásra változó színű festéket. Bár a fejlesztés még korai szakaszában van, a tervezők szerint elképzelhető, hogy akár tíz év múlva minden lépésnél változni fog a ruhánk színe.
Benzin és akkumulátorok nélkül?
Talán az egyik legérdekesebb fejlesztése a cégnek a 2001 óta fejlesztett úgynevezett üzemanyagcella, amivel a ma használatos akkumulátorokat váltanák le. Ezek a cellák nem égéssel, hanem kémiai reakció segítségével állítanak elő elektromos áramot, mely során a rendszerbe juttatott hidrogén molekula, egyetlen elektronját leadva a levegőben található oxigénnel lép reakcióba, a folyamat végén pedig víz keletkezik.
A rendszer előnye, hogy nincs szüksége töltésre, csupán a hidrogént tartalmazó közeget kell pótolni. A BASF szakemberei szerint így egy töltéssel akár háromszor annyi ideig is bírják az újfajta aksik, mint a ma használatosak.
Az egyetlen és legnagyobb problémát az ár okozza: az üzemanyagcellák ugyanis túl drágák, hiszen a katalizátort egyelőre csak nemesfémből - pl. platina - tudják elkészíteni, így ma még 5 ezer dollárba (kb 750 ezer forint) kerülne egy ilyen cella a laptopokba. Viszont a technológia adott, akár személyautókba is be lehetne építeni, ezek ára azonban akár a két-háromszorosára is emelkedne az új meghajtástól.
Volt akinek persze ez sem drága: az amerikai hadsereg már megvett néhány példányt, hogy például a napokig terepen "dolgozó" kommandósok akkor is fel tudják tölteni a kommunikációs eszközeiket, ha nem találnak elektromos áramot.
A BASF szakemberei szerint azonban eljön az idő, amikor a személygépkocsikat is ezekkel az üzemanyagcellákkal fogják hajtani. Addig azonban kértek még 10-15 évet.