A fékezésből nyer energiát egy új villamos

Megvan a világ első felső vezeték nélküli és érintkezésmentes villamosa, amely ráadásul a fékezéskor megtermelt energiát használja is a gyorsításhoz. Az elektromos hajtásának köszönhetően alacsonyabb a zajszint és nincs károsanyag-kibocsátás.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Bombardier Transportation által fejlesztett PRIMOVE rendszer alkalmazása komoly előnyökkel jár az üzemeltetők számára, mivel csökkenek az építéshez kapcsolódó infrastrukturális költségek - a rendszernek ugyanis nincs szüksége harmadik sínre vagy magas tetőkialakításra, így kisebb keresztmetszetű alagút is elegendő -, illetve minimalizálja az alkatrészek kopását, ezáltal csökkennek a jármű élettartama során felmerülő egyék kiadások is. Az integrált MITRAC energiatakarékos technológia az energia visszatáplálásával jelentős üzemeltetési költségcsökkentést eredményez.

„A PRIMOVE technológia olyan egyedülálló (és energiatakarékos) rendszer, amely lehetővé teszi a villamosok felsővezeték nélküli működtetését különböző távokon, bármilyen környezetben", mondta Dr. Carsten Struve, a Bombardier Transportation Advanced Technology Development (Csúcstechnológiai Fejlesztés) részlegének igazgatója a rendszer idei bemutatásakor.

Hogyan működik a PRIMOVE?

Az új technológiánál az áramellátó alkatrészeket a jármű, illetve a sínek alá „rejtik el". Az elsődleges és a másodlagos elektromos áramkörök egymástól elkülönítettek - ezt az elvet alkalmazzák a transzformátoroknál is. A mágneses mezőt létrehozó elsődleges áramkört az infrastruktúrába építik be. A járműben található másodlagos áramkör ezt az energiamezőt alakítja át elektromos árammá a villamos működtetéséhez. 

Az elsődleges áramkör kábelei könnyen beépíthetők a sínek közé. A jármű alján felvevőtekercsek kaptak helyet, melyeket vezeték köt össze a villamos meghajtó-rendszerével. Ezen túlmenően, a talajban elhelyezett csatlakozóelemek a biztonságos működésről is gondoskodnak, mivel csak akkor töltődnek teljesen fel árammal, ha a jármű teljes egészében lefedi őket. Ezért a rendszer például gyalogos zónákba is beépíthető.

Újrahasznosítja a fékezéskor keletkező energiát

A PRIMOVE-ban megtalálható a villamos tetejére szerelt MITRAC energiatakarékos rendszer is.   A rendszer innovatív kondenzátorai tárolják a fékezéskor keletkező energiát, majd gyorsítás vagy működés közben újrahasznosítják azt. A könnyű vasúti járműveknél alkalmazott rendszer (a Mannheimben zajló, 2003 óta tartó tesztelések során) bizonyította, hogy használatával akár 30 százalékos energia-megtakarítás érhető el, így csökken a károsanyag-kibocsátás, valamint költségcsökkentést is eredményez.

A technológia teljesítménynövelőként is használható, mivel gyorsítás során extra energiát ad a járműnek. A rendszer alapja a kétrétegű kondenzátor technológia (más néven az „ultrakondenzátorok"), azaz egy intelligens tárolóeszköz, mely a fékezés során keletkező elektromos energiával töltődik fel.

Véleményvezér

Mi fontosabb a gyónási titok vagy a gyermekvédelem?

Mi fontosabb a gyónási titok vagy a gyermekvédelem? 

A pedofília terjedése új kérdéseket vet fel.
Orosz terrorcselekményektől tartanak Európában

Orosz terrorcselekményektől tartanak Európában 

Csehországban nemrégiben orosz ügynökök próbálták meg hatástalanítani vasúti jelzőrendszereket.
Ilyen még a világon nem volt, egy fideszes képviselő kétszer mondta el ugyanazt a beszédét a Parlamentben

Ilyen még a világon nem volt, egy fideszes képviselő kétszer mondta el ugyanazt a beszédét a Parlamentben 

Ismétlés a tudás anyja, vagy csak köznevetséget okozott a feledékenység.
Meddig élnek a magyarok?

Meddig élnek a magyarok?  

A várható élettartamot tekintve Szlovénia lekörözte Ausztriát.
Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo