A fékezésből nyer energiát egy új villamos

Megvan a világ első felső vezeték nélküli és érintkezésmentes villamosa, amely ráadásul a fékezéskor megtermelt energiát használja is a gyorsításhoz. Az elektromos hajtásának köszönhetően alacsonyabb a zajszint és nincs károsanyag-kibocsátás.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Bombardier Transportation által fejlesztett PRIMOVE rendszer alkalmazása komoly előnyökkel jár az üzemeltetők számára, mivel csökkenek az építéshez kapcsolódó infrastrukturális költségek - a rendszernek ugyanis nincs szüksége harmadik sínre vagy magas tetőkialakításra, így kisebb keresztmetszetű alagút is elegendő -, illetve minimalizálja az alkatrészek kopását, ezáltal csökkennek a jármű élettartama során felmerülő egyék kiadások is. Az integrált MITRAC energiatakarékos technológia az energia visszatáplálásával jelentős üzemeltetési költségcsökkentést eredményez.

„A PRIMOVE technológia olyan egyedülálló (és energiatakarékos) rendszer, amely lehetővé teszi a villamosok felsővezeték nélküli működtetését különböző távokon, bármilyen környezetben", mondta Dr. Carsten Struve, a Bombardier Transportation Advanced Technology Development (Csúcstechnológiai Fejlesztés) részlegének igazgatója a rendszer idei bemutatásakor.

Hogyan működik a PRIMOVE?

Az új technológiánál az áramellátó alkatrészeket a jármű, illetve a sínek alá „rejtik el". Az elsődleges és a másodlagos elektromos áramkörök egymástól elkülönítettek - ezt az elvet alkalmazzák a transzformátoroknál is. A mágneses mezőt létrehozó elsődleges áramkört az infrastruktúrába építik be. A járműben található másodlagos áramkör ezt az energiamezőt alakítja át elektromos árammá a villamos működtetéséhez. 

Az elsődleges áramkör kábelei könnyen beépíthetők a sínek közé. A jármű alján felvevőtekercsek kaptak helyet, melyeket vezeték köt össze a villamos meghajtó-rendszerével. Ezen túlmenően, a talajban elhelyezett csatlakozóelemek a biztonságos működésről is gondoskodnak, mivel csak akkor töltődnek teljesen fel árammal, ha a jármű teljes egészében lefedi őket. Ezért a rendszer például gyalogos zónákba is beépíthető.

Újrahasznosítja a fékezéskor keletkező energiát

A PRIMOVE-ban megtalálható a villamos tetejére szerelt MITRAC energiatakarékos rendszer is.   A rendszer innovatív kondenzátorai tárolják a fékezéskor keletkező energiát, majd gyorsítás vagy működés közben újrahasznosítják azt. A könnyű vasúti járműveknél alkalmazott rendszer (a Mannheimben zajló, 2003 óta tartó tesztelések során) bizonyította, hogy használatával akár 30 százalékos energia-megtakarítás érhető el, így csökken a károsanyag-kibocsátás, valamint költségcsökkentést is eredményez.

A technológia teljesítménynövelőként is használható, mivel gyorsítás során extra energiát ad a járműnek. A rendszer alapja a kétrétegű kondenzátor technológia (más néven az „ultrakondenzátorok"), azaz egy intelligens tárolóeszköz, mely a fékezés során keletkező elektromos energiával töltődik fel.

Véleményvezér

Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo