A fékezésből nyer energiát egy új villamos

Megvan a világ első felső vezeték nélküli és érintkezésmentes villamosa, amely ráadásul a fékezéskor megtermelt energiát használja is a gyorsításhoz. Az elektromos hajtásának köszönhetően alacsonyabb a zajszint és nincs károsanyag-kibocsátás.

Bombardier Transportation által fejlesztett PRIMOVE rendszer alkalmazása komoly előnyökkel jár az üzemeltetők számára, mivel csökkenek az építéshez kapcsolódó infrastrukturális költségek - a rendszernek ugyanis nincs szüksége harmadik sínre vagy magas tetőkialakításra, így kisebb keresztmetszetű alagút is elegendő -, illetve minimalizálja az alkatrészek kopását, ezáltal csökkennek a jármű élettartama során felmerülő egyék kiadások is. Az integrált MITRAC energiatakarékos technológia az energia visszatáplálásával jelentős üzemeltetési költségcsökkentést eredményez.

„A PRIMOVE technológia olyan egyedülálló (és energiatakarékos) rendszer, amely lehetővé teszi a villamosok felsővezeték nélküli működtetését különböző távokon, bármilyen környezetben", mondta Dr. Carsten Struve, a Bombardier Transportation Advanced Technology Development (Csúcstechnológiai Fejlesztés) részlegének igazgatója a rendszer idei bemutatásakor.

Hogyan működik a PRIMOVE?

Az új technológiánál az áramellátó alkatrészeket a jármű, illetve a sínek alá „rejtik el". Az elsődleges és a másodlagos elektromos áramkörök egymástól elkülönítettek - ezt az elvet alkalmazzák a transzformátoroknál is. A mágneses mezőt létrehozó elsődleges áramkört az infrastruktúrába építik be. A járműben található másodlagos áramkör ezt az energiamezőt alakítja át elektromos árammá a villamos működtetéséhez. 

Az elsődleges áramkör kábelei könnyen beépíthetők a sínek közé. A jármű alján felvevőtekercsek kaptak helyet, melyeket vezeték köt össze a villamos meghajtó-rendszerével. Ezen túlmenően, a talajban elhelyezett csatlakozóelemek a biztonságos működésről is gondoskodnak, mivel csak akkor töltődnek teljesen fel árammal, ha a jármű teljes egészében lefedi őket. Ezért a rendszer például gyalogos zónákba is beépíthető.

Újrahasznosítja a fékezéskor keletkező energiát

A PRIMOVE-ban megtalálható a villamos tetejére szerelt MITRAC energiatakarékos rendszer is.   A rendszer innovatív kondenzátorai tárolják a fékezéskor keletkező energiát, majd gyorsítás vagy működés közben újrahasznosítják azt. A könnyű vasúti járműveknél alkalmazott rendszer (a Mannheimben zajló, 2003 óta tartó tesztelések során) bizonyította, hogy használatával akár 30 százalékos energia-megtakarítás érhető el, így csökken a károsanyag-kibocsátás, valamint költségcsökkentést is eredményez.

A technológia teljesítménynövelőként is használható, mivel gyorsítás során extra energiát ad a járműnek. A rendszer alapja a kétrétegű kondenzátor technológia (más néven az „ultrakondenzátorok"), azaz egy intelligens tárolóeszköz, mely a fékezés során keletkező elektromos energiával töltődik fel.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo