„A környezetvédelemért is felelős államtitkárságtól jött az a megmagyarázhatatlan előterjesztés, hogy a napelemekre, sőt a szélerőművek és a hőszivattyúk fő alkatrészeire is termékdíjat kell kivetni” – mondta Illés Zoltán, az előző Orbán-kormány környezetügyekért felelős államtitkára a Népszabadságnak. Egyetért a „salátatörvény” kapcsán Illéssel Szél Bernadett, az LMP társelnöke. „Nem csupán a napelemekre vetett ki büntetőadót az Orbán-kabinet, hanem a szélerőművekre és a hőszivattyúkra is, vagyis már az összes korszerű zöldenergia-alkalmazás termékdíjköteles. A versenysemlegesség jegyében az atomerőmű-alkatrészekre is vessenek ki zöldadót” – írta.
Mint azt korábban megírtuk, minden napelem után 114 Ft/kg környezetvédelmi termékdíjat kell fizetni 2015. január elsejétől, ami mintegy 2000-2500 forintos áremelést jelent modulonként. A kormányzat ugyanis a III., a „Jelentős szennyezést okozó termék- és anyagáramok” kategóriába sorolta be a napelemeket, míg pl. az akkumulátorokat csak a II. kategóriába, a „Szennyező termék és anyagáramok” -ba sorolták, így csak 57 Ft/kg a termékdíj utánuk. Magyarországon évente 80–120 ezer napelempanel kerül forgalomba: ha mindegyik után megfizetik a termékdíjat, az állami adóbevétel akkor is alig éri el a százmilliós nagyságrendet – írta a Magyar Energiahatékonysági Intézet (MEHI) adatai alapján a Népszabadság.
Kormány: a szennyező fizet
"Aki azt mondja, hogy a begyűjtés és a hasznosítás költségeit ne a gyártóra hárítsa át az állam, az azt támogatja, hogy minden magyar adófizető állampolgár fizesse meg ezt a terhet". Azok is, akik nem engedhetik meg maguknak, hogy napelemet vagy hőszivattyút használjanak a saját háztartásukban. A kormány ezzel szemben a "szennyező fizet" elvet tartja szem előtt, és a gyártóval fizetteti meg a költségeket.
Egy-egy terméknél nemcsak azt kell figyelembe venni, hogy működése során milyen szerepet tölt be. Az is fontos, hogy mi történik a termékkel a működést követően. Az elektromos autó is környezetbarát, de a benne lévő akkumulátorra ugyanúgy van termékdíj, hiszen veszélyes hulladék lesz belőle, amikor befejezi a működését - írja közleményében az FM.