Újabb lökést kap a felelősségvállalás

Állandó bizottság alakult annak érdekében, hogy mérni tudja a hazai cégek CSR tevékenységét. A korábban kidolgozott ajánlásokat minden érintettnek elküldik, remélve, hogy egyre többen jönnek rá: a társadalmi felelősségvállalás nem PR tevékenység, ezzel tényleg tenni tudnak a közért, és nem utolsó sorban a cégért magáért.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Állandó CSR monitorozó bizottság alakult a Gazdasági és Szociális Tanácson (GSZT) belül, melynek ugyanazok lesznek a tagjai, mint a korábbi ideiglenes bizottságnak, ám a hatékonyabb munka érdekében néhány szakértővel is kiegészültek - közölte a Piac és Profit érdeklődésére Fekete István, a csoport vezetője.

A hétfői ülésen a résztvevők háromlépcsős munkatervet fogadtak el, melynek első lépéseként a GSZT szervezetei eljuttatják tagjaiknak a szervezet társadalmi felelősségvállalás témájában kiadott novemberi ajánlásait. Fekete István szerint ezáltal igen széles körhöz juthatnak el javaslataik, mivel a GSZT "szépen lefedi a hazai társadalmat." Elmondása szerint november óta a tagszervezetek közül többen már terjesztették ezeket az elveket, ám most egységesen mindenkihez eljuttatják azokat. 

A második lépcső az ellenőrzésé: áttekintik, hogy minden érintetthez eljutottak-e az ajánlások. Ennek érdekében nemcsak elektronikus úton, hanem nyomtatott formában is kiadják az elképzeléseiket, mivel "máig vannak olyan területek, ahova könnyebb papír alapon eljuttatni az információt, mint elektronikusan."

Ezzel egy időben a médiához is fordul a GSZT, hogy az adjon teret a társadalmi felelősségvállalás témájának, mivel "amivel a média nem foglalkozik, az nincs is." Az ösztönzés márpedig igen fontos Fekete István szerint, hiszen "sokan csak a kezdeti lökést igénylik, a jó szándék megvan a cégekben."

A harmadik lépés maga a monitoring tevékenység: szakértők bevonásával félévente felmérik, mennyire terjednek ezek a CSR elvek, hány vállalat kezdett el ezzel foglalkozni, illetve készít fenntarthatósági jelentést.

Ajánlások a kormánynak

A nyomtatott kiadványt angol nyelven is elkészítik, mivel a magyar kezdeményezés egyedülálló abból a szempontból, hogy az államnak, illetve az önkormányzatoknak is tesz ajánlásokat - ezt pedig a GSZT megismertetné az EU-val is. Ilyen javaslat például, hogy a közbeszerzéseknél kapjon plusz pontokat az a cég, aki foglalkozik a társadalmi felelősségvállalással, vagy, hogy a "Magyar Termék" mintájára egy CSR termékjegyet is vezessenek be, amivel a lakosság is láthatná, hogy mely cég törődik a környezetével. Ez Fekete István szerint azért is fontos lenne, mert a hazai társadalom elindult ebbe az irányba, ami a fogyasztói döntésekben is egyre inkább megjelenik.

A kormány még nem tárgyalta a novemberi ajánlásokat, ám ígéretük szerint néhány héten belül erre is sor kerülhet. Ez már csak azért is fontos, mert "a kormány a legnagyobb munkáltató, akinek példamutatóan kell eljárnia". Pozitív példák azonban már most is vannak: egyre több állami, önkormányzati tulajdonú cégnél (pl. Szerencsejáték, MÁV, BKV) jelennek meg a CSR elvek, készítenek fenntarthatósági jelentést. (Egyre több cég igyekszik környezeti és társadalmi mutatóinak nyilvánossá tételével bizonyítani, hogy jó polgár. Itthon eddig összesen 56-an.)

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo