A Kurt Lewin Alapítvány által készített - az Európai Unió Regionális Operatív Programja által támogatott - kutatás egyebek mellett arra fókuszált a Közép-Magyarországi Régióban, hogy megtudja: a munkaadók milyen igényeket fogalmaznak meg munkavállalóikkal szemben.
Az egyéves kutatást lezáró konferencia délelőtti prezentációi során az egyetem képviselői komoly kritikát fogalmaztak meg a társadalomtudományi képzéssel szemben. Hiányzó munkaadói kapcsolatok, alacsony követelményszint, a készségtárgyak és a specializáció lehetőségének hiánya, korszerűtlen tanórák, illetve a gyakorlati tapasztalat megszerzése nélkül végezett hallgatók kibocsátása - szembesülhetett a jelenlegi képzés fogyatékosságaival a közel százfős hallgatóság.
Závecz Tibor a Szonda Ipsos véleménykutatási igazgatója a munkaadókkal folytatott kerekasztal-beszélgetés során kifejtette, hogy a cégeknek a piaci verseny következtében nincs módjuk arra, hogy a pályakezdőkkel mentori munkát végezzenek. "A határidőket tartani kell, sok időt és energiát emészt fel a "learning by doing" típusú munkahelyi képzés" - vélekedett munkaadói oldal egyik képviselője.
Héra Gábor a Kurt Lewin Alapítvány kutatásvezetője kérdésünkre elmondta, "Egyelőre nem érzékelni, hogy társadalomtudományi végzettséggel tömegesen válnának munkanélkülivé a végzett fiatalok, de a konferencia tanulságaként levonható, hogy nincs egységes koncepció az egyetem részéről, hogy a képzés reagáljon-e a munkaerő-piaci folyamatokra. Egyes vélekedések szerint az egyetem - nevében is deklarált - feladata a tudósképzés, más megközelítés pedig a naprakész és piacképes ismeretek átadását hangsúlyozza."
A konferencia tanulságaként megállapítható, hogy az új felsőfokú képzési rendszer (bolognai folyamat) magában hordozza a megújulás lehetőségét, de könnyen rossz irányba is vezethet. A perspektívák vegyes képet mutatnak, hiszen az egyetem egyfelől tudósokat, kritikai gondolkodókat képezne, miközben a munkaerőpiac kész "termék" kibocsátását várná el. Az elméleti tudás, a szakmai gyakorlat és a kézségek helyes felosztása a képzési rendszerben nagy dilemma elé állítja az oktatási intézményeket. Mindenesetre biztató, hogy a szakma látja a lehetőségeket és a korlátokat, továbbá objektív, kritikai gondolkodóként tudja elemezni saját hibáit, pozitívumait és tevékenységét