Hogyan legyünk felelősek?

Európában elsőként, a gazdasági és társadalmi élet, a civil társadalom, a munkaadói és munkavállalói érdekképviseletek, valamint a tudomány képviselőiből álló Gazdasági és Szociális Tanács részletes ajánlásokat fogadott el a magyar gazdaság szereplői, a vállalatok, a civil szféra, az állami és önkormányzatok, valamint a média számára. Az ajánlások célja, hogy az Európai Unió prioritásaival összhangban elősegítse a felelősségvállalás (CSR) elveinek és gyakorlatának minél szélesebb körű elterjedését Magyarországon.

A Gazdasági és Szociális Tanács a köztudatos társadalom és gazdaság megteremtése, a felelős üzleti magatartás és -verseny elérése érdekében megfogalmazta, hogy a vállalatok, az állam, a civil szféra, valamint a média milyen elvek, gyakorlatok, eszközök alkalmazásával tehet a köztudatosság, a vállalati társadalmi felelősségvállalás elveinek és gyakorlatának elősegítéséért. Az ajánlásban - nemzetközi tapasztalatok, módszerek és elvek figyelembevételével a GSZT CSR munkabizottsága - a Braun & Partners CSR tanácsadó segítségével - megfogalmazta azokat a területeket, lehetséges cselekvéseket, amelyeket a döntéshozók figyelembe vehetnek felelősségvállalási stratégiájuk kialakításához.

Az ajánlások segítséget nyújtanak abban, hogy a vállalatok eszközöket kapjanak a társadalmi, gazdasági és környezeti kihívásaik hatékony kezeléséhez, e szempontokat üzleti stratégiájukba építsék, érintettjeiket bevonják a döntési folyamatokba, valamint egységes elvek és standardok alapján tájékoztassák a körülöttük élőket felelősségvállalási tevékenységükről. Minden ajánlás azonos szerkezetben kerül bemutatásra, az érintetti bevonás, az irányítás, a stratégia, a teljesítménymenedzsment, a közzététel, valamint a hitelesítés szempontjai alá sorolva az egyes ajánlott cselekvéseket.

Az ajánlások összefoglalója:

Vállalatok számára:

  • párbeszéd kezdeményezése az érintettekkel,
  • felelős lobbi tevékenység,
  • független vezetőségi tagok a menedzsmentben,
  • az üzleti etika intézményesítése a vállalatnál,
  • felelős marketing magatartás,
  • vállalatirányítási menedzsmentrendszerek alkalmazása,
  • a beszállítói kapcsolatok felelős kialakítása,
  • fenntarthatósági jelentés készítése,
  • hitelesítés.

A vállalatok mellett az állam is kiemelt szereplője a gazdaságnak, így - munkáltatóként, tulajdonosként, szabályozóként, véleményformálóként - fontos szerepe van abban, hogy a felelősségvállalás gyakorlata miképpen valósul meg a gazdaság egészében.

Az állam számára:

  • működése során minden érintettel egyeztessen,
  • példaképként működése legyen elszámoltatható és átlátható,
  • biztosítsa a társadalmi felelősségvállalás elveihez kapcsolódó jogi és gazdaságpolitikai hátteret,
  • a felelős verseny és nemzeti versenyképesség megvalósulásának mérését nemzetközi irányelvek átvételével valósítsa meg,
  • közbeszerzési eljárásaiban támogassa a felelős vállalatokat,
  • dolgozzon ki ösztönzőket ("társadalmi címkét") a CSR elvek elterjedése érdekében,
  • az állami vállalatok is készítsenek jelentéseket és alkalmazzák a nemzetközi szabványokat,
  • javasoljuk, hogy az állam indítson kommunikációs kampányt a köztudatossággal, a társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos hozzáállás pozitív irányú befolyásolására,
  • az állam alakítson ki olyan minősítő rendszereket, amelyek a felelős termelést, termékeket, szolgáltatásokat hitelesen minősítik.

A civil szervezetek társadalmi képviselet alapján jelenítenek meg általuk fontosnak tartott értékeket, és a gazdaság szereplőiből gyakran kényszerítik ki ezen értékek képviseletét és megvalósítását.

A civil szervezetek számára:

  • szervezzenek közös akciókat, működjenek együtt,
  • legyen nyilvános és átlátható a kapcsolatuk a gazdaság többi szereplőjével,
  • független szakértőként vegyenek részt a vállalati stratégia kialakításában,
  • terjesszék a nemzetközi szabványokat, elveket,
  • tartsanak képzéseket a média és a vállalatok számára a helyes magatartásról.

A társadalom tudatosabbá tételének is fontos csatornája a média, mert a környezeti és társadalmi fenntarthatóság kérdéseinek felvetése, a különböző vélemények, érvek - ellenérvek kiegyensúlyozott bemutatása elősegíti és erősíti a magán- és civil szféra véleményalkotási lehetőségét. E szféra tehet a legtöbbet azért, hogy a felelősségvállalás eszményei működő, elfogadott és hiteles gyakorlattá váljanak a társadalom minden részében.

A média számára:

  • kezdeményezzen ágazati együttműködést, legyen fóruma a köztudatosság elterjedésének, a jó példák bemutatásának,
  • legyen aktív tagja az érintetti párbeszéd és többoldalú partnerség kialakításának,
  • használja fel saját eszközeit a hitelesség vizsgálatára.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo