Hogyan legyünk felelősek?

Európában elsőként, a gazdasági és társadalmi élet, a civil társadalom, a munkaadói és munkavállalói érdekképviseletek, valamint a tudomány képviselőiből álló Gazdasági és Szociális Tanács részletes ajánlásokat fogadott el a magyar gazdaság szereplői, a vállalatok, a civil szféra, az állami és önkormányzatok, valamint a média számára. Az ajánlások célja, hogy az Európai Unió prioritásaival összhangban elősegítse a felelősségvállalás (CSR) elveinek és gyakorlatának minél szélesebb körű elterjedését Magyarországon.

Honnan kerít pénzt a kormány a 14. havi nyugdíjra?
Mit okoznak a kedvezményes hitelek?
Lesz ítélet az MNB-botrányban a választásokig?

Online Klasszis Klub élőben Simor Andrással!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi jegybankelnököt!

2025. november 12. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Gazdasági és Szociális Tanács a köztudatos társadalom és gazdaság megteremtése, a felelős üzleti magatartás és -verseny elérése érdekében megfogalmazta, hogy a vállalatok, az állam, a civil szféra, valamint a média milyen elvek, gyakorlatok, eszközök alkalmazásával tehet a köztudatosság, a vállalati társadalmi felelősségvállalás elveinek és gyakorlatának elősegítéséért. Az ajánlásban - nemzetközi tapasztalatok, módszerek és elvek figyelembevételével a GSZT CSR munkabizottsága - a Braun & Partners CSR tanácsadó segítségével - megfogalmazta azokat a területeket, lehetséges cselekvéseket, amelyeket a döntéshozók figyelembe vehetnek felelősségvállalási stratégiájuk kialakításához.

Az ajánlások segítséget nyújtanak abban, hogy a vállalatok eszközöket kapjanak a társadalmi, gazdasági és környezeti kihívásaik hatékony kezeléséhez, e szempontokat üzleti stratégiájukba építsék, érintettjeiket bevonják a döntési folyamatokba, valamint egységes elvek és standardok alapján tájékoztassák a körülöttük élőket felelősségvállalási tevékenységükről. Minden ajánlás azonos szerkezetben kerül bemutatásra, az érintetti bevonás, az irányítás, a stratégia, a teljesítménymenedzsment, a közzététel, valamint a hitelesítés szempontjai alá sorolva az egyes ajánlott cselekvéseket.

Az ajánlások összefoglalója:

Vállalatok számára:

  • párbeszéd kezdeményezése az érintettekkel,
  • felelős lobbi tevékenység,
  • független vezetőségi tagok a menedzsmentben,
  • az üzleti etika intézményesítése a vállalatnál,
  • felelős marketing magatartás,
  • vállalatirányítási menedzsmentrendszerek alkalmazása,
  • a beszállítói kapcsolatok felelős kialakítása,
  • fenntarthatósági jelentés készítése,
  • hitelesítés.

A vállalatok mellett az állam is kiemelt szereplője a gazdaságnak, így - munkáltatóként, tulajdonosként, szabályozóként, véleményformálóként - fontos szerepe van abban, hogy a felelősségvállalás gyakorlata miképpen valósul meg a gazdaság egészében.

Az állam számára:

  • működése során minden érintettel egyeztessen,
  • példaképként működése legyen elszámoltatható és átlátható,
  • biztosítsa a társadalmi felelősségvállalás elveihez kapcsolódó jogi és gazdaságpolitikai hátteret,
  • a felelős verseny és nemzeti versenyképesség megvalósulásának mérését nemzetközi irányelvek átvételével valósítsa meg,
  • közbeszerzési eljárásaiban támogassa a felelős vállalatokat,
  • dolgozzon ki ösztönzőket ("társadalmi címkét") a CSR elvek elterjedése érdekében,
  • az állami vállalatok is készítsenek jelentéseket és alkalmazzák a nemzetközi szabványokat,
  • javasoljuk, hogy az állam indítson kommunikációs kampányt a köztudatossággal, a társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos hozzáállás pozitív irányú befolyásolására,
  • az állam alakítson ki olyan minősítő rendszereket, amelyek a felelős termelést, termékeket, szolgáltatásokat hitelesen minősítik.

A civil szervezetek társadalmi képviselet alapján jelenítenek meg általuk fontosnak tartott értékeket, és a gazdaság szereplőiből gyakran kényszerítik ki ezen értékek képviseletét és megvalósítását.

A civil szervezetek számára:

  • szervezzenek közös akciókat, működjenek együtt,
  • legyen nyilvános és átlátható a kapcsolatuk a gazdaság többi szereplőjével,
  • független szakértőként vegyenek részt a vállalati stratégia kialakításában,
  • terjesszék a nemzetközi szabványokat, elveket,
  • tartsanak képzéseket a média és a vállalatok számára a helyes magatartásról.

A társadalom tudatosabbá tételének is fontos csatornája a média, mert a környezeti és társadalmi fenntarthatóság kérdéseinek felvetése, a különböző vélemények, érvek - ellenérvek kiegyensúlyozott bemutatása elősegíti és erősíti a magán- és civil szféra véleményalkotási lehetőségét. E szféra tehet a legtöbbet azért, hogy a felelősségvállalás eszményei működő, elfogadott és hiteles gyakorlattá váljanak a társadalom minden részében.

A média számára:

  • kezdeményezzen ágazati együttműködést, legyen fóruma a köztudatosság elterjedésének, a jó példák bemutatásának,
  • legyen aktív tagja az érintetti párbeszéd és többoldalú partnerség kialakításának,
  • használja fel saját eszközeit a hitelesség vizsgálatára.

Véleményvezér

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában 

A magyar vállalkozók horroráron kapják az áramot.
Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések

Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések 

Halott vidék a felszabadító orosz seregek mögött.
Putyin összes terve romokban

Putyin összes terve romokban 

Putyin nem így tervezte.
Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat 

Folyik a politikai iszapbirkózás.
Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo