Az Accountability Rating Hungary (ARH) azt méri fel, hogy a legjelentősebb magyar vállalatok - nyilvánosan, a vállalatok érintettjei számára elérhető információk alapján - mennyire tartják fontosnak társadalmi, gazdasági és környezeti kihívásaik hatékony kezelését, hogyan építik be ezeket a szempontokat üzleti stratégiájukba, vállalatirányításukba, és milyen mértékben vonják be érintettjeiket a döntési folyamatokba - áll a felmérést végző Braun & Partners Network CSR stratégiai és kommunikációs tanácsadó cég szerkesztőségünkhöz eljutatott közleményében. Az értékelésben részt vevő vállalatok idén aktívabban segítették az értékelők munkáját, valamint jelentősen több dokumentumot hoztak nyilvánosságra.
Az Accountability Rating a vállalatokat hat terület alapján értékeli: stratégia (20%), vállalatirányítás (15%), teljesítménymenedzsment (15%), érintettek bevonása (20%), nyilvános közzététel (15%), tanúsítás/hitelesítés (15%).
Idén a Figyelő Top200 előzetes listája alapján a 40 legnagyobb vállalatot, valamint az olajipar, a pénzügyi piacok, a távközlés és elektronikai, az energetikai és közüzemi, valamint az autóipar további 22 legnagyobb vállalatát értékelték.
Az ARH 2007 lista első helyezettje ismét a Magyar Telekom lett, 52 százalékos teljesítménnyel. (Ebben szerepet játszthatot az is, hogy a cég a 2006-os tevékenységeiről és eredményeiről Fenntarthatósági Jelentést adott ki) A Magyar Villamos Művek 45 százalékos eredményének köszönhetően idén helyet cserélt a MOL-lal, így egy helyet javított tavalyi eredményéhez képest. A MOL 41 százalékos teljesítményével a harmadik helyre került.
Új szereplőkAz értékelésben idén először részt vevő cégek közül az Állami Autópályakezelő Zrt. érte el a legjobb teljesítményt - 37 százalékos teljesítményével a lista ötödik helyén szerepel. A tavalyi értékelés óta a legnagyobb mértékben a CIB Bank teljesítménye javult (8 százalékról 28 százalékra) - köszönhetően annak, hogy a pénzügyi szektorból elsőként fenntarthatósági jelentést hozott nyilvánosságra.
Az értékelt vállalatok átlagos teljesítménye a 2006-os 17 százalékról 14 százalékra csökkent - ennek egyik fő oka a kétszeresére növelt mintanagyság, illetve a cégek teljesítményének kismértékű fejlődése. Az átlagos eredmény csökkenéséhez hozzájárult a nemzetközi módszertan szigorodása is. Ezen tényezők hatása miatt a tavalyi felmérésben is részt vevő cégek közül 15-nek csökkent a pontszáma, négy esetében nem változott, a fennmaradó 12 cég pedig javítani tudott eredményén.
Három csoportban a cégekHarminc százalék feletti teljesítményt csupán öt cég ért el, amelyek messze felülmúlják a magyar átlagot. A lista további vállalatai két főbb csoportba sorolhatók: a 10 és 30 százalék közötti eredményt elért cégek már értékelhető teljesítményt mutatnak fel az Accountability Rating hat területén (iparági és területi eltérésekkel). A 10 százaléknál alacsonyabb pontszámú vállalatok semmilyen, nem-pénzügyi publikációval nem rendelkeznek, sokszor még üzleti jelentésük sem nyilvános.
A tavalyi évhez hasonlóan, a magyarországi vállalatok idén is a stratégia területén érték el a legjobb teljesítményt, leggyengébben pedig a tanúsítás terén szerepeltek. A következő évek során a hitelesítési, tanúsítási tevékenység jelentőségének növekedésére lehet számítani, ami várhatóan a vállalatok ezirányú teljesítményét is javítani fogja.