Cégfilozófia: zöldülök is, meg nem is

Vannak vállalatok, melyek társadalmi, ökológiai vagy gazdasági bűneik eltakarására használják a környezettudatos bejelentéseiket. Ennek neve is van: greenwashing.

Egy cég büszkén reklámozza terméke valamely környezetbarát tulajdonságát, vagy egy újabb zöldítést a termelési folyamataiban, de közben nem képes felszámolni ökológiai lábnyoma egyik súlyos tényezőjét. Talán naivitás azt várni egy vállalattól, hogy önzetlenül tegyen jót a "köz", a társadalom egésze érdekében? Minden szentnek maga felé hajlik a keze. Az Enron energiaóriás miközben meghamisította könyvelését, társadalmi igazságosságával kérkedve adományokat osztogatott jótékony célokra.

Tessék-lássék módjára

A greenwashing kifejezés a '90-es évek elején született meg, amikor a világ legnagyobb szennyezői, a DuPont, a Chevron, a Bechtel, az American Nuclear Society és a műanyaggyártókat tömörítő szervezet, a Society of Plastics Industry úgy népszerűsítették magukat egy expón Washingtonban, mint környezetbarát cégek.

fotó: freeimages.com

A kifejezésnek magyar megfelelője sem igen létezik. Zöldmosás? Aligha illik rá. Zöld ferdítés, zöld csúsztatás? A Greenpeace külön projektet hozott létre az ilyen esetek kipécézésére.

A Huffington Post utoljára 2009-ben készített toplistát a zöld színekbe legkevesebb valós okkal burkolózó cégekről.

Országok is élnek vele

A zöld PR-trükk nem csak cégekre áll. Kormányok is alkalmazzák. Norvégia például vezető szerepet vállalt az erdővédelem nemzetközi összefogásában és pénzelésében. (Az USA évente 250 millió dollárt költ erre a célra és Norvégia azért lobbizik, hogy Washington megduplázza ezt az összeget, írta a New York Times.)

Az Oilwatch International azonban rámutatott, hogy ezzel az országnak nem is annyira önzetlen világjobbítás, mint inkább a saját erdőinek megőrzése a célja, továbbá elterelni a figyelmet arról, hogy valójában olajkitermelő ország (tengerei mélyéről hozza fel), vagyis érdeke a fosszilis energiahordozókkal történő szennyezés fenntartása. "Az egész egy trükk, amelyben a szennyezők az erdőket és a talajt használják, mint állítólagos szivacsot, mely felszívja a szennyezést", állítja az Oilwatch.

Bökezű döntések
  • 1929: az Eastman Kodak Co. megosztotta nyereségét az alkalmazottaival, továbbá bónuszként jutalmat adott és nyugdíjalapot is elkülönített munkavállalói számára, mielőtt azt egy későbbi törvény megkövetelte volna.
  • 1914-ben Henry Ford 5 dollárra emelte autógyáraiban a szerelősori munkások napi bérét. "A jövőt építjük, az alacsony bérű üzlet mindig bizonytalan", mondta az autómágnás. (Az igazsághoz hozzátartozik, Ford kevesebb osztalékot akart szétosztani a részvényeseknek, köztük a Dodge-fivéreknek, akik a konkurenciáját akarták létrehozni ebből a pénzből.)
Forrás: The New York Times

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo