Cégfilozófia: zöldülök is, meg nem is

Vannak vállalatok, melyek társadalmi, ökológiai vagy gazdasági bűneik eltakarására használják a környezettudatos bejelentéseiket. Ennek neve is van: greenwashing.

Hamarabb hazhozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egy cég büszkén reklámozza terméke valamely környezetbarát tulajdonságát, vagy egy újabb zöldítést a termelési folyamataiban, de közben nem képes felszámolni ökológiai lábnyoma egyik súlyos tényezőjét. Talán naivitás azt várni egy vállalattól, hogy önzetlenül tegyen jót a "köz", a társadalom egésze érdekében? Minden szentnek maga felé hajlik a keze. Az Enron energiaóriás miközben meghamisította könyvelését, társadalmi igazságosságával kérkedve adományokat osztogatott jótékony célokra.

Tessék-lássék módjára

A greenwashing kifejezés a '90-es évek elején született meg, amikor a világ legnagyobb szennyezői, a DuPont, a Chevron, a Bechtel, az American Nuclear Society és a műanyaggyártókat tömörítő szervezet, a Society of Plastics Industry úgy népszerűsítették magukat egy expón Washingtonban, mint környezetbarát cégek.

fotó: freeimages.com

A kifejezésnek magyar megfelelője sem igen létezik. Zöldmosás? Aligha illik rá. Zöld ferdítés, zöld csúsztatás? A Greenpeace külön projektet hozott létre az ilyen esetek kipécézésére.

A Huffington Post utoljára 2009-ben készített toplistát a zöld színekbe legkevesebb valós okkal burkolózó cégekről.

Országok is élnek vele

A zöld PR-trükk nem csak cégekre áll. Kormányok is alkalmazzák. Norvégia például vezető szerepet vállalt az erdővédelem nemzetközi összefogásában és pénzelésében. (Az USA évente 250 millió dollárt költ erre a célra és Norvégia azért lobbizik, hogy Washington megduplázza ezt az összeget, írta a New York Times.)

Az Oilwatch International azonban rámutatott, hogy ezzel az országnak nem is annyira önzetlen világjobbítás, mint inkább a saját erdőinek megőrzése a célja, továbbá elterelni a figyelmet arról, hogy valójában olajkitermelő ország (tengerei mélyéről hozza fel), vagyis érdeke a fosszilis energiahordozókkal történő szennyezés fenntartása. "Az egész egy trükk, amelyben a szennyezők az erdőket és a talajt használják, mint állítólagos szivacsot, mely felszívja a szennyezést", állítja az Oilwatch.

Bökezű döntések
  • 1929: az Eastman Kodak Co. megosztotta nyereségét az alkalmazottaival, továbbá bónuszként jutalmat adott és nyugdíjalapot is elkülönített munkavállalói számára, mielőtt azt egy későbbi törvény megkövetelte volna.
  • 1914-ben Henry Ford 5 dollárra emelte autógyáraiban a szerelősori munkások napi bérét. "A jövőt építjük, az alacsony bérű üzlet mindig bizonytalan", mondta az autómágnás. (Az igazsághoz hozzátartozik, Ford kevesebb osztalékot akart szétosztani a részvényeseknek, köztük a Dodge-fivéreknek, akik a konkurenciáját akarták létrehozni ebből a pénzből.)
Forrás: The New York Times

Véleményvezér

Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda

Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda 

Pokorni Zoltán annak idején kéz levágást ígért azoknak, akik lopnak.
Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással

Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással 

Orosz-magyar közös titkosszolgálati akció?
A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo