Nyugdíjmodell nyugdíjkorban

Míg a 35 éves nyugdíjrendszer nincs védve a gyakori beavatkozástól, a következő generáció pedig az örökül hagyott adósságtól, addig a leendő nyugdíjasok „védve maradnak" az öngondoskodástól, a hosszú távú megtakarítástól.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

 

Eva és ekho
A munkaügyi tárca szerint az evás adózó az általános szabályok szerint kötelezett a járulékfizetésre. Ennek alapja a tevékenységére jellemző kereset, de legalább a minimálbér, de vállalhatja, hogy a járulékokat ennél magasabb jövedelem után fizeti meg. Az egyszerűsített közteher-viselési hozzájárulást (ekho) fizetők kötelezettsége eltér az általános szabályoktól. Az ekho alapja a bevétel, csökkentve – ha a magánszemély áfa fizetésére kötelezett – az általános forgalmi adóval. A kifizető által fizetendő 20 százalékos ekhóból 18,8 százalék, a foglalkoztatott által fizetendő 15 százalékból pedig 3,8 százalék a nyugdíjbiztosítási, illetve a nyugdíjjárulék (kivéve, ha a magánszemély nyugdíjas, vagy az adóévben a nyugdíjjárulékot a járulékfizetés felső határáig megfizette). A magánnyugdíj-pénztár tagja esetében 0,1 százalék a nyugdíjjárulék, s 3,8 százalék a tagdíj. Ennek megfelelően a nyugdíj alapjául szolgáló átlagkereset számításakor az ekho-alap 50 százalékát, 2008. január elsejétől 61 százalékát kell figyelembe venni.

Érdemi beavatkozás a hazai nyugdíjmodellbe az egységes tb-törvény 1975-ös megszületése óta 1997-ben volt először. Ekkor, Medgyessy Péter pénzügyminisztersége alatt indult el a felosztó-kirovó és a tőkefedezeti rendszer együttes - vegyes - alkalmazása. A következő lépésre, egyfajta visszarendeződésre 1999-ben került sor, majd egészen a múlt évig szinte semmi nem történt. Igaz, a felosztó-kirovó szisztémába bele-belenyúl a politika, de a rendszer 35 éve ugyanúgy működik.

Értelmesebb gazdaság kell

A kisebb „beavatkozások" a rendszert előbb bőkezűbbé tették, majd kiderült, az „osztogatás" - például a 13. havi nyugdíj, a sokak számára sokféle jogcímen engedett idő előtt nyugdíjazás - nem tartható. Szintén a fékeket nyomták meg azzal, amikor a nyugdíj-megállapítási vagy a rokkantnyugdíjazási szabályok kedvezőtlenebbekké, szigorúbbakká váltak, s akkor is, amikor a korhatárt megemelték, az indexálást módosították. Holtzer Péter, a Nyugdíj és Időskor Kerekasztal elnöke, az Oriens pénzügyi tanácsadó partnere azzal summázza a pró és kontra korrekciókat, hogy maga a rendszer eleve ki van téve az ingadozásoknak, ugyanakkor nincs benne az a „csodaszer", amellyel elejét lehetne venni e kilengéseknek. Amikor pedig „élessé" válik a politikai helyzet, akkor a nyugdíjasokkal kezdenek el kampányolni, nekik küldenek rendszerint megalapozatlan üzeneteket.

A kérdés az, létezik-e olyan modell, amely rezisztens a beavatkozásokra. Vannak, akik igennel válaszolnak, mondván, beépíthetők automatizmusok, amelyek nehezebb időkben is képesek működni, sőt, a csökkenő nyugdíjakat is mindenki békésen tűri. Az ilyen automatizmusok szisztémáját Holtzer Péter szkeptikusan fogadja, bár elismeri, a jelenlegi modell nem kínál jobb megoldásokat. Addig, amíg nem lesz a mainál sokkal értelmesebben működő gazdaság - több járulékfizetővel és több járulékbevétellel -, s amíg nem születik sokkal több gyerek, addig nem is igazán remélhetünk gyökeres átalakulást. Azt kellene elérni, hogy a nyugdíjrendszer méretét csökkentse a társadalom, hogy jóval kevesebbet legyen szabad elvenni az emberektől, illetve jóval kevesebbet kelljen ígérgetni. Ekkor persze megnő az egyén felelőssége, hiszen jobban be kellene vonni őt a saját magáról való gondoskodásba.

Bizalmatlan társadalom

A szakértő szerint az államnak a nyugdíjbiztosítási rendszerben betöltött szerepéről gyakran túl absztraktan fogalmazunk. El-elfelejtjük, hogy amikor a költségvetés érdekéről beszélünk, voltaképpen akkor is magunkról érvelünk. Azt szokták felvetni, hogy mennyi pluszpénz kell a nyugdíjrendszer miatt, holott „csak" arról van szó, hogy ugyanannyi pénzből fordítunk kevesebbet más fontos dolgokra, mert a nyugdíjrendszert is fenn kell tartani. Csakhogy ugyanannyit költünk, s a következő generációkra terheljük a differenciát, folyamatosan növelve az adósságot. Kevésbé absztrakt megközelítéssel az lehet a korrekt szempont - fejtegette Holtzer Péter -, van-e olyan felelősségérzetünk, hogy ne a gyermekeinknek legyen nehezebb. A névleges, egyéni számlás rendszerről a szakember változatlanul nem tudja elképzelni, hogy a nyugdíjrendszer problémáira olyannyira teljes körű megoldást jelentene, ahogyan azt többen vélelmezik, de nem keletkeztetne pluszadósságot a következő generáció kárára.

Az állam mellett a munkavállaló és a lakosság pénzügyi kultúrája, az öngondoskodásról szerzett tudása a másik fontos tényező a nyugdíjbiztosítási rendszerben. Holtzer Péter kiszámolta: ha a felvilágosult szülő a gyerek születésétől naponta félretesz, s maga a gyerek később ugyanígy folytatja, akkor - amennyiben 60 évig tart a megtakarítás és 20 évig veszi igénybe annak gyümölcsét - napi 40-60, azaz havi 2000 forintra van szükség ahhoz, hogy a mai átlagos 80 ezer forintos nyugdíjszinthez 20 ezer forint havi többlet adódjék hozzá. Manapság lehet igazán fontos ilyen „szemüvegen" is a jövőnkbe látni, mert jelenleg sem az egyén, sem a munkaadó nem abban érzi érdekeltnek magát, hogy bejelentett alkalmazottként dolgozzon, dolgoztasson. Az a jellemző, hogy a lehető legalacsonyabb bér után fizetnek közterheket, s csak nagy sokára ismerik fel, hogy így tisztességes nyugdíj sem lesz a végén.

A felelősebb gondolkodás, megtakarítás roppant egyszerű válasz, még sincs rá érkezése a társadalom nagy részének. Pedig az elkövetkező időkben rendkívüli módon felértékelődik az öngondoskodás is. Igaz, az elmúlt húsz évben az ilyen biztosítások, megtakarítások szabályrendszerében keletkezett mind nagyobb káosz: hol bevezettek kedvezményeket, hol pedig visszavonták azokat. Az emberek pedig nemigen merik 30, 40, 50 évig rábízni a pénzüket a magyar pénzügyi közvetítő szektorra. S ez nem is lesz másként addig, ameddig megteheti a mindenkori fiskális tárca, hogy egyik napról a másikra átírja az adójogszabályokat.

Gondoskodási gondok

A magán- és az önkéntes nyugdíjpénztárak indulásának időszakában a szabályozást nem pusztán az érdekeltségük növelése miatt tartották pozitív döntésnek a vállalkozások, hanem azért is, mert beleilleszthették humánpolitikai stratégiájukba a dolgozók nyugdíjas kori biztonságát elősegítő eszközöket - véli Holtzer Péter. De mivel ezt a világot is állandóan „rángatják" az állami beavatkozásokkal, nehéz hosszú távú megoldásokban gondolkodniuk. A felvilágosult humánpolitikának is jóval kisebb manapság az élettere: a vállalatok kevésbé versenyeznek a tehetségekért, hiszen komoly munkaerőtöbblet van a piacon. A kkv-szektor a túlélésre kénytelen összpontosítani, számos vállalkozás keresi a kiskapukat s azt, hogyan kerülje ki a nagy rendszereket; elképzelhetetlen, hogy hosszú távú humánpolitikai megoldásokat ajánljanak fel dolgozóiknak. Az önkéntes nyugdíjpénztári támogatási rendszer is elhibázott, hiszen az a kör alkotja a tagságot, kapja a vállalati támogatásokat és az adókedvezményt is, amely öreg korára a legkevésbé lesz rászorult.

A magyar gazdaságban is jelen van a tőkejövedelem, ez után azonban nem kell nyugdíjjárulékot fizetni. Sokan protestálnának, ha elrendelnék ezt a kötelezettséget. Persze akad egy réteg, amelynek mindegy, milyen „sors" vár rá öreg korára, mert akkora a tőkejövedelme, hogy sosem lesz megélhetési gondja. De jóval többen vannak azok a kisvállalkozók, sőt kényszervállalkozók, akik azt „játsszák", hogy nem fizetést, hanem osztalékot vesznek ki, mert az látszólag, most még, sokkal olcsóbb - emlékeztet Holtzer Péter. Az ekho „előnyeit" élvezők is a maguk kárára cselekszenek, mert majdani nyugdíjas éveikről sem ők, sem a munkaadók nem gondoskodnak annyira sem, amennyire lehetne.

Trend, hogy a társadalom átlagéletkora nő, nincs elegendő fiatal, egyre több a középkorú. A munkáltatók maholnap rá fognak jönni, hogy nem választás kérdése, kiket alkalmaznak. Azt a tévhitet pedig számos kutatás cáfolja - állítja a Nyugdíj és Időskor Kerekasztal elnöke -, hogy ha a vállalatok tovább tartják meg az időseket, azzal kiszorítják a fiatalokat. Egyebek között azért sem, mert különbözőek az előnyei a munkaerőpiacon a más és más korosztályoknak. A baj az, hogy olyan időkben, mint a mostani, elsődlegesen a közvetlen kiszorító hatások érvényesülnek. Ez ellen is egy normálisabb gazdasági környezet az ellenszer, amikor is többen dolgoznak, több a munkahely, és több az adóbevétel.

Elveszettek?
A mezőgazdaságban dolgozókról, különösen az őstermelőkről keveset lehet tudni. A Nyugdíj és Időskor Kerekasztal kutatói modelleket készítve arra jöttek rá, nem lehet „elszámolni” jó néhány ezer emberrel, nincsenek benne kimutatásokban, nem jelennek meg adózó csoportokban. Az őstermelők között is lehetnek „elveszettek”, akikre a mai nyugdíjrendszernek nincs jó válasza. A munkaügyi tárcától kapott tájékoztatás szerint az agrárium e táborát is „látják”. Az őstermelő – kicsit kacifántos megfogalmazás szerint – akkor biztosított, ha a már megszerzett szolgálati ideje és a reá irányadó nyugdíjkorhatárig hátra lévő idő együttesen lehetővé teszi a legalább 20 év szolgálati idő megszerzését. Ebben az esetben sem minősül biztosítottnak, ha a biztosítási kötelezettsége más jogviszony alapján már fennáll, továbbá, ha saját jogú nyugdíjas, vagy özvegyi nyugdíjban részesül, és az öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötte. Az őstermelőnek – ha a biztosítási kötelezettsége fennáll – a minimálbér után kell megfizetnie a járulékokat. Ebben az esetben a minimálbér lesz a nyugdíja alapjául figyelembe vehető kereset, de vállalhatja magasabb összeg után is a járulékfizetést. Ha az őstermelő bevétele nem haladja meg a mezőgazdasági kistermelőre vonatkozó bevételi értékhatárt, a járulékfizetési kötelezettség eltér az általánostól, s ehhez igazodik a nyugdíj alapjául szolgáló kereset számítása is. A kistermelő a tárgyévet megelőző évi bevételének 20 százaléka után 9,5 százalék – foglalkoztatót terhelő nyugdíjbiztosítási és a munkavállalót terhelő nyugdíjjárulékot is magában foglaló – járulékot fizet. Ha az őstermelő magánnyugdíj-pénztárnak is a tagja, akkor 2,3 százalék tagdíjat és 7,2 százalék nyugdíjjárulékot fizet. A nyugdíj összegének kiszámításakor annak az összegnek a 6 százalékát kell jövedelemként figyelembe venni, amelynek 20 százaléka után az őstermelő járulékot fizetett.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo