Milliárdos vállalkozás játékosságra építve

A világ legnagyobb online piactere már akkor millió dolláros cég volt, amikor az emberek felének még internete sem volt. Nem a szerencsének köszönhetik.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Előző cikkünkben bemutattuk a gamification koncepcióját, ami az egyik legnagyobb digitális trend napjainkban. Ahhoz, hogy közelebb hozzuk a fogalmat az olvasókhoz, ma egy konkrét példát, az eBay sikertörténetében közrejátszó játékos megközelítést mutatjuk be.

Külső szemlélőként bámulatos dolog belegondolni abba, hogy micsoda sikertörténet van a világ legnagyobb online piactere mögött. Az eBay mára legyőzhetetlennek tűnik az e-kereskedelmi aukciós oldalak piacán. Már akkor millió dolláros cég volt, amikor még az Egyesült Államokban is csak minden tizedik ember jutott internetkapcsolathoz. Az évezred elején túlélte a dotkomlufi kipukkanását, és a mai napig tartja vezető pozícióját. Az eBay nem jókor volt jó helyen, hanem több mint 15 éve folyamatosan követi és formálja a legfontosabb digitális trendeket. Sőt, a gamification esetében az eBay saját sikerével maga is részese volt a fogalom kialakulásának, számos játékelemet és játékmechanizmust az ő jó tapasztalataik után kezdtek más területen is alkalmazni. Mai cikkünkben az eBay, majd a gamification sikerét megalapozó játékos szemléletet mutatjuk be:

Versengés

A portál működésének egyik alapja a versengés. Az eBay egyedi megkülönböztető jegye, hogy a fix áras termékek mellett rengeteg feltöltött árura lehet licitálni. Ezzel az eBay a fogyasztás aktusából tulajdonképpen játékhelyzetet teremt, hiszen a licitálók versengenek azért, hogy a legjobbak legyenek, és végül legyőzzék a többi licitálót, azaz az ellenfeleket. Az eBay-t többek közt ez a licitálók között zajló folyamatos versengés és hajsza tette nyereségessé, hiszen a felhasználók mindent elkövetnek, hogy magasabb és magasabb licitjeikkel végül az övék legyen az áhított termék.

A versengés valaminek a megszerzéséért mindig is erős érzelmeket váltott ki
Kép:Wikimedia

A döntéshozatal felgyorsítása

Általánosságban elmondható, hogy a legjobb kampányoknak és ajánlatoknak mindig van eleje és vége: ez segít kialakítani a fogyasztókban azt az érzést, hogy a kínált ajánlat egyszeri, és soha vissza nem térő alkalom. Az eBay tökélyre fejlesztette ezt a pszichológiai folyamatot azáltal, hogy minden aukciónál az ár mellett egy visszaszámláló is ösztökéli a vásárlókat a gyors döntéshozatalra. Emellett olyan feliratok jelennek meg, mint hogy „Az utolsó darab elérhető", vagy hogy „A termékek több mint 50%-a már elkelt". Ezek mind-mind olyan rejtett, vásárlásra ösztökélő üzenetek, amik a fogyasztókban rejlő játékos ént szólítják meg. A vásárlás aktusa ismét játékos környezetbe kerül azáltal, hogy egy ajánlat lejártát potenciális veszteségként/vereségként tálalják a fogyasztóknak.

Visszajelzés

A gamification alapeleme a folyamatos visszajelzés (feedback), hiszen ezáltal vagyunk képesek még jobban megismerni a folyamatot, és még jobban elköteleződni valami iránt. A visszajelzés lehet egy fitneszalkalmazásban a kalória kiírása, egy nyelvtanuló programban pedig a haladás bemutatása érzékletes grafikákon keresztül. Az eBay esetében a felhasználói élmény mellett a biztonság szempontjából is kulcsfontosságú a visszajelzés adásának lehetősége, és a többi felhasználó által adott visszajelzések böngészése. Az internet összeköti az embereket a világ különböző pontjairól, ám a legtöbb internetező a jó ajánlat ellenére sem szívesen fizet több száz dollárt a tőle több ezer kilométerre lévő eladónak egy áruért. Ilyenkor segítenek nagyon sokat a bizalom kiépítésében a transzparensen átlátható felhasználói visszajelzések.

Jelvények

Az eBay gamification stratégiája az eladókat is jutalmazza. Az oldalon kereskedők mindkét fél számára hasznos feedbackeket kapnak. A rendszer a visszajelzések alapján ötös skálán, csillagokkal értékeli az eladókat. Ez a rendszer motiválja őket abban, hogy minőségi termékeket és színvonalas szolgáltatást nyújtsanak vásárlóiknak, illetve hogy előrébb kerüljenek az eladók rangsorában. Minél magasabb szinten van egy eladó, annál szavahihetőbb és megbízhatóbb lesz a vásárlók szemében, ami következésképpen több eladást és bevételt eredményez.

Mint az a fenti négy pontból látszik, az eBay már azelőtt játékosított, hogy maga a „gamification" fogalom létezett volna, így számos játékosított alkalmazás ihletője és előképe volt. Sikerével mutatja az utat, és azt üzeni: a játékosítás szerves részévé tehető a termékfejlesztésnek, és mérettől függetlenül jövedelmező, ha egy céget áthat a játékos filozófia. A gamification nem pusztán módszertan, hanem gondolkodásmód. Az eBay sikerének receptje nem univerzális, ám szakértelemmel és kreativitással minden vállalkozás megtalálhatja a számára ideális játékosítási stratégiát. Ebben segítünk következő írásunkkal.

Farkas Máté, Vendler Balázs www.gamesforbusiness.hu

Véleményvezér

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.
Budapesten van a legtöbb orosz kém

Budapesten van a legtöbb orosz kém 

Több mint félszáz orosz kém dolgozik Magyarországon.
Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo