Milliárdos vállalkozás játékosságra építve

A világ legnagyobb online piactere már akkor millió dolláros cég volt, amikor az emberek felének még internete sem volt. Nem a szerencsének köszönhetik.

Előző cikkünkben bemutattuk a gamification koncepcióját, ami az egyik legnagyobb digitális trend napjainkban. Ahhoz, hogy közelebb hozzuk a fogalmat az olvasókhoz, ma egy konkrét példát, az eBay sikertörténetében közrejátszó játékos megközelítést mutatjuk be.

Külső szemlélőként bámulatos dolog belegondolni abba, hogy micsoda sikertörténet van a világ legnagyobb online piactere mögött. Az eBay mára legyőzhetetlennek tűnik az e-kereskedelmi aukciós oldalak piacán. Már akkor millió dolláros cég volt, amikor még az Egyesült Államokban is csak minden tizedik ember jutott internetkapcsolathoz. Az évezred elején túlélte a dotkomlufi kipukkanását, és a mai napig tartja vezető pozícióját. Az eBay nem jókor volt jó helyen, hanem több mint 15 éve folyamatosan követi és formálja a legfontosabb digitális trendeket. Sőt, a gamification esetében az eBay saját sikerével maga is részese volt a fogalom kialakulásának, számos játékelemet és játékmechanizmust az ő jó tapasztalataik után kezdtek más területen is alkalmazni. Mai cikkünkben az eBay, majd a gamification sikerét megalapozó játékos szemléletet mutatjuk be:

Versengés

A portál működésének egyik alapja a versengés. Az eBay egyedi megkülönböztető jegye, hogy a fix áras termékek mellett rengeteg feltöltött árura lehet licitálni. Ezzel az eBay a fogyasztás aktusából tulajdonképpen játékhelyzetet teremt, hiszen a licitálók versengenek azért, hogy a legjobbak legyenek, és végül legyőzzék a többi licitálót, azaz az ellenfeleket. Az eBay-t többek közt ez a licitálók között zajló folyamatos versengés és hajsza tette nyereségessé, hiszen a felhasználók mindent elkövetnek, hogy magasabb és magasabb licitjeikkel végül az övék legyen az áhított termék.

A versengés valaminek a megszerzéséért mindig is erős érzelmeket váltott ki
Kép:Wikimedia

A döntéshozatal felgyorsítása

Általánosságban elmondható, hogy a legjobb kampányoknak és ajánlatoknak mindig van eleje és vége: ez segít kialakítani a fogyasztókban azt az érzést, hogy a kínált ajánlat egyszeri, és soha vissza nem térő alkalom. Az eBay tökélyre fejlesztette ezt a pszichológiai folyamatot azáltal, hogy minden aukciónál az ár mellett egy visszaszámláló is ösztökéli a vásárlókat a gyors döntéshozatalra. Emellett olyan feliratok jelennek meg, mint hogy „Az utolsó darab elérhető", vagy hogy „A termékek több mint 50%-a már elkelt". Ezek mind-mind olyan rejtett, vásárlásra ösztökélő üzenetek, amik a fogyasztókban rejlő játékos ént szólítják meg. A vásárlás aktusa ismét játékos környezetbe kerül azáltal, hogy egy ajánlat lejártát potenciális veszteségként/vereségként tálalják a fogyasztóknak.

Visszajelzés

A gamification alapeleme a folyamatos visszajelzés (feedback), hiszen ezáltal vagyunk képesek még jobban megismerni a folyamatot, és még jobban elköteleződni valami iránt. A visszajelzés lehet egy fitneszalkalmazásban a kalória kiírása, egy nyelvtanuló programban pedig a haladás bemutatása érzékletes grafikákon keresztül. Az eBay esetében a felhasználói élmény mellett a biztonság szempontjából is kulcsfontosságú a visszajelzés adásának lehetősége, és a többi felhasználó által adott visszajelzések böngészése. Az internet összeköti az embereket a világ különböző pontjairól, ám a legtöbb internetező a jó ajánlat ellenére sem szívesen fizet több száz dollárt a tőle több ezer kilométerre lévő eladónak egy áruért. Ilyenkor segítenek nagyon sokat a bizalom kiépítésében a transzparensen átlátható felhasználói visszajelzések.

Jelvények

Az eBay gamification stratégiája az eladókat is jutalmazza. Az oldalon kereskedők mindkét fél számára hasznos feedbackeket kapnak. A rendszer a visszajelzések alapján ötös skálán, csillagokkal értékeli az eladókat. Ez a rendszer motiválja őket abban, hogy minőségi termékeket és színvonalas szolgáltatást nyújtsanak vásárlóiknak, illetve hogy előrébb kerüljenek az eladók rangsorában. Minél magasabb szinten van egy eladó, annál szavahihetőbb és megbízhatóbb lesz a vásárlók szemében, ami következésképpen több eladást és bevételt eredményez.

Mint az a fenti négy pontból látszik, az eBay már azelőtt játékosított, hogy maga a „gamification" fogalom létezett volna, így számos játékosított alkalmazás ihletője és előképe volt. Sikerével mutatja az utat, és azt üzeni: a játékosítás szerves részévé tehető a termékfejlesztésnek, és mérettől függetlenül jövedelmező, ha egy céget áthat a játékos filozófia. A gamification nem pusztán módszertan, hanem gondolkodásmód. Az eBay sikerének receptje nem univerzális, ám szakértelemmel és kreativitással minden vállalkozás megtalálhatja a számára ideális játékosítási stratégiát. Ebben segítünk következő írásunkkal.

Farkas Máté, Vendler Balázs www.gamesforbusiness.hu

Véleményvezér

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo