Milliárdos vállalkozás játékosságra építve

A világ legnagyobb online piactere már akkor millió dolláros cég volt, amikor az emberek felének még internete sem volt. Nem a szerencsének köszönhetik.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Előző cikkünkben bemutattuk a gamification koncepcióját, ami az egyik legnagyobb digitális trend napjainkban. Ahhoz, hogy közelebb hozzuk a fogalmat az olvasókhoz, ma egy konkrét példát, az eBay sikertörténetében közrejátszó játékos megközelítést mutatjuk be.

Külső szemlélőként bámulatos dolog belegondolni abba, hogy micsoda sikertörténet van a világ legnagyobb online piactere mögött. Az eBay mára legyőzhetetlennek tűnik az e-kereskedelmi aukciós oldalak piacán. Már akkor millió dolláros cég volt, amikor még az Egyesült Államokban is csak minden tizedik ember jutott internetkapcsolathoz. Az évezred elején túlélte a dotkomlufi kipukkanását, és a mai napig tartja vezető pozícióját. Az eBay nem jókor volt jó helyen, hanem több mint 15 éve folyamatosan követi és formálja a legfontosabb digitális trendeket. Sőt, a gamification esetében az eBay saját sikerével maga is részese volt a fogalom kialakulásának, számos játékelemet és játékmechanizmust az ő jó tapasztalataik után kezdtek más területen is alkalmazni. Mai cikkünkben az eBay, majd a gamification sikerét megalapozó játékos szemléletet mutatjuk be:

Versengés

A portál működésének egyik alapja a versengés. Az eBay egyedi megkülönböztető jegye, hogy a fix áras termékek mellett rengeteg feltöltött árura lehet licitálni. Ezzel az eBay a fogyasztás aktusából tulajdonképpen játékhelyzetet teremt, hiszen a licitálók versengenek azért, hogy a legjobbak legyenek, és végül legyőzzék a többi licitálót, azaz az ellenfeleket. Az eBay-t többek közt ez a licitálók között zajló folyamatos versengés és hajsza tette nyereségessé, hiszen a felhasználók mindent elkövetnek, hogy magasabb és magasabb licitjeikkel végül az övék legyen az áhított termék.

A versengés valaminek a megszerzéséért mindig is erős érzelmeket váltott ki
Kép:Wikimedia

A döntéshozatal felgyorsítása

Általánosságban elmondható, hogy a legjobb kampányoknak és ajánlatoknak mindig van eleje és vége: ez segít kialakítani a fogyasztókban azt az érzést, hogy a kínált ajánlat egyszeri, és soha vissza nem térő alkalom. Az eBay tökélyre fejlesztette ezt a pszichológiai folyamatot azáltal, hogy minden aukciónál az ár mellett egy visszaszámláló is ösztökéli a vásárlókat a gyors döntéshozatalra. Emellett olyan feliratok jelennek meg, mint hogy „Az utolsó darab elérhető", vagy hogy „A termékek több mint 50%-a már elkelt". Ezek mind-mind olyan rejtett, vásárlásra ösztökélő üzenetek, amik a fogyasztókban rejlő játékos ént szólítják meg. A vásárlás aktusa ismét játékos környezetbe kerül azáltal, hogy egy ajánlat lejártát potenciális veszteségként/vereségként tálalják a fogyasztóknak.

Visszajelzés

A gamification alapeleme a folyamatos visszajelzés (feedback), hiszen ezáltal vagyunk képesek még jobban megismerni a folyamatot, és még jobban elköteleződni valami iránt. A visszajelzés lehet egy fitneszalkalmazásban a kalória kiírása, egy nyelvtanuló programban pedig a haladás bemutatása érzékletes grafikákon keresztül. Az eBay esetében a felhasználói élmény mellett a biztonság szempontjából is kulcsfontosságú a visszajelzés adásának lehetősége, és a többi felhasználó által adott visszajelzések böngészése. Az internet összeköti az embereket a világ különböző pontjairól, ám a legtöbb internetező a jó ajánlat ellenére sem szívesen fizet több száz dollárt a tőle több ezer kilométerre lévő eladónak egy áruért. Ilyenkor segítenek nagyon sokat a bizalom kiépítésében a transzparensen átlátható felhasználói visszajelzések.

Jelvények

Az eBay gamification stratégiája az eladókat is jutalmazza. Az oldalon kereskedők mindkét fél számára hasznos feedbackeket kapnak. A rendszer a visszajelzések alapján ötös skálán, csillagokkal értékeli az eladókat. Ez a rendszer motiválja őket abban, hogy minőségi termékeket és színvonalas szolgáltatást nyújtsanak vásárlóiknak, illetve hogy előrébb kerüljenek az eladók rangsorában. Minél magasabb szinten van egy eladó, annál szavahihetőbb és megbízhatóbb lesz a vásárlók szemében, ami következésképpen több eladást és bevételt eredményez.

Mint az a fenti négy pontból látszik, az eBay már azelőtt játékosított, hogy maga a „gamification" fogalom létezett volna, így számos játékosított alkalmazás ihletője és előképe volt. Sikerével mutatja az utat, és azt üzeni: a játékosítás szerves részévé tehető a termékfejlesztésnek, és mérettől függetlenül jövedelmező, ha egy céget áthat a játékos filozófia. A gamification nem pusztán módszertan, hanem gondolkodásmód. Az eBay sikerének receptje nem univerzális, ám szakértelemmel és kreativitással minden vállalkozás megtalálhatja a számára ideális játékosítási stratégiát. Ebben segítünk következő írásunkkal.

Farkas Máté, Vendler Balázs www.gamesforbusiness.hu

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo