Milliárdos vállalkozás játékosságra építve

A világ legnagyobb online piactere már akkor millió dolláros cég volt, amikor az emberek felének még internete sem volt. Nem a szerencsének köszönhetik.

Előző cikkünkben bemutattuk a gamification koncepcióját, ami az egyik legnagyobb digitális trend napjainkban. Ahhoz, hogy közelebb hozzuk a fogalmat az olvasókhoz, ma egy konkrét példát, az eBay sikertörténetében közrejátszó játékos megközelítést mutatjuk be.

Külső szemlélőként bámulatos dolog belegondolni abba, hogy micsoda sikertörténet van a világ legnagyobb online piactere mögött. Az eBay mára legyőzhetetlennek tűnik az e-kereskedelmi aukciós oldalak piacán. Már akkor millió dolláros cég volt, amikor még az Egyesült Államokban is csak minden tizedik ember jutott internetkapcsolathoz. Az évezred elején túlélte a dotkomlufi kipukkanását, és a mai napig tartja vezető pozícióját. Az eBay nem jókor volt jó helyen, hanem több mint 15 éve folyamatosan követi és formálja a legfontosabb digitális trendeket. Sőt, a gamification esetében az eBay saját sikerével maga is részese volt a fogalom kialakulásának, számos játékelemet és játékmechanizmust az ő jó tapasztalataik után kezdtek más területen is alkalmazni. Mai cikkünkben az eBay, majd a gamification sikerét megalapozó játékos szemléletet mutatjuk be:

Versengés

A portál működésének egyik alapja a versengés. Az eBay egyedi megkülönböztető jegye, hogy a fix áras termékek mellett rengeteg feltöltött árura lehet licitálni. Ezzel az eBay a fogyasztás aktusából tulajdonképpen játékhelyzetet teremt, hiszen a licitálók versengenek azért, hogy a legjobbak legyenek, és végül legyőzzék a többi licitálót, azaz az ellenfeleket. Az eBay-t többek közt ez a licitálók között zajló folyamatos versengés és hajsza tette nyereségessé, hiszen a felhasználók mindent elkövetnek, hogy magasabb és magasabb licitjeikkel végül az övék legyen az áhított termék.

A versengés valaminek a megszerzéséért mindig is erős érzelmeket váltott ki
Kép:Wikimedia

A döntéshozatal felgyorsítása

Általánosságban elmondható, hogy a legjobb kampányoknak és ajánlatoknak mindig van eleje és vége: ez segít kialakítani a fogyasztókban azt az érzést, hogy a kínált ajánlat egyszeri, és soha vissza nem térő alkalom. Az eBay tökélyre fejlesztette ezt a pszichológiai folyamatot azáltal, hogy minden aukciónál az ár mellett egy visszaszámláló is ösztökéli a vásárlókat a gyors döntéshozatalra. Emellett olyan feliratok jelennek meg, mint hogy „Az utolsó darab elérhető", vagy hogy „A termékek több mint 50%-a már elkelt". Ezek mind-mind olyan rejtett, vásárlásra ösztökélő üzenetek, amik a fogyasztókban rejlő játékos ént szólítják meg. A vásárlás aktusa ismét játékos környezetbe kerül azáltal, hogy egy ajánlat lejártát potenciális veszteségként/vereségként tálalják a fogyasztóknak.

Visszajelzés

A gamification alapeleme a folyamatos visszajelzés (feedback), hiszen ezáltal vagyunk képesek még jobban megismerni a folyamatot, és még jobban elköteleződni valami iránt. A visszajelzés lehet egy fitneszalkalmazásban a kalória kiírása, egy nyelvtanuló programban pedig a haladás bemutatása érzékletes grafikákon keresztül. Az eBay esetében a felhasználói élmény mellett a biztonság szempontjából is kulcsfontosságú a visszajelzés adásának lehetősége, és a többi felhasználó által adott visszajelzések böngészése. Az internet összeköti az embereket a világ különböző pontjairól, ám a legtöbb internetező a jó ajánlat ellenére sem szívesen fizet több száz dollárt a tőle több ezer kilométerre lévő eladónak egy áruért. Ilyenkor segítenek nagyon sokat a bizalom kiépítésében a transzparensen átlátható felhasználói visszajelzések.

Jelvények

Az eBay gamification stratégiája az eladókat is jutalmazza. Az oldalon kereskedők mindkét fél számára hasznos feedbackeket kapnak. A rendszer a visszajelzések alapján ötös skálán, csillagokkal értékeli az eladókat. Ez a rendszer motiválja őket abban, hogy minőségi termékeket és színvonalas szolgáltatást nyújtsanak vásárlóiknak, illetve hogy előrébb kerüljenek az eladók rangsorában. Minél magasabb szinten van egy eladó, annál szavahihetőbb és megbízhatóbb lesz a vásárlók szemében, ami következésképpen több eladást és bevételt eredményez.

Mint az a fenti négy pontból látszik, az eBay már azelőtt játékosított, hogy maga a „gamification" fogalom létezett volna, így számos játékosított alkalmazás ihletője és előképe volt. Sikerével mutatja az utat, és azt üzeni: a játékosítás szerves részévé tehető a termékfejlesztésnek, és mérettől függetlenül jövedelmező, ha egy céget áthat a játékos filozófia. A gamification nem pusztán módszertan, hanem gondolkodásmód. Az eBay sikerének receptje nem univerzális, ám szakértelemmel és kreativitással minden vállalkozás megtalálhatja a számára ideális játékosítási stratégiát. Ebben segítünk következő írásunkkal.

Farkas Máté, Vendler Balázs www.gamesforbusiness.hu

Véleményvezér

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban 

Az ukrajnai háború versenyfutás az idővel.
Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát 

A lengyel valuta árfolyama fenn, a magyar lenn.
Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt

Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt 

Ez a harc lesz a végső?
A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik

A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik 

Nem tűnik túl átgondoltnak a mini-Dubaj projekt.
A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott

A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott 

Bindzsisztán működik, ahogy kell.
Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo